رهبری آلوستاتیک در نظام آموزش عالی در زمان مواجهه با بحران (مطالعه موردی کووید 19)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
1 - استادیار علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
کلید واژه: آموزش عالی, مدیریت استرس, رهبری آلوستاتیک, بحران کووید 19,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر در صدد است تا بینش و پاسخی جدید و مناسب برای رهبران دانشگاهی در شرایط همه گیری بحران و موقعیت های غیر منتظره ارائه دهد که به آنها کمک میکند تا در زمان بحران و موقعیت های پیش بینی نشده، شرایط بهتری را تجربه کنند و قادر به ارائه پاسخ مناسب به شرایط و محیط باشند.
روش شناسی پژوهش: رویکرد مورد استفاده در این پژوهش، رویکرد کیفی و روش مطالعه تحلیل مضمون بوده است. از این رو در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته با 17 نمونه از سطوح مختلف معاونت یا مدیریت در سطح دانشگاهی یا وزارتخانه ای که در مطالعه شرکت کرده بودند، مصاحبه صورت گرفت.
یافتهها: یافته ها نشان داد که توسعه رهبران آلوستاتیک در قالب سه مضمون شامل درک و تقویت هوش هیجانی و اجتماعی (12 مفهوم)، مقابله و مدیریت استرس برای حفظ عملکرد و به حداقل رساندن فرسودگی شغلی (10 مفهوم)؛ و پاسخ های موثر تحت شرایط استرس زا و بحرانی (7 مفهوم) است. همچنین نتایج نشان داد که بهترین شیوه های بکارگیری رهبری آلوستاتیک در سطح دانشگاهی در قالب سه مضمون شامل ارتباط با جامعه علمی و دانشگاهی (13 مفهوم)، رهبری توزیع شده (4 مفهوم)؛ و برقراری ارتباطات شفاف (5 مفهوم) دسته بندی میشود.
بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد رهبران آلوستاتیک علاوه بر اینکه فرصتهایی چون کنترل استرس، ایجاد اعتماد متقابل بین اساتید، کارکنان و دانشجویان و برقراری ارتباط مناسب با همه ذینفعان را برای آموزش بهتر فراهم میکند و تعاملات دانشجویان را در دوره های بحرانی تقویت میکند، میتوانند از طریق یک دیدگاه مشترک قانعکننده و متفکرانه الهام بخش اساتید، کارکنان و دانشجویان باشند.
Introduction: The present study seeks to provide new and appropriate insights and answers for academic leaders in times of crisis and unexpected situations that help them to experience better conditions in times of crisis and unforeseen situations and be able to To provide an appropriate response to conditions and environments.
Research methodology: The approach used in this research was a qualitative approach and the method of studying thematic analysis. Therefore, in this study, using purposive sampling method and semi-structured interview tools, 17 samples from different levels of deputy or management at the university or ministry level that participated in the study were interviewed.
Findings: The findings showed that the development of allostatic leaders in the form of three themes including understanding and strengthening emotional intelligence and social intelligence (12 concepts), management and coping stress to maintain performance and minimize burnout (10 concepts); and developing the dominant response under stressful and critical conditions (7 concepts). The results also showed that the best practices for using allostatic leadership at the university level in the form of three themes, including connecting with the scientific and academic community (13 concepts), distributing leadership (4 concepts); and communicating clearly (5 concepts) is categorized.
Conclusion: It seems that allostatic leaders, in addition to providing opportunities such as stress control, building mutual trust between faculty, staff, and students, and establishing appropriate communication with all stakeholders for better education and strengthening student interactions in critical periods, can through A compelling and thoughtful shared vision inspires faculty, staff, and students.