هزینة نمایندگی و رشد شرکت
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارمحسن حمیدیان 1 , محمدحسن سعادتیان فریور 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران جنوب
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم تحقیقات
کلید واژه: تئوری نمایندگی, رشد داراییهای شرکت, رشد فروش شرکت,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، بررسی هزینة نمایندگی و رشد شرکت در سالهای شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این پژوهش، رشد شرکت با دو متغیر رشد دارایی و رشد فروش نشان داده می شود. با نمونهای مشتمل بر 168 شرکت در طی سالهای 1389 تا 1393، و با کمک روشهای رگرسیون حداقل مربعات تعمیمیافته، فرضیههای پژوهش، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این پژوهش، حاکی از آن است که هزینة نمایندگی با رشد داراییها و رشد فروش شرکت، رابطهای معنادار دارد. همچنین، این پژوهش نشان میدهد که اندازة شرکت و سیاست تقسیم سود، بر رشد داراییها و رشد فروش شرکت تأثیر معنادار دارد.
The purpose of this research is to investigate the cost of representation and growth of the company in the years companies were admitted to Tehran Stock Exchange. In this research, company growth is shown with two variables: asset growth and sales growth. With a sample of 168 companies during the years 1389-1393, the hypotheses of the research have been analyzed with the help of generalized least squares regression methods. The results of this research indicate that the cost of representation has a significant relationship with asset growth and company sales growth. Also, this research shows that company size and dividend policy have a significant effect on asset growth and sales growth.
_||_