عدم کفائت سن در تعیین بلوغ
محورهای موضوعی : فقه العباداتسید محمد کیکاوسی 1 , محمد جعفری هرندی 2
1 - گروه فقه و حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، ایران
2 - هیات علمی گروه قثه و مبانی حقوق، دانشکده علوم انسانی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری دانشگاه آزاد اسلامی ، ایران
کلید واژه: فقه و فقها, سنّ بلوغ, قضیه فی واقعه, مخاطب شناسی, احادیث و روایات,
چکیده مقاله :
آن چه از بلوغ همواره به عنوان آغاز مسئولیت و محدودیت های انسان مکلف یاد می شود، رسیدن دختر و پسر به سنّ خاص است؛ اما صرف نظر از مبنای شرعی و قانونی آن، بلوغ پدیده ای است طبیعی با فعلیت رسیدن استعداد جنسی و قوای تولید مثل؛ همین معیار و ضابطه در آیه 6 سوره مبارکه نساء (بلغ النکاح) تصریح شده است. با این حال، در روایات و اخبار، نشانه های گوناگونی برای تفسیر این مرحله از توانایی جنسی بیان و سنین متعددی برای آن تعیین شده است. لذا عدم اتحاد مبنا و معیار در تعیین معیار بلوغ، موجب تعدد آرای فقیهان نسبت به مساله مزبور شده است؛ چنان چه غالب فقیهان امامیه با استناد به برخی احادیث که البته وجه دلالت شان کافی و وافی نیست، بلوغ پسران را در 15 سالگی و دختران را در نه سالگی قرار داده اند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که در حوزه فهم روایات بلوغ، آن چه چندان مورد توجه قرار نگرفته، مخاطب شناسی در زمان صدور روایات و احادیث است. در حالی که پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) چنین توجهی را در سنّت و گفتار خود فرموده و در بیان احکام، ویژگی های مخاطب کلام را در نظر می گرفتند. از این رو، می توان دریافت که بلوغ جنسی به عنوان سرآغاز تکلیف های شرعی ملازمه با سنّ تعیین شده در کلام فقها را ندارد و در افراد تحت تاثیر شرایط اقلیمی و تنواع آب و هوایی متفاوت می باشد.
What is always referred to as puberty as the beginning of the responsibilities and limitations of the obligated human being is the reaching of a girl and a boy at a certain age; But regardless of its religious basis, puberty is a natural phenomenon with the actualization of sexual talent and reproductive powers; The same criterion and rule is specified in verse 6 of Surah An-Nisa '. However, in narrations and news, various signs have been set for the interpretation of this stage of sexual ability and several ages have been set for it. Therefore, the lack of unity of basis and criterion in determining the criterion of maturity has caused the plurality of opinions of jurists on this issue; Most of the Imami jurists, citing some hadiths, which of course do not have sufficient and reliable meaning, have placed boys at the age of 15 and girls at the age of nine. The findings of this study show that in the field of understanding the narrations of puberty, what has not been given much attention is the audience at the time of issuing narrations and hadiths. While the Holy Prophet (PBUH) and the infallible Imams (AS) had paid such attention in their tradition and speech and in expressing the rulings, they considered the characteristics of the addressee of the word. Therefore, it can be seen that sexual maturity as the beginning of religious duties is not related to the age specified in the words of the jurists and is different in people affected by climatic conditions and climatic diversity.
_||_