بررسی انگیزه شرکت افراد بازمانده از تحصیل در مراکز آموزش از راه دور و بزرگسالان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
کلید واژه: آموزش بزرگسالان, آموزش از راه دور,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است با عنوان بررسی انگیزه شرکت افراد بازمانده از تحصیل در مراکز آموزش از راه دور و بزرگسالان مقطع متوسطه شهرستان های استان تهران، و هدف کلی آن بررسی انگیزه شرکت افراد بازمانده از تحصیل در مراکز آموزش راه دور و بزرگسالان و اهداف جزئی آن شناخت دلایل بازماندن آن ها از ادامه تحصیل در دوره متوسطه و نیز دلایل و انگیزه آن ها از ادامه تحصیل در مراکز آموزش از راه دور و بزرگسالان بوده است. پژوهشگران به منظور دستیابی به اهداف خود، جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه مرکز آموزش از راه دور و بزرگسالان شهرستان های استان تهران، قرار داد. نمونه آماری طبق جدول کرجسی و مورگان 800 نفر به دست آمد که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از چهار شهرستان دماوند، رودهن، فیروزکوه و قرچک انتخاب گردید. برای تهیه ابزار اندازه گیری از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده که پس از اصلاحات با 34 سؤال تدوین شد و برای تعیین پایایی پس از اجرای آزمایش (30 نفر) با استفاده از آلفای کرونباخ 95 درصد تأیید شد. داده های جمع آوری شده از طریق آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی، فراوانی درصدی، میانگین، انحراف معیار، ضریب کجی و کشیدگی و آمار استنباطی شامل آزمونt از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که با اطمینان 99% از دلایل افراد از بازماندن از ادامه تحصیل در مقطع متوسطه شامل مسائل و مشکلات مالی و خانوادگی و همچنین سیستم آموزش کشور می باشد و انگیزه شرکت افراد در مراکز آموزش از راه دور و بزرگسالان شامل تقویت شخصیت اجتماعی، دریافت مدارک دانشگاهی، اصرار خانواده و اطرافیان و ارتقای رتبه شغلی است.
The present article has been taken of a research which its main goal was to determine the Investigation of drop out of school people's participation motive in distance Education centers and Adult’s education in high school and their knowing about reasons their drop out of school and also their reasons and motive toward continuation of their distance education. It’s population was the whole distance education centers and Adult’s education students in Tehran City townships, who were 12500 people sampling was choosen about 800 people from four townships (Damavand, Rudehen, Firuzkuh, Hharchak) with the random clusteral sampling way. The measurement tool was the researcher made questionnaire with 34 questions. It was performed experimentally (30 0nes) & its validity & reliability (with 0/95 percent). The collected data was analyized by descriptive estatics as frequency, percent frequency, mode, mean, varience, standard deviation, skew, & refrential estatics as t test by SPSS. The result showed that reasons of high school student's drop out contain financial problems and family problems and also country educational system. Motive of people participation in distance education centers and Adult’s education contain social personality reinforcement & get academic, insistance of the members of family & professional job promotion.