نقش فرهنگ مبتنی بر ثبات مدارس در رفتارهای ناب مدیران مدارس با میانجیگری رهبری مربی گرایانه
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشفرزانه سلطانقلی 1 , محمدرضا اردلان 2 * , سیروس قنبری 3 , افشین افضلی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
2 - دانشیار رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
3 - استاد رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
4 - استادیار رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
کلید واژه: ", , ", , ", فرهنگ مبتنی بر ثبات", رفتارهای ناب", رهبری مربی گرایانه", مدیران مدارس",
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش فرهنگ مبتنی بر ثبات مدارس در رفتارهای ناب مدیران مدارس با میانجیگری رهبری مربی گرایانه انجام شد.
روششناسی پژوهش: روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدلسازی معادله ساختاری کوواریانس محور بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی استان ایلام در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 339 معلم انتخاب شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای فرهنگسازمانی مبتنی بر ثبات دنیسون (2000)؛ رهبری مربی گرایانه پیلاز زوبوربوهلر و همکاران (2021) و پرسشنامه محقق ساخته رفتارهای ناب مدیران مدارس استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامهها با تکنیکهای آلفای کرانباخ، نسبت روایی محتوایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند، جهت تحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Lisrel10.30 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد فرهنگ مبتنی بر ثبات مدارس اثر مثبت بر رفتارهای ناب مدیران مدارس در سطح 05/0 دارد؛ فرهنگ مبتنی بر ثبات مدارس بهواسطه رهبری مربی گرایانه مدیران اثر مثبت غیرمستقیم بر رفتارهای ناب مدیران در سطح 05/0 دارد؛ همچنین فرهنگ مبتنی بر ثبات مدارس و رهبری مربی گرایانه مدیران قادر به تبیین 36 درصد واریانس رفتارهای ناب مدیران مدارس هستند.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش توجه به نقش فرهنگ مبتنی بر ثبات مدارس در بروز و تقویت رفتارهای ناب مدیران مدارس حائز اهمیت است، لذا مسئولان آموزشوپرورش باید نسبت به تحلیل نوع فرهنگسازمانی مدارس اقدام نموده و بر نقش فرهنگ مبتنی بر ثبات مدارس تأکید نمایند.
The present study was conducted with the aim of investigating the role of culture based on school consistency in the lean behaviors of school administrators with the mediation of coaching leadership.
Research methodology: The quantitative research method was correlation studies and covariance-based structural equation modeling approach. The statistical population included all primary school teachers in Ilam province in the academic year of 2019-2020. A sample size of 339 teachers was selected from this population using proportional stratified random sampling based on Cochran's formula. To collect data from Denison's consistency -based organizational culture questionnaires (2000); The coaching leadership of Pilaz Zuborbuehler et al. (2021) and the researcher-made questionnaire of lean behaviors of school administrators were used. The reliability and validity of the questionnaires were checked with Cronbach's alpha techniques, content validity ratio, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. Structural equation modeling was used for data analysis using Lisrel 10.30 software.
Findings: The results showed that the culture based on the consistency of schools has a positive effect on the lean behaviors of school administrators at the level of 0.05. The culture based on the consistency of schools through the coaching leadership of administrators has an indirect positive effect on the lean behaviors of administrators at the level of 0.05; Also, the culture based on the consistency of schools and the educational leadership of administrators are able to explain 36% of the variance of lean behaviors of school administrators.
Discussion and conclusion: Based on the findings of the research, it is important to pay attention to the role of culture based on the consistency of schools in the emergence and strengthening of the lean behaviors of school administrators, therefore, education officials should analyze the type of organizational culture of schools and on the role of culture based on the consistency of schools to emphasize.