آزمون محتوای اطلاعاتی تحت تاثیر رفتار احساسی سرمایه گذاران و کیفیت گزارشگری مالی
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاریشهناز علی نژاد 1 , فریدون رهنمای رودپشتی 2 * , فرزین رضایی 3
1 - دانش آموخته دکتری حسابداری، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استاد و عضو هیات علمی، گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار و عضو هیات علمی،گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف مطالعه حاضر درک ارتباط رفتار احساسی سرمایه گذاران و کیفیت گزارشگری مالی با محتوای اطلاعاتی صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. ابتدا اطلاعات مربوط به110 شرکت طی سالهای 1386-1396 از بانکهای اطلاعاتی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران گردآوری شده و در چارچوب سه مرحله ای روش ANOVA - FRIEDMAN - OLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. در این پژوهش معیارهای اندازه گیری کیفیت گزارشگری مالی روش جونز، دیچو و بال می باشد. از نتایج آزمون OLS می توان نتیجه گرفت که ضریب تعیین محتوای اطلاعاتی در حالتی که رفتار احساسی سرمایه گذاران در حالت بالا و کیفیت گزارشگری مالی مدل جونز در حالت متوسط می باشد دارای بیشترین مقدار می باشد. و همچنین می توان بیان کرد که با توجه به نتایج آزمون ANOVAفقط در مدل کیفیت گزارشگری مالی جونز رفتار احساسی سرمایه گذاران و کیفیت گزارشگری مالی تاثیر فزاینده بر محتوای اطلاعاتی دارد. نتایج آزمون فریدمن نیز نشان داد که بین گروه های مختلف رفتار احساسی سرمایه گذاران و کیفیت گزارشگری مالی جونز، بال و دیچو تفاوت معناداری وجود دارد.
Purpose of the present study is to understand the relationship between investors sentiment behavior and financial reporting quality with the information content of financial statements of listed companies in Tehran Stock Exchange. The data of 110 companies were collected from the databases of the Iranian Stock Exchange during the years 2009-2019 and analyzed in three stages using ANOVA- FRIEDMAN- OLS methods. In this study, the criteria for measuring the quality of financial reporting are the method of Jones, Dechow and Ball.From the OLS test results, it can be concluded that the information content determination coefficient has the highest value when the investors sentiment behavior is high and the financial reporting quality of the Jones model is average and it can also be stated that according to the test results ANOVA only in the model of financial reporting quality of Jones has the sentiment behavior of investors and the quality of financial reporting has an increasing impact on information content. The results of Friedman test also showed that there was a significant difference between different groups of investors sentiment behavior and financial reporting quality of Jones, Ball and Dechow.