طراحی و اعتباریابی مدل آموزش از دور مبتنی بر موک (MOOCs) در هنرستان-های فنی و کاردانش استان فارس
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمهدی کوثری 1 , مسلم صالحی 2 * , مژگان امیریان زاده 3 , رضا زارعی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
کلید واژه: فارس, موک, چارچوب مفهومی, هنرستانهای فنی و کاردانش,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هدف اصلی این تحقیق طراحی و اعتباریابی مدل آموزش از راه دور مبتنی بر موک در هنرستانهای فنی و کاردانش استان فارس بود.
روش شناسی پژوهش: . این پژوهش از نوع توسعه ای با طرح آمیخته متوالی اکتشافی بود. بخش کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. انتخاب مشارکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری بود و بر اساس آن تعداد 32 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصان حوزه آموزش و پرورش انتخاب شدند. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. بخش کمی تحقیق با استفاده از روش توصیفی همبستگی انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی مدیران و مسوولین و معلمان مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش استان فارس بودند بر اساس آمار بدست آمده 493 مدرسه در استان فارس تا لحظه انجام پژوهش وجود داشت. به صورت نمونه گیری خوشه ای در ابتدا از بین مدارس 217 مدرسه انتخاب و از هر مدرسه یک نفر معلم به صورت تصادفی ساده انتخاب شد و مدیران مدارس نیز انتخاب شدند .در مجموع 454 نفر در بخش کمی مشارکت داشتند. ابزار بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن توسط محقق مورد برسی و تائید قرار گرفت.
یافتهها: چار چوب مفهومی آموزشی از راه دور مبتنی بر موک در هنرستان های فنی و کاردانش استان فارس شامل چهار بعد اصلی حمایت مدیران با مولفه های (آگاهی مدیران، تعهد مدیران و پاسخگویی مدیران)، حمایت اسناد بالا دستی با مولفه های (چشم انداز، اصلاح اسناد بالا دستی و سیاستگذاری)، بستر سازی با مولفه های (نیروهای متخصص، باورها، سخت افزار، نرم افزار، کاربر پسندی، پشتیبانی، آموزشی و انگیزه بخشی)، برنامه ریزی با مولفه های (هدف گذاری، تدوین محتوا، ارزشیابی) و اجرا با مولفه های (امکان سنجی، طراحی، بکار گیری، ارزیابی) بود. و در نهایت بخش کمی یافته های بخش کیفی را تائید نمود.
Introduction: The main goal of this research was to design and validate the MOOC-based distance learning model in vocational and Kar-o-Danesh of Fars province.
research methodology: This research was of mixed sequential exploratory type. The qualitative part was conducted using thematic analysis and semi-structured interviews. The participants were selected using the purposeful sampling method and theoretical saturation criteria, and based on that, 27 professors and specialists in the field of education were selectedIn order to obtain the reliability and validity of the data, two methods of reviewing the participants and reviewing the experts who did not participate in the research were used and the reliability of the holistic coefficient was obtained as 0.93. The quantitative part of the research was done using descriptive correlation method. The population in the quantitative section was managers, officials and teachers of vocational and Kar-o-Danesh and their staff in Fars province. It was done as a multi-stage cluster sampling and a total of 375 people participated in the quantitative section. The instrument of the quantitative part of the questionnaire was made by the researcher, whose validity and reliability were checked and confirmed by the researcher.
Findings: The conceptual framework of remote education based on MOOC in vocational and Kar-o-Danesh of Fars province including four main dimensions of support of managers with components (awareness of managers, commitment of managers and accountability of managers), support of high-level documents with components (vision, correction High-level documents and policies), foundation with components (expert forces, beliefs, hardware, software, user-friendliness, support, training and motivation), planning with components (targeting, content compilation, evaluation) and Implementation was with components (feasibility, design, application, evaluation). And finally, the quantitative part confirmed the findings of the qualitative part.Conclusion: the conceptual framework of MOOC educational model in high schools includes the main dimensions of high-level document support, managers' support, foundation, planning and implementation.