ارزیابی و سنجش اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت دفتر مطالعات نیروی انسانی در ارتقای عملکرد مدیران، هیئت علمی و کارکنان واحدهای منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان
کلید واژه: اثربخشی, رفتار, آموزش ضمن خدمت, ارزشیابی, مهارت, دانش,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، ارزیابی و سنجش اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت در زمینهی افزایش دانش، مهارت و نگرش مدیران، هیئت علمی و کارکنان واحدهای دانشگاهی منطقه یک بود. جامعهی آماری شامل مدیران، اعضای هیئت علمی تمام وقت و کارکنان رسمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک شامل 4843 نفر میباشد. روش پژوهش ازنوع توصیفی- پیمایشی است. ابزار اصلی گرد آوری دادهها، منابع کتابخانه ای و پرسشنامه می باشد. روش نمونهگیری از نوع خوشهای چند مرحلهای است که تعداد 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادههای بدست آمده از پرسشنام هها با استفاده از مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج spss روشهای آماری توصیفی و استنباطی با کمک نرم افزار بدست آمده از تحلیل های انجام شده، نشان داد که آموزشهای ضمن خدمت هر سه گروه در مقولهی 46 و امتیاز 87 در مقولهی / 22 و امتیاز 44 و در مقولهی مهارت با میانگین 8357 / دانش با میانگین 95 67 و امتیاز 150 دارای اثربحشی همسان بوده است. تحلیل / نگرشها و رفتار شغلی با میانگین 94 واریانس یکطرفه نشان داد که بین میانگین نمرههای هر سه گروه در دستیابی به مقولهی اثربخشی تفاوتی معنی دار وجود ندارد. عاملهای دانش، مهارت و نگرش در مقولهی اثربخشی تاثیر یکسان دارند،اما با توجه به تفاوت بین میانگین گروهها، آزمون دانکن نشان میدهد که در مقولهی مهارت و رفتار، بین میانگین سطوح کارکنان و مدیران تفاوت وجود دارد، ولی در مقولهی دانش بین میانگین سطوح گوناگون تفاوتی مشاهده نشد. در مقولهی دانش، مهارت و رفتار تفاوتی معنیدار بین رشتههای تحصیلی وجود ندارد، ولی در مقولهی مهارت بین میانگین رشتههای کشاورزی و پ زشکی تفاوت وجود دارد. از نظر سابقهی خدمت اختلافی معنیدار وجود ندارد. در مقولهی مهارت بین زنان و مردان تفاوتی معنیدار وجود دارد، ولی در مقولهی دانش و رفتار تفاوتی معنیدار بین زنان و مردان وجود ندارد.
This study aimed to evaluate the efficiency of the in-service trainings in improving the knowledge, skill and attitude of the managers, faculty members and staffs of Islamic Azad University (IAU) branches in the first region. This survey study sampled 215 mangers, full-time faculty members and staffs from a population of 4843 persons employing stage cluster sampling strategy. Data was collected using both library sources and a questionnaire. The data accrued from the questionnaire was analyzed through the use of SPSS. The results of the study indicated that in-service training had similar impact on all three groups with different means in terms of knowledge, skill and attitude. Likewise, no significant difference was found among these groups in achieving efficiency as indicated by ANOVA. Nor was there any difference concerning the effect of knowledge, skills and attitude on their efficiency. Similarly, there was no significant difference among fields of study and work experience in terms of knowledge, skill and attitude. However, a significant difference was indicated as regards skill but not knowledge and behavior between men and women.