عوامل موثر بر کارآفرین شدن دانشگاههای علومپزشکی در نظام آموزش عالی ایران
محورهای موضوعی : -مدارک پزشکیجواد مقدسی 1 , معصومه کیکاوسی آرانی 2 , لیلا کیکاوسی آرانی 3
1 - عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشآموخته کارشناسیارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
کلید واژه: ایران, علوم پزشکی, دانشگاه کارآفرین, آموزش عالی,
چکیده مقاله :
مقدمه: فرآیند کارآفرین شدن دانشگاهها به منظور تضمین توسعه دانشگاه و جامعه اجتنابناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر در کارآفرین شدن دانشگاههای علوم پزشکی در نظام آموزش عالی ایران انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل صاحبان فرآیند کارآفرینی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سالهای 94-1393 بود (497=N). نمونه آماری، بر اساس جدول مورگان 217 نفر بود که به شیوه نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته با ضریب آلفای کرونباخ 93/0 استفاده شد. دادههای آماری پس از گردآوری با روش تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل گردید. یافتهها: از دیدگاه صاحبان فرآیند 9 عامل در کارآفرین شدن دانشگاهها موثرند که در مجموع 658/54 درصد از کل واریانس دادهها را تبیین مینمود. بیشترین قدرت تبیین معادل 08/12 درصد از کل واریانس دادهها مربوط به عامل اول (مد نظر قرار دادن کارآفرینی به عنوان اولویت استراتژیک دانشگاه) و کمترین قدرت تبیین معادل 934/1درصد از کل واریانس دادهها مربوط به عامل نهم (برنامهریزی درسی دانشگاهی) بود. نتیجهگیری:کارآفرین شدن دانشگاههای علوم پزشکی نیاز به برنامهریزی و مدیریت عوامل شناسایی شده به خصوص در زمینه اولویتهای استراتژیک دارد.مقدمه: فرآیند کارآفرین شدن دانشگاهها به منظور تضمین توسعه دانشگاه و جامعه اجتناب ناپذیر است. پژوهش حاضربا هدف شناسایی عوامل موثر در کارآفرین شدن دانشگاههای علوم پزشکی در نظام آموزش عالی ایران انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی_ پیمایشی بود. جامعه آماری شامل صاحبان فرآیند کارآفرینی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سالهای 94-1393 بود(497=N). نمونه آماری، بر اساس جدول مورگان 217 نفر بود که به شیوه نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگرساخته با ضریب آلفای کرونباخ 93/0 استفاده شد. دادههای آماری پس از گردآوری با روش تحلیلعاملیاکتشافی تحلیل گردید. یافته ها: از دیدگاه صاحبان فرآیند 9 عامل در کارآفرین شدن دانشگاهها موثرند که در مجموع 658/54 درصد از کل واریانس دادهها را تبیین مینمود. بیشترین قدرت تبیین معادل 08/12 درصد از کل واریانس دادهها مربوط به عامل اول (مدنظر قرار دادن کارآفرینی به عنوان اولویت استراتژیک دانشگاه)و کمترین قدرت تبیین معادل 934/1درصد از کل واریانس دادهها مربوط به عامل نهم (برنامهریزی درسی دانشگاهی) بود. نتیجه گیری:کارآفرین شدن دانشگاه های علوم پزشکی نیاز به برنامه ریزی و مدیریت عوامل شناسایی شده به خصوص در زمینه اولویت های استراتژیک دارد.
Introduction: The process of transformation to entrepreneurial universities is necessary and inevitable in order to ensure the development of university and society as whole.This study was conducted to determine Factors Affecting the transformation of Medical Sciences Universities into entrepreneurial universities in Iranian Higher Education System Methods: This study was descriptive survey. The population included all Entrepreneurship process owners at the medical sciences university’s during 2014-2015(N=497). The sample, according to Morgan 217 students, who were selected by stratified sampling. In order to collect data questionnaire with Cronbach's alpha coefficient was used 0.93. After data collection, statistical data "Exploratory Factor analysis" was used. Results: Results showed that the participants believed nine factors were affecting becoming Entrepreneurial Universities at Medical Sciences Universities. These nine factors explained 54.658% percent of the total variance. Most power equivalent to 12.08% of the total variance explained by the first factor (considering entrepreneurship as a strategic priority for the University) and the lowest power equivalent to 1.934% of the total variance explained by the ninth factor (academic curriculum planning), respectively. Conclusion: Entrepreneur medical universities need to plan and manage the factors identified especially in terms of strategic priorities. Introduction: The process of transformation to entrepreneurial universities is necessary and inevitable in order to ensure the development of university and society as whole. This study was conducted to determine Factors Affecting the transformation of Medical Sciences Universities into entrepreneurial universities in Iranian Higher Education System Methods: This study was descriptive survey. The population included all Entrepreneurship process owners at the medical Sciences Universities during 2014-2015(N=497). Using Morgan Table, 217 samples were stratified sampling selected. An investigator designed Questionnaire for data collections were used to collect needed data. Cronbach’s alpha coefficient was 0.93.After collecting the data was statistically evaluated using the software (SPSS17) and utilizing "factor analysis". Results: Results showed that the participants believed nine factors were affecting becoming Entrepreneurial Universities at Medical Sciences Universities. These nine factors explained 54.658% percent of the total variance. The most prominent factor among these nine factors were related to entrepreneurship as strategic priority (12.08 percent of total variance), and the list prominent was related to course planning (1.934 percent of total variance). Conclusion: The transformation of Medical Sciences Universities into entrepreneurial universities requires the efforts of many dedicated individuals for planning and managing the factors identified particularly in the area of strategic priorities.