تاثیر استقرار طرح مروج سلامت بر شاخصهای بهداشتی دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی منطقه 17 شهر تهران
محورهای موضوعی : -مدارک پزشکیسمیه طولابی فرد 1 , امیر اشکان نصیری پور 2 , پوران رئیسی 3
1 - دانشآموخته کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحدالکترونیکی ،تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی ودرمانی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد الکترونیکی، تهران، ایران
3 - دانشیار، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
کلید واژه: مدارس مروج سلامت, دانشآموزان, شاخصهای بهداشتی,
چکیده مقاله :
مقدمه: مدارس مروج سلامت (HPS) مکانهایی هستندکه سلامت دانشآموزان را ارتقا میدهند. هدف مقاله حاضر، تعیین تاثیر طرح مدارس مروج سلامت بر شاخصهای بهداشتی دانشآموزان مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 شهر تهران میباشد. روشپژوهش: جامعه آماری عبارت بود از دانشآموزان مدارس ابتدایی پسرانه مروج سلامت منطقه 17 و دانشآموزان سایر مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 که طرح مروج سلامت را اجرا نمیکنند. نمونه مورد مطالعه به ترتیب با حجم 333 و 367 (براساس فرمول کوکران) به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. از پرسشنامه پژوهشگر ساخته پس از تایید روایی و پایایی آن برای جمعآوری دادها استفاده شد. برای تحلیل دادهها آزمونt بکار گرفته شد. یافتهها: یافتههای پژوهش تفاوت معنیداری در خصوص شاخصهای ارائه خدمات بالینی و تحرک فیزیکی و بدنی بین مدارس ابتدایی پسرانه مروج سلامت منطقه 17 و سایر مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 نشان داد (0/012=(p اما تفاوت معنیداری برای شش شاخص دیگر این طرح وجود نداشت. نتیجهگیری: استقرار طرح مروج سلامت در بسیاری از ای بهداشتی در مدارس مورد مطالعه تاثیر نداشته لذا تجدید نظر در محتوای این طرح برای نیل به اثربخشی بیشتر ضروری است. تاثیر استقرار طرح مروج سلامت بر شاخصهای بهداشتی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی منطقه 17 شهر تهراننویسندگانسمیه طولابی فرد1 ،امیر اشکان نصیری پور2، پوران رییسی3 1 دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاداسلامی ، واحدالکترونیکی، تهران ، ایران2 دانشیار،گروه مدیریت خدمات بهداشتی ودرمانی، دانشگاه آزاداسلامی ، واحد الکترونیکی، تهران3 دانشیار،دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانچکیدهمقدمه: مدارس مروج سلامت (HPS) مکان هایی هستند که سلامت دانش آموزان راارتقا می دهند . هدف مقاله حاضر، تعیین تاثیر طرح مدارس مروج سلامت بر شاخصهای بهداشتی دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 شهر تهران میباشد. روش پژوهش: جامعه آماری عبارت بود از: دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه مروج سلامت منطقه 17 و دانش آموزان سایر مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 که طرح مروج سلامت را اجرا نمیکنند.نمونه مورد مطالعه به ترتیب با حجم 333و367(براساس فرمول کوکران )به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. از پرسشنامه پژوهشگر ساخته پس از تایید روایی وپایایی آن برای جمع آوری دادها استفاده شد .برای تحلیل داده ها آزمون pبکار گرفته شد.یافتهها: یافته های پژوهش تفاوت معنی داری در خصوص شاخص های ارائه خدمات بالینی و تحرک فیزیکی و بدنی بین مدارس مورد مطالعه نشان داد(0/012=p).اماتفاوت معنیداری بین شش شاخصدیگر این طرح وجود ندارد. نتیجهگیری: استقرار طرح مروج سلامت در بسیاری از شاخص های بهداشتی در مدارس مورد مطالعه تاثیر نداشته لذا تجدید نظر در خصوص محتوای این طرح برای نیل به اثربخشی بیشتر ضروری است.کلیدواژگان: شاخصهای بهداشتی، مدارس مروج سلامت، دانشآموزان
Introduction: Health promoting schools (HPS) are places that promote the health of students. This study aimed to determine the effect of health promoting schools initiative on health indicators boys' primary school in district 17 in Tehran. Methods: The study population consisted of boys 'primary school students in the health promoters (District 17) and students of other boys' primary schools (District 17), which promotes health plan does not plan to run. The sample size of 333 and 367 respectively (According to Cochran formula) were randomly selected. After confirming the validity and reliability of the questionnaire was used to collect data. For data analysis, t test was used. Findings: The findings of study indicated a significant difference on indicators of clinical services and physical activity between HPS in District 17 of Tehran and the other male elementary school students in District 17 (p ≤0.05). But there is no significant difference among the other six items. Conclusion: The establishment of health promoting Schools has not been successful regarding the investigated indicator, so the revision of the content of this plan is essential to achieve greater effectiveness. The impact of health promoting schools approach on the health indicators of the students in boy primary schools of 17th district of TehranAuthorssomaeyh Toolabifard1,.Amir Ashkan Nasiripuor2, Pooran Raeissi31 MA graduated in Islamic Azad University, Electronic branch, Tehran, Iran2 Associate Professor ,Department of Health Services Management, Islamic Azad University, Electronic branch, Tehran3 Associate Professor, School of Management and Medical Information, Iran University of Medical Sciences, Tehran, IranAbstract Introduction: HPS are the places that promote the health of students. The theory of HPS is an international issue. The aim of this study was to evaluate the effect of HPS plan on the health indicators of male elementary school students in District 17 of Tehran. Methods: A descriptive- survey method used in this study, and the population was divided into two groups as follows: male elementary school students in District 17 of Tehran and students of the other male elementary schools in District 17 that do not run health promoting plan. After confirming validity and reliability, a questionnaire used to collect data.Findings: The findings of study indicated a significant difference on indicators of clinical services and physical activity between HPS in District 17 of Tehran and the other male elementary school students in District 17 (p ≤0.05). But there is no significant difference among the other six items. Conclusion: revision of theform and content of the health promoting schools plan to achieve more effectiveness is inevitable and necessary.Keywords: Health indicators, health-promoting schools, students