درک چگونگی خلق و توسعه نوآوری های آموزشی معلم کارآفرینان از لنز تفکر طراحی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشفرنوش اعلامی 1 * , زهرا سایه وند 2 , سارا سلیمی نمین 3 , محمود ابوالقاسمی 4
1 - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
2 - شهید بهشتی
3 - مدرسه آب و آینه
4 - دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: معلم کارآفرین, نوآوری آموزشی, تفکر طراحی,
چکیده مقاله :
معلم کارآفرینان نقش حیاتی در خلق و توسعه نوآوری آموزشی دارند. پژوهش حاضر نیز به دنبال درک چگونگی فرآیند این نوآوری ها با لنز تفکر طراحی به عنوان رویکردی انسان محور است. مشارکت کنندگان در این پژوهش معلمانی هستند که راهحلهای نوآورانه برای حل مسائل آموزشی ارائه کردهاند و آن را در قالب یک استارت آپ آموزشی توسعه داده اند. این پژوهش با رویکرد کیفی و با مصاحبه (نیمه ساختاریافته) با 10 معلمکارآفرین انجام شد. داه های به دست آمده به روش کد گذاری اشتراس و کوربین تحلیل شد. بهمنظور افزایش اعتبار و روایی یافتهها از روش چک اعضا استفاده شد و پس از انجام کدگذاری دو مصاحبه بهصورت تصادفی انتخاب شد و پس از ارسال به فرد مصاحبهشونده میزان ارتباط و درستی مفاهیم تعیینشده و از قصد و منظور فرد اطمینان حاصلشده است. یافته های پژوهش منطبق با مراحل تفکر طراحی در 5 مقوله ارائه شده است. 1. همدلی و شناخت دقیق نیاز یادگیرنده 2. کشف و تعریف دقیق مسئله یا نیاز یادگیرنده 3. ایده پردازی های منسجم و روش مند و پژوهش نوآوری، 4. ساخت و اجرای نمونه در مقیاس خرد (کلاس درس)، 5. اعتبار یابی ایده از طریق اشتراک گذاری و بازخوردگیری از یادگیرندگان و همکاران(مقیاس کلان). نتاج پژوهش نشان میدهد مهم ترین تفاوت راه حل های نوآورانه معلم کارآفرینان با نوآوری های معمول قابلیت مقیاس پذیری این نوآوری ها است.
Teacherpreneurs play a vital role in creating and developing educational innovation. The current research also seeks to understand the process of these innovations through the lens of design thinking as a human-centered approach. The participants in this research are teachers who have provided innovative solutions to solve educational problems and developed them in the form of an educational startup. This research was conducted with a qualitative approach and with (semi-structured) interviews with 10 teacherpreneurs. The obtained data were analyzed by Strauss and Corbin coding method. The research findings are presented in 5 categories according to the stages of design thinking. 1. Empathy and accurate understanding of the learner's needs 2. Discovery and precise definition of the problem or the learner's need 3. Coherent and methodical ideation and innovation research, 4. Construction and implementation of a sample on a micro-scale (classroom), 5. Validation of the idea Through sharing and feedback from learners and colleagues. The result of the research shows that the most important difference between the innovative solutions of teacherpreneurs and the usual innovations is the scalability of these innovations. Part of this is due to knowing the audience and defining the exact need and then checking the quality of the innovative solution in the classroom and during collaboration with other teachers. The results of this research can be the basis for the development of the educational innovation of the teacher of entrepreneurs, and the development of the teacher of new entrepreneurs.