شناسایی تاثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی: نقش دلبستگی شغلی و رضایت شغلی
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارسخاوت بهادری 1 , امیر حسین میرزائی 2 , حمید کاکائی 3 , غلامرضا عباسی 4
1 - کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار ، دانشگاه آزاد واحد بوشهر ، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاج قاسم سلیمانی(کرمان)
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، تهران ، ایران
4 - دانشگاه آزاد تهران مرکز
کلید واژه: تعهد سازمانی, رضایت شغلی, شرکت, دلبستگی شغلی, دانشبنیان,
چکیده مقاله :
امروزه اهمیت شرکتهای دانشبنیان به دلیل نقشی که در توسعه کشورها دارند بر کسی پوشیده نیست. نیروی انسانی در این شرکتها حرف اول را میزنند و توجه به مسائل مربوط به آنها از قبیل تعهد سازمانی، دلبستگی شغلی، رضایت شغلی و مباحث مرتبط به بازاریابی داخلی، به شرکتها کمک میکند تا بتوانند بر چالشها و مشکلات خود فائق آیند. از اینرو پژوهش حاضر با هدف شناسایی تاثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی با نقش میانجیگری دلبستگی شغلی و رضایت شغلی انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر برمبنای هدف از نوع کاربردی، از حیث روش به دست آوردن داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر نوع داده های جمع آوری شده از نوع داده های کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل 178 نفر از کارکنان شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بودند که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 118 نفر به عنوان حجم نمونه آماری تعیین شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری به کمک نرمافزار PLS استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی است. همچنین نتیجه گرفته شد که دلبستگی شغلی و رضایت شغلی نقش میانجیگری بین رابطه بازاریابی داخلی و تعهد سازمانی ایفا میکنند. در نهایت پیشنهاد میگردد مدیران و مسئولین شرکتهای دانشبنیان با توجه به اهمیت مولفههای مطرح شده به خصوص مولفههای بازاریابی داخلی، برای بهبود این مولفهها برنامههای ویژهای در نظر بگیرند.
Today, the importance of knowledge-based companies is not hidden from anyone because of their role in the development of countries. The human resources in these companies play a leading role and paying attention to issues related to them such as organizational commitment, job attachment, job satisfaction and issues related to internal marketing, help companies to overcome their challenges and problems. Hence the present study aimed to identify the impact of internal marketing on organizational commitment with the mediating role of job involvement and job satisfaction. The research method is based on the purpose of the applied type, in terms of the method of obtaining data is descriptive-survey type and in terms of the type of data collected is quantitative. The statistical population of the study included 178 employees of knowledge-based companies in the Science and Technology Park of the University of Tehran. Using Morgan table and simple random sampling method, 118 people were determined as the statistical sample size. Structural equation method using PLS software was used to analyze the data. The results indicate the positive and significant effect of internal marketing on organizational commitment. It was also concluded that job involvement and job satisfaction play a mediating role between the relationship between internal marketing and organizational commitment. Finally, it is suggested that managers and officials of knowledge-based companies, considering the importance of the proposed components, especially the components of internal marketing, to consider special programs to improve these components.
_||_