رابطه بین تیپ شخصیتی درونگرایی- برونگرایی با میزان رضایت شغلی و تعهد سازمانی معلمان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشامیر سبزی پور 1 , بهزاد رشنودی 2 , سمیه امیری 3 , علی کرم الهی 4
1 - دانشجوی دکترای برنامه ریزی آموزش از راه دور و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور لرستان
2 - کارشناس ارشد برنامهریزی توسعه و مدرس دانشگاه پیام نور لرستان
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان
4 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، مدیر اداره خدمات رفاه عمومی اداره آب و فاضلاب خرم آباد
کلید واژه: رضایت شغلی, تعهد سازمانی, تیپ شخصیتی درونگرا- برونگرا, مینه سوتا,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین تیپ شخصیتی درونگرایی- برونگرایی با میزان رضایت شغلی و تعهد سازمانی معلمان اداره آموزش و پرورش شهرستان دلفان بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. در این پژوهش جامعه آماری شامل معلمان اداره آموزش و پرورش شهرستان دلفان بودهاند که در زمان انجام پژوهش تعداد آنها 1800 نفر بوده است. از جامعه آماری مورد مطالعه تعداد 316 نفر به عنوان حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامههای شخصیت 16 عاملی آیزنک، رضایت شغلی مینه سوتا و تعهد سازمانی آلن و مایر استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین تیپ شخصیتی درونگرایی و رضایت شغلی و بین تیپ شخصیتی برونگرایی و تعهد سازمانی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد، اما بین تیپ شخصیتی برونگرایی و رضایت شغلی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین تیپ شخصیتی درونگرایی و تعهد سازمانی رابطهای وجود ندارد و بین زنان و مردان از لحاظ تیپ شخصیتی درونگرایی و برونگرایی تفاوتی وجود ندارد.
The current study was purposed to investigate the relationship of introversion- extraversion personality type to job satisfaction and organizational commitment among teachers of the Education Organization in Delphan, Iran. The study utilized descriptive survey method. The study population of the current research included 1800 teachers of the Education Organization in Delphan. Employing Krejcie and Morgan’s table of sampling and simple cluster sampling, 316 subjects were selected as the study sample. The research instruments were Eysenk’s personality, Minnesota’s job satisfaction, and Allen and Mayer’s organizational commitment questionnaires. The result revealed that there was a significantly positive relation between job satisfaction and organizational commitment and introversion and extroversion personality types respectively. Further, the results were suggestive of no significant relation between introversion and organizational commitment. Additionally, no significant difference was detected between the males’ and females’ introversion and extraversion personality types.