ضرورت سرمایه گذاری در مسئولیت اجتماعی با الگوی فرهنگی (موردمطالعه: بانک های دولتی)
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
کاظم عسگری
1
(دانشجوی دکتری تخصصی،دانشکده مدیریت واحد امارات،دانشگاه آزاد اسلامی،دبی،امارات متحده عربی)
شهریار عزیزی
2
(دانشیار،گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت،دانشگاه شهیدبهشتی،تهران،ایران(نویسنده مسئول))
اصغر مشبکی
3
(استاد،گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت،دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران)
کلید واژه: تحلیل تم, سرمایه گذاری, فرهنگ, مسئولیت اجتماعی, بانک,
چکیده مقاله :
سرمایه گذاری در حوزه مسئولیت اجتماعی درسازمانهایی نظیر بانک ها که ماهیتا سودآور بوده واز سویی حیاتشان به اعتماد عمومی جامعه و مشتریان بستگی دارد،امری ضروریست که ریشه در تحقق الگویی فرهنگی در حوزه مسئولیت اجتماعی دارد. پژوهش حاضر کوشیده است تا با تکیه بر ضرورت سرمایه گذاری،باطرح ۳سئوال اصلی، حوزه های مسئولیت اجتماعی بانک ها را شناسایی، مولفه های فرهنگی را احصاء ودرنهایت براساس معیار بدست آمده، وضعیت کنونی بانک هارا دراجرای CSR سنجیده والگوی فرهنگی چهاربعدی مسئولیت اجتماعی بانکها را در دو قالب مفهومی وکمی ارائه نماید تا ضرورت سرمایه گذاری دراین حوزه، بخوبی تبیین شود. روش این پژوهش از نوع کیفی وکمی است که در ابتدا برای شناسایی حوزه ها واحصای مولفه های فرهنگی،با خبرگان دانشگاهی و نظام بانکی مصاحبه عمقی مستقیم،انجام وپس از اشباع نظری،نتیجتا ۴حوزه مشتریان،کارکنان،آحادجامعه ومحیط زیست احصاءوسپس ۴۹ مولفه فرهنگی با استفاده از تحلیل تم، استخراج و دسته بندی شدند ودرگام بعدی و در بخش کمی این پژوهش، با استفاده ازداده های استخراجی ازمرحله کیفی،پرسشنامه ای با ضریب آلفای کرونباخ کلی۰.۸۵۵طراحی وبا استفاده از روش در دسترس، دراختیار خبرگان بانکی و دانشگاهی قرارگرفت که پس از تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمونهای میانگین وt ، مشخص شدکه بانکها در حوزه CSR بدلیل فقدان الگویی فرهنگی درتمامی حوزه ها، عملکرد غیرقابل قبولی داشته اند و در این حوزه سرمایه گذاری نکرده اند.
Investment in CSR domain in organizations like banks which are profitable in nature and their existence depends on public trust of the community and customers, is essential and is rooted in the realization of cultural pattern in the field of social responsibility.Relying on the necessity of investment and by raising 3 main questions, the present research has tried to identify the CSR domains of banks, numerate the cultural features and lastly to assess the situation of banks in performing CSR according to the obtained criterion and present the four- dimentional and quantitative formats in order to explain the necessity of investment in this area.The method of this research is both qualitative and quantitative, which initially conducted a deep interview with the university and banking experts to recognize the domains and numerate the related features of the cultural and after the theoretical saturation, as a result four areas including customers, staff, community and environment were numerated and then 49 features of the cultural were extracted and classified via Tem analysis.In the next, in the quantitative part of the research,using the extractive data from the qualitative stage, a questionnaire with the Cronbach's alphaco efficient of 0.855 was designed using the available method, it was given to the experts. After statistical analysis using the mean and T test, it was found that the banks in CSR areas had weak and unacceptable performance due to lack of a cultural pattern in areas, had an unacceptable performance and havent invested in field.
_||_