تعیین میزان گرایش اعضاء هیات علمی به فرهنگ کیفیت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشصادق ملکی آوارسین 1 , زینالعابدین صادقی باروجی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحدتبریز، گروه علوم تربتی، تبریز، ایران
2 - دانشآموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، ایران
کلید واژه: فرهنگ کیفیت, گرایش به فرهنگ کیفیت, کیفیت در آموزش عالی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین میزان گرایش اعضاء هیات علمی به فرهنگ کیفیت انجام گرفت. بدین منظور ابتدا مؤلفههای فرهنگ کیفیت مورد بررسی قرار گرفته و پس از تعیین مؤلفههای مذکور، میزان گرایش اعضاء هیات علمی به این مؤلفهها بررسی شد. پژوهش ماهیتا توصیفی و روش انجام تحقیق پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل 456 نفر از اعضاء هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بودند که از میان آنها 208 نفر به روش نمونهگیری ترکیبی بعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز بوسیله پرسشنامه محقق ساخته که دارای پایایی 83/0 بود جمعآوری گردید. میزان گرایش اعضای هیات علمی در تمامی مؤلفههای فرهنگ کیفیت شامل؛ وجود اهداف و معیارهای کیفیت، تعهد مدیریت ارشد به کیفیت، توسعه و توانمندسازی، مشارکت در امور و ارائه پاداش و قدردانیهای لازم و همچنین گرایش اعضاء هیات علمی به فرهنگ کیفیت بالاتر از میانگین نظری بوده و از وضعیت مطلوبی برخوردار میباشد.
This study was carried out to define the tendency of the faculty members to quality culture in Islamic Azad University. The design of the study was basically descriptive survey. A sample of 208 full-time faculty members of Tabriz Branch of Islamic Azad University (n=456) was randomly selected. Data were collected employing a researcher-made questionnaire, with a reliability index of 0.83. The results indicated that the rate of the faculty members’ tendency towards all dimensions of quality culture including quality goals and criteria, senior management’s commitment to quality, development and empowerment, participation, and gratitude, and in general their tendency to quality culture were desirably higher than theoretical average.