تدوین الگوی اعتباربخشی برنامه آموزشی نیروی انسانی آموزش و پرورش با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمهدی رحیمی نژاد 1 * , سعید مرادی 2 , بتول فقیه آرام 3 , فیروز کیومرثی 4
1 - دانشجو علوم تربیتی ،دانشکده علوم تربیتی و روان شاسی ،دانشگاه ازاد اسلامشهر ،تهران ایران
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه ازاد اسلامشهر تهران ایران
3 - استادیار ،گروه علوم تربیتی و روان شناسی ،دانشگاه ازاد اسلامشهرتهران ایران
4 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه ازاد اسلامشهر تهران ایران
کلید واژه: آموزش و پرورش, نیروی انسانی, اعتباربخشی, برنامه آموزشی, نظریه داده بنیاد,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: اعتباربخشی بهعنوان ابزار تضمین کیفیت و عاملی برای ارزیابی برنامههای سازمان آموزش و پرورش معرفی شده است. بر این اساس مدلسازی معادلات ساختاری اعتباربخشی برنامه آموزشی نیروی انسانی آموزش و پرورش استان قزوین مورد پژوهش قرار گرفته است.
روش شناسی پژوهش: این تحقیق کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی و از نظر ماهیت داده بنیاد خودظهور محسوب می شد. جامعه آماری شامل متخصصان حوزه مدیریت آموزش و علوم تربیتی و مدیران حوزه ستادی آموزش و پرورش استان قزوین بود که با بهرهگیری از نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند در تعداد 15 نفر اشباع نظری حاصل شد. ابزار تحقیق را یک فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته تشکیل داد که به مدد کدگذاری باز، محوری و انتخابی به دست آمد و اعتبار و روایی آن با استفاده از اجماع سه سویه (دادهها، پژوهشگران و اجماع تئوریها و روششناسی) حاصل شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که الگوی اعتباربخشی برنامه آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش استان قزوین دارای بعد سازمانی با دو مؤلفه اهداف و چشمانداز (6 شاخص) و عوامل مدیریتی و سازمانی (9 شاخص)، بعد منابع انسانی با دو مؤلفه نیروی انسانی (5 شاخص) و فراگیران (دانشآموز یا ارباب رجوع) (6 شاخص)، بعد عوامل زمینهای با سه مؤلفه آموزشی (6 شاخص)، اعتبار و ارزش (3 شاخص) و تجهیزات (7 شاخص)، بعد به صرفه بودن با دو مؤلفه اقتصادی (5 شاخص) و زمانی (5 شاخص) و بعد عملکرد با مؤلفه اثربخشی (4 شاخص) میباشد.
بحث و نتیجهگیری: تدوین این اعتباریابی میتواند از طریق اصلاح ساختارها و فرایندهای جاری آموزش نیروی انسانی به بهبود کیفی عملکردهای سازمان کمک کرده و زمینه را برای پاسخگویی به نیازها فراهم آورد.
Accreditation has been introduced as a quality assurance tool and a factor for evaluating the programs of the education organization. Based on this, the modeling of the structural equations of the accreditation of the educational program of human resources of Qazvin province has been researched.
research methodology: This practical research was considered qualitative in terms of the type of data and self-emerging foundation in terms of the nature of the data. The statistical population included specialists in the field of education management and educational sciences and directors of Qazvin province education headquarters, which was achieved by using targeted non-probability sampling in the number of 15 people. The research tool was a semi-structured interview form, which was obtained by open, central and selective coding. Its validity and reliability were obtained using three-way consensus (data, researchers and consensus of theories and methodology).
Findings: The results of the research showed that the accreditation model of the human resources education program of Qazvin province has an organizational dimension with two components of goals and vision (6 indicators) and managerial and organizational factors (9 indicators), the human resources dimension with two components of human resources (5 indicators) ) and learners (students or clients) (6 indicators), after contextual factors with three educational components (6 indicators), credibility and value (3 indicators) and equipment (7 indicators), after cost-effectiveness with two economic components (5 index) and time (5 indices) and performance dimension with effectiveness component (4 indices).