اعتبار سنجی مولفههای آموزش چند فرهنگی برای طرح در برنامه درسی دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشعذرا رحمانی 1 , علیرضا فقیهی 2 , علی حسینی مهر 3 , محمد رضا سرمدی 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه ی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، ، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان، ایران
4 - استاد تمام و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
کلید واژه: آموزش چند فرهنگی, برنامه درسی دوره ابتدایی, مولفههای چند فرهنگی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی و تدوین مولفههای موثر بر آموزش چند فرهنگی در دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان انجام گرفته که از نظر مقصد و هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و شیوه اجرا، روش پژوهش توصیفی - پیمایشی را بکار برده است. جامعه آماری پژوهش را معلمان و کارشناسان دوره ابتدایی قزوین در سال تحصیلی 94-93، تشکیل می دهند که با بهره گیری از فرمول نمونه گیری کوکران و به روش تصادفی طبقهای تعداد 323 نفر به عنوان نمونه آماری مورد نظر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساختهای مشتمل بر 47 پرسش است که پایایی پرسشنامه با روش آزمون دوباره (89/0 Re =) و همسانی درونی آن با محاسبه ضریب آلفای کرانباخ ( 92/0 ) بدست آمد. اعتبار محتوا نیز با کسب نظرات پانزده نفر از استادان رشتههای ادبیات فارسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی دانشگاه و همچنین، نظرات استادان راهنما و مشاور و اصلاح جزئی بخش هایی از پرسشنامه، تامین شد. اعتبار سازه پرسشنامه نیز با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی( تحلیل مولفه های اصلی) انجام گرفت که پس از تحلیل عاملی اکتشافی به 33 پرسش کاهش یافت. یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی بیانگر آن است که محتوای ترکیبی و یکپارچه، چگونگی خلق دانش و فهم تاثیر پذیری از ویژگیهای قومی، کاهش تعصب، عدالت و برابری آموزشی، تقویت و اعطای قدرت به فرهنگ مدارس و پرداختن به حقوق اقلیتهای دینی و قومی، به ترتیب مهمترین مولفههای موثر در آموزش چند فرهنگی بودند که عامل محتوای ترکیبی و یکپارچه، از اهمیتی بیشتر نسبت به سایر عوامل برخوردار بود.
The present study aimed to examine and draw up the factors involved in multi-cultural education in elementary school program from the perspective of teachers. The research which was an applied descriptive survey employed 323 elementary teachers and experts in Qazvin in the 1393-1394 academic year using stratified random sampling and Cochran sampling formula. A researcher-made questionnaire was used comprising 47 items with the reliability index of Re = 0/89 and internal consistency of 0/92 obtained through Cronbach Alpha. The content validity of the questionnaire was ensured based on opinions of 15 university professors of Persian literature, educational sciences, and social sciences as well as the thesis supervisors and advisors. The construct validity of the questionnaire was assured through exploratory factor analysis which resulted in the removal of 14 items. The results of exploratory factor analysis showed that uniform content, knowledge creation and understanding, effects of ethnic factors, reducing bias, educational justice and equity, strengthening and empowering the culture at schools, and attention to the rights of religious and ethnic minorities, were the most important factors in multi-cultural educational among which uniform and combined content turned out to of the highest importance.
- Araghiyeh, A. (2013). Typology interdisciplinary approach and its implications in the design of multicultural curriculum in higher education. Quarterly Journal of New Approach in Educational Administration. Fourth year. No, 1, spring 2013, Consecutive Nos, 13. Page 81- 98. (In Persian)
- Araghiyeh, A. Fathi Vajargah, K. Foroghi Abari, A. & Fazeli, N. (2009). The multicultural curricular program , The lest point in Higher Education Programs, Abstract of the annual Nineth Meeting Articles in Iran Curricular studies, 28 and 29 of September 2009,Tabriz, university of Tabriz, Educational and Psychological Sciences.(In Persian)
- Arvin, M. A. (2001). Cultural Diversity and Education: Foundations, Curriculum and Teachining. Boston: Pearson, Allyn& Bacon, 2001,5th edition, 2006.
- Banks, J. A. (1995). Malticultural education and curriculum transformation. Journal of Negro Education JSTOR. (DOC) from jyou.cn.
- Delpit. L. (1999). Other People Childeren: Cultural conflict in the classroom. New York: New press.
- Faisal Mohamed, A. (2012). The Challenges and Opportunities of Implementing an Islam-Based Education System in Canada's Multicultural Society: The Case of the British Columbia Muslim School,Durham theses, Durham University. Available at Durham E-Theses Online: http://etheses.dur.ac.uk/6355/
- Gay, G. (2000). Culturally Responsive Teaching: Theory, Research & Practice. New York: Teachers College Press.
- Hakim Zadeh, R. & Kiyamanesh. A. & Attaran, M. (2007). Content analysis of textbooks of guidance with regard to International Day problems and issues in the field of curriculum, Journal of Curriculum Studies, Vol. II, No. 5, p. 27- 54.(In Persian)
- Hale, J. E. (1989). Black children: Their roots, culture and learning styles, Provo, UT: Brigham Young University Press.
- Hilliard, A. G. (1991). Why we must pluralize the curriculum. Educational Leadership, 49: 12- 14.
- Javadi, M. J. (2000), Multicultural education as an approach to education, Quarterly Journal of Education, A Publication of the Institute for Educational Research. Year XVI, No. 3, P. 9-26.(In Persian)
- Johnson, O. (2011). Dose multicultural education improve student racial attitudes? Journal of studies, 42(8), 1252-1274
- Nieto, S. (2002). Curriculum Development in Multicultural Education. Course syllabus for education 559. Spring 2002, Semester.university of Massachusetts- Amherst. School of education.
- Rashidi, B. (2007). Social participation, sovereignty and national unity, National Unity Conference, Politics & strategies, Tehran, 2007.(In Persian)
- Sadeghi, A. (2010). Review the national curriculum document of the Islamic Republic of Iran based on approach to multicultural education, Journal of Curriculum Studies, Vol. 5, No. 18, pp. 189- 214.(In Persian)
- Venäläinen, S. (2010). Interaction in the Multicultural Classroom: Towards culturally sensitive home economics education. Home Economics and Craft Studies Research Reports 25 . University of Helsinki . Faculty of Behavioural Sciences. Department of Teacher Education. Finland.
_||_