بررسی موانع آموزشی شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دورۀ ابتدایی از دیدگاه معلمان ابتدایی آموزش و پرورش منطقه هلیلان در استان ایلام در سال تحصیلی 89-88
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: خلاقیت, آموزش, ارزشیابی, محتوای کتب, مواد و وسایل آموزشی,
چکیده مقاله :
خلاقیت، استعداد تفکر واگرا، امکان تفکر جدید و اصیل و انحراف از عقاید متعارف است. در نظام آموزشی، مخصوصاً در دورۀ ابتدایی که اوج شکوفایی این استعداد است، عوامل زیادی مانع شکوفایی این استعداد و خاموشی آن می شوند. پژوهش حاضر به بررسی موانع آموزشی شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دورۀ ابتدایی، از دیدگاه معلمان آموزش و پرورش منطقه هلیلان پرداخته است. روش تحقیق، توصیفی از نوع زمینه یابی است.روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی بوده که با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته، پس از تأیید روایی محتوایی و صوری آن به وسیله استادان راهنما، مشاور، متخصصان و معلمان و تعیین مقدار پایایی در یک نمونه 35 نفری با استفاده از روش آلفای کرونباخ (91%) اندازه گیری شد. نمونۀ مورد پژوهش شامل 94 نفر از معلمان زن و مرد دورۀ ابتدایی منطقه هلیلان بوده که به دلیل محدود بودن و در دسترس بودن جامعۀ آماری از روش سرشماری استفاده شد و 94 معلم به عنوان نمونه انتخاب شده و دیدگاه آن ها نسبت به موضوع پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده با انجام محاسبات آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی اسپرمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که: 1)بین تدریس معلم با شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دورة ابتدایی رابطه وجود دارد. 2)بین محتوای کتب درسی با شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دورة ابتدایی رابطه وجود دارد. 3)بین استفاده معلمان و دانش آموزان از مواد و وسایل آموزشی و شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دورۀ ابتدایی رابطه وجود دارد. 4) بین ارزشیابی کردن از دانش آموزان دورۀ ابتدایی و شکوفایی خلاقیت آنها رابطه وجودندارد.
Creativity is the talent of diverging thought, the possibility of new and original thought and deviance of common beliefs. In educational system, especially in primary schools which is the unfoldment top of the talent, many factors are considered to be obstacles for talent. The present research has examined the obstacles for creativity unfoldment of primary school students from primary school teachers’ point of view in educational zone of Helilan. The research method is of survey type. The data collecting method was library method. In order to examine the validity of the researcher-made questionnaire, a group of experts and specialists in the related field confirmed it.The tool's reliability was tested through computing Cronbach's Alpha coefficient. Case study sample included 94 male and female teachers of primary schools in Helilan zone. The obtained data were analyzed utilizing descriptive and inferential statistics (Spearman correlation coefficient). The final results showed that: there is relationship between teacher’s teaching and creativity unfoldment of primary school students; there is relationship between the content text books and creativity unfoldment of primary school students; there is relationship between teachers and students’ use of material and educational facilities and creativity unfoldment of primary school students; there is no relationship between assessment of primary school students and their creativity unfoldment.
- داوری اردکانی، رضا.(1375).خلاقیت و فرهنگ. فصلنامه تحقیقاتی در مسایل فرهنگی و اجتماعی شماره 4.
- سرکارآرانی، محمد.(1382).اصلاحات آموزشی مدرن سازی با تأکید بر مطالعه تطبیقی آموزش و پرورش ایران و ژاپن.انتشارات روزگار.
- صفوی، سید موحد.(1384).شیوه های پرورش خلاقیت در دانش آموزان پایه ابتدایی از دیدگاه معلمان، مدیران و متخصصان استان گیلان. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
- طالبی، روح اله.(1384). روش ها و شیوه های ایجاد و پرورش خلاقیت در دانش آموزان مدارس ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
- فلاح دار، مهدی.(1387). رابطه روش های تدریس با شکوفایی خلاقیت دانش آموزان پایه دوم و سوم راهنمایی شهرستان نظرآباد هشتگرد. پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
- عرب پوریان، معصومه(1375).بررسی محتوای کتب علوم پایه ابتدایی و تناسب آن با مراحل رشد ذهنی پیاژه .پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
- نسرین دوست، نسترن(1386).مدرسه قاتل خلاقیت است.روزنامه اعتماد ملی، شماره 5032، سال نهم.
- واعظی نژاد، محمد(1388).نوآوری و خلاقیت نردبان توسعه. روزنامه همشهری شماره 4230، سال شانزدهم.
- حسنی، محمد و کاظمی، یحیی (1382)، طرح ارزشیابی توصیفی (اهداف، اصول و راهکارها)، تهران، آثار معاصر.
- کمالی، ابوالفضل (1388)، مهارت ها در هزارۀ سوم، نشریه نگاه نو به رویدادهای آموزش و پرورش، شمارۀ 387، هفته چهارم.
- حیدری تفرشی، غلام حسین؛ یوسفی سعید آبادی رضا؛ خدیوی، اسدالله. (1381)، نگرشی نوین به نظریه های سازمان و مدیریت در جهان امروز، تهران، انتشارات فرا شناختی اندیشه.
-Grover Haeey(2008).Fromative assessment: student Responses and observation of Lerrning.
-Race(1995).Assessment A quide to student.