تلقی ارائه دهندگان خدمات سلامت از منشور حقوق بیمار در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
محورهای موضوعی : -مدارک پزشکیمحمد امیری 1 , ابوالحسن افکار 2
1 -
2 -
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مقدمه: تأمین کیفیت خدمات و مراقبتهای بهداشتی درمانی بدون رعایت موازین اخلاقی و رعایت حقوق بیمار امکان پذیر نمیباشد. مطالعه حاضر به منظور تعیین میزان آگاهی و نگرش ارائه دهندگان خدمات سلامت از منشور حقوق بیماران در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در 1387 انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی بود و به شیوه توصیفی مقطعی انجام شد. در این مطالعه نیمی از افراد جامعه پژوهش به طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای سیستماتیک مورد مطالعه قرار گرفته و پرسشنامهای محقق ساخته مشتمل بر 39 سؤال عمومی اختصاصی جهت تکمیل در اختیار آنان قرار گرفت. اعتبار محتوایی پرسشنامه توسط اساتید و کارشناسان مرتبط تأیید و پایایی آن از طریق آزمون بازآزمون احراز که برابر 0.897 بود. پرسشنامهها بینام بوده و محرمانه بودن اطلاعات شرکتکنندگان رعایت شد. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها: 53.3 درصد مصاحبه شدگان اعلام نمودند که با منشور حقوق بیمار به طور کامل آشنایی دارند. 31.9 درصد از افراد مورد مطالعه اطلاعات خود را در حین تحصیل کسب نموده و 18.1 درصد از طریق کارگاهها و سمینارهای آموزشی به دست آورده بودند. برلی 84.1 درصد از افراد تا زمان پژوهش دوره آموزشی از سوی بیمارستان در این زمینه برگزار نگردیده بود. میانگین نمرات آگاهی برابر 36.9 از 45، میانگین نمرات نگرش برابر 76.9 از 90 بود. بین نمرات آگاهی و نگرش ارتباط معناداری مشاهده گردید(p=0.001) نتیجهگیری: با توجه به ارتباط معنادار بین آگاهی و نگرش پیشنهاد میگردد که بیمارستانها برنامههای برای آموزش منشور حقوق بیماران برای پرسنل خود داشته باشند.