شناسایی و اعتباریابی مولفه های مدل مدیریت استعداد آموزگاران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشزیبا زمانی فرد 1 , مهری دارایی 2 , سعید فرحبخش 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، واحدخرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی،خرم آباد، ایران
2 - استادیار مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحدخرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی،خرم آباد، ایران،
3 - دانشیار مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
کلید واژه: مدل, مدیریت استعداد, آموزگاران استان لرستان, تتکنیک دلفی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی مولفه های مدل مدیریت استعداد آموزگاران در سالِ تحصیلی 97-1396 انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف ،کاربردی و از نظر ماهیت ،توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل تعدادی از خبرگان مرتبط با موضوع بود که به روش نمونه گیری هدفمند جهت انجام مصاحبه نیمه ساختارمند انتخاب گردیدند . ابزار پژوهش دراین مرحله پرسشنامه ی 104گویه ای طراحی شده بر مبنای طیف هفت درجه ای لیکرت(بر اساس شاخصهای مستخرج از ادبیات و پیشینه و متن مصاحبه ها ی انجام شده) بود. در پایان هر راند داده های به دست امده با استفاده از شاخص میانگین رتبه ای و ضریب توافق کندال تحلیل شدند. در راند سوم مقدار به دست آمده برای آماره کندال(507/0) حاکی از اتفاق نظر قابل قبول بین پاسخگویان بود . نتایج تحلیل داد ه ها در پایان مرحله کیفی نشان داد ،مولفههای مدل مدیریت استعداد آموزگاران شامل رشد و توسعه(بهسازی)، شناسایی،بهگزینی، جذب، برنامهریزی استراتژیک و نگهداری می باشد .در بخش کمی جهت برازش مدل از بین 7644 آموزگار مشغول به خدمت در استان لرستان(جامعه اماری)،367 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری تعیین و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.ابزار تحقیق در این مرحله شامل پرسشنامه تدوین شده بر اساس 6 مولفه شناسایی شده و شاخصهای مربوط به هر مولفه بود.داده های بخش کمی (برازش مدل) با استفاده از مدل معادلات ساختاری و حداقل مربعات جزیی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که براساس متوسط شاخص پایایی ترکیبی(93/0=CR) و متوسط ضرایب آلفای کرونباخ (91/0) که از 70/0 بیشتر میباشند و با توجه به اندازة متوسط واریانس استخراج شده (67/0=AVE) که از 5/0 بزرگتر است، مدل از پایایی همگرا برخوردار بوده و با توجه به این که (AVE< CR)، روایی همگرا نیز برقرار است. با توجه به این که میانگین شاخص ضریب تعیین (1=R2)، از 67/0 بیشتر است و هم چنین بر اساس شاخص Q2 که مقدار متوسط آن (67/0) از 35/0 بیشتر است، چنین استنباط میشود که مدل ساختاری از برازش مناسب برخوردار بوده و قدرت پیشبینی مدل مناسب است و 3. ارزیابی برازش کلی مدل؛ براساس معیار نیکویی برازش (GOF) مقدار محاسبه شده برای این شاخص برابر با 82/0 به دست آمد که از 35/0 بیشتر است، لذا چنین استنباط میشود که مدل کلی از برازش بالایی برخوردار است.
The purpose of this study was to identify and validate the components of teachers' talent management model in the academic year 1396-97. The research is purposeful, applied, and descriptive-survey in nature. The statistical population in the qualitative phase consisted of a number of subject-matter experts who were selected through purposeful sampling for semi-structured interviews. The research tool at this stage was a 104-item questionnaire designed based on a seven-point Likert scale (based on indicators derived from literature and background and the context of the interviews). At the end of each round, the data were analyzed using Kendall's mean rank index and coefficient of agreement. In the third round, the value obtained for Kendall's statistic (0.507) indicated acceptable consensus among respondents. The results of data analysis at the end of qualitative phase showed that the components of teachers' talent management model include growth, development, identification, selection, acquisition, strategic planning and maintenance. Of the 7644 teachers employed in Lorestan province (statistical population), 367 were selected using Cochran formula and selected through multi-stage cluster sampling. The research tool included a questionnaire based on 6 The component was identified and the indices were related to each component. Quantitative section data (model fit) using structural equation modeling And partial least squares were analyzed. The results showed that based on the average composite reliability index (CR = 0.93) and mean Cronbach's alpha coefficients (0.91) that were higher than 0.70 and considering the average value of variance extracted (AVE = 0.67) Bigger than 0.5, the model has convergent reliability and since (AVE <CR), convergent validity is also established. Since the mean coefficient of determination coefficient (R2 = 1) is higher than 0.67 and also based on Q2 index which is 0.67 higher than 0.35, it is deduced that the structural model of 3. The overall fit of the model; based on the goodness-of-fit (GOF) criterion, the calculated value for this index was 0.82, which is greater than 0.35, so it is deduced The overall model is highly fitted.
_||_