واکاوی مولفه های ایرانگرایی باستانی در کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی
محورهای موضوعی : فصلنامه تاریخحمزه حسینی 1 * , فاطمه سلمانوندی 2
1 - دانشجو دکتری تاریخ ایران دوره اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش ابتدایی
کلید واژه: کلمات کلیدی: ایرانگرایی, ایران باستان, مطالعات اجتماعی, پایه چهارم, ,
چکیده مقاله :
تمدن و فرهنگ ایران باستان به عنوان بخش اساسی و پایه ای هویت ملی ایرانیان، نقش مهمی را در انسجام هویت جمعی و وحدت ملی جامعه ایران دارد. از این زوایه شناساندن و آگاهی بخشی در مورد وجوه مختلف آن، به نسل های جوان مخصوصا دانش آموزان دارای اهمیت و ضرورت می باشد. در مقاله حاضر تلاش می شود با روش توصیفی- تحلیلی به این سوال اصلی پاسخ داده شود؛ که تمدن و فرهنگ باستانی ایران در کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم با چه رویکردی ها به دانش آموزان آموزش داده می شود ؟ یافته های این بررسی نشان می دهد، که عناصر تمدن باستانی ایران شامل؛ امپراطوری های ایران باستان، نژاد آریایی، دین زرتشت، سرزمین ایران، ملت باستانی ایران، پادشاهان و قهرمانان ملی، جلوه های پیشرفت و مترقی تمدن باستانی، هنر و معماری ایرانی؛ با رویکردی سازنده، مثبت به همراه نهادینه کردن باورهای ایرانگرایی و القای حس وطن دوستی به دانش آموزان آموزش داده می شود.
The civilization and culture of ancient Iran, as a basic and basic part of the national identity of Iranians, plays an important role in the coherence of the collective identity and national unity of the Iranian society. From this point of view, it is important and necessary to introduce and inform about its various aspects to young generations, especially students. In this article, an attempt is made to answer this main question with a descriptive-analytical method; What are the ancient civilizations and cultures of Iran taught to students in the fourth grade social studies book? The findings of this study show that the elements of Iran's ancient civilization include; Ancient Iranian empires, Aryan race, Zoroastrian religion, the land of Iran, the ancient nation of Iran, kings and national heroes, the progress and progress of ancient civilization, Iranian art and architecture; Students are taught with a constructive, positive approach along with institutionalizing the beliefs of Iranism and instilling a sense of patriotism.