اشارات مدیریتی گلستان سعدی و کاربردهای آموزشی آن
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: تعقل, خودشناسی, عدالت, برنامه ریزی, حفظ زبان, استفاده از موقعیت, تکریم پیشینیان, بردباری, پاسداری زیردستان,
چکیده مقاله :
اشارات مدیریتی مقدمه و باب های اول و دوم گلستان سعدی در 16 مقولۀ استفادۀ مدیر از نیروی تعقل، خودشناسی مدیر، رعایت عدالت توسط مدیر، آینده نگری و برنامه ریزی، قناعت و اجتناب از آزمندی، شکر نعمت های الهی، بخشیدن خطاهای زیردستان، خداشناسی، حفظ زبان، همنشینی با افراد صالح، استفاده از موقعیت، تکریم پیشینیان، صبر و بردباری، واگذاری کارهای بزرگ به افراد بزرگ، پیشگامی در کارها، و پاسداری زیردستان محتوای این مقاله را تشکیل می دهد. هرچند پیش از هر مقوله تعدادی از آرای اندیشمندان مدیریت و پس از آن دلالت های تربیتی اندیشههای متفکران مزبور در راستای اشارات سعدی ارائه شده تا اهمیت واقعی نظریات سعدی را نشان دهیم.
Sa’adi’s implications on management mentioned in the introduction, first, and second chapters of his book, Golestan’ form the content of the present paper. These implications can be divided into the following 16 categories which refer to the managers’ application of the power of thinking, self awareness, observing justice, planning, economy, avoidance of greed, thankfulness of God’s blessing, forgiving the subordinates’ faults, theology, control over his speech, association with pious people, chance taking, respecting ancestors, patience, and protecting subordinates. Prior to each category, some examples given by some authors have been offered. Then, the related educational implications have been mentioned. No conclusion seems necessary for this article, because the three page introduction can be considered as conclusion too.
- آبراهامیان، یرواند. (1380). ایران بین دو انقلاب، ترجمه کاظم فیروزمند و دیگران. تهران: نشر مرکز، چاپ چهارم.
- اعتماد اهری، علاءالدین.(1385). نواندیشی در مدیریت آموزشی، تهران: نشر و پژوهش دادار.
- امینی، ابراهیم.(1372). اسلام و تعلیم و تربیت، جلد 2، تهران: انجمن اولیا و مربیان.
- بارنارد، چستر. (1368) وظیفه های مدیران، ترجمه محمد علی طوسی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- بیلر، رابرت. (1974)کاربرد روان شناسی در آموزش، ترجمه پروین کدیور، جلد 2 (1371)، تهرن: مرکز نشر دانشگاهی.
- تقوی دامغانی، سید رضا.(1368). نگرشی بر مدیریت اسلامی، از انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
- تیلور، فردریک، و. (1901). اصول مدیریت، ترجمه محمد علی طوسی(1370)، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، نشر دوم.
- جارویس، پیتر. (1995). آموزش بزرگسالان و آموزش مداوم، ترجمه غلامعلی سرمد(1386)، تهران: سمت نشر ششم.
- چرچمن، چارلزوست. (1996). نظریه سیستم ها، ترجمه رشید اصلانی(1375)، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، نشر سوم.
- حبیبی،شراره. (1384). آموزش و پرورش مقایسه ای، تهران: آوای نور.
- حیدری تفرشی، غلامحسین. (1386). مدیریت اسلامی، ناشر مؤلف با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان.
- خواجه نصیرالدین طوسی، اخلاق ناصری، تصحیح و حواشی از ادیب تهرانی(1346)، تهران : انتشارات جاویدان.
- دوگال، روژه. (1955). اصول راهنمایی در آموزش و پرورش، ترجمه علی محمد کاردان(1348)، تهران : دهخدا، نشر دوم.
- رابینز، استیفن. مدیریت رفتارسازمانی، ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارساییان(1374)، تهران : شرکت چاپ و نشر لیلی.
- راث ول، ویلیام جی. (2001). برنامه ریزی جانشینی مؤثر، ترجمه احمدرضا حراف (1384)، تهران: شرکت ملی صنایع پتروشیمی.
- راجرز، دوروتی. (1977). روانشناسی کودک، ترجمه و اقتباس غلامعلی سرمد (1373)، تهران: آوای نور.
- سرمد، غلامعلی.(1382). نگرشی کاربردی بر روش های تدریس و هنر معلمی،تهران: آوای نور، نشر چهارم.
- سرمد، غلامعلی.(1385). روابط انسانی در سازمان های آموزشی، تهران: سمت، نشر پنجم.
- سرمد، غلامعلی.(1384). پرتگاه های مدیریت. تهران: انتشارات دادخواه.
- سعدی، مصلح الدین.گلستان، چاپ مکرر.
- شاتو، ژان. (1972). مربیان بزرگ، ترجمه غلامحسین شکوهی(1355)، انتشارات دانشگاه تهران.
- شریعتمداری، علی.(1366). اصول و فلسفه تعلیــم و تربیت، تهران: امیرکبیر، نشر دوم.
- شریعتمــداری، علی.(1379). رسالت تربیتـی و علمی مراکز آموزشــی، تهران: سمت.
- صافی، احمد.(1378). سازمان و اداره امور مدارس، تهران: رشد.
- صافی، احمد.(1379). آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه، تهران: سمت.
- صدیقی، غلامحسین.(1354). طی یک نیمسال تدریس رابطه جامعه شناسی با آموزش و پرورش.
- عماد زاده،مصطفی. (1374). مباحثی از اقتصاد آموزش و پرورش، اصفهان، جهاد دانشگاهی، نشر ششم.
- عمید، حسن. فرهنگ عمید، چاپ مکرر.
- کارلسون، رابرت وی. وگری آکرمن(1998). برنامه ریزی آموزشی، ترجمه غلامعلی سرمد (1384)، تهران: آوای نور،نشر دوم.
-گاردنر، جان، و . (1972) نوسازی خویشتن، ترجمه فریبرز سعادت (1350)، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، نشر دوم.
- گریفیت، دانیل. روابط انسانی در مدیریت آموزشی، ترجمه خداداد بخشی(1375)، تهران: مرکز انتشارات رویان، نشر پنجم.
- لوتانز، فرد. (1998). رفتارسازمانی، جلد اول ترجمه غلامعلی سرمد(1375)، تهران: مؤسسه عالی بانکداری، نشر دوم.
- مایر، فردریک. تاریخ اندیشه تربیتی، جلد دوم(1973)، ترجمه علی اصغر فیاض(1374)، تهران: سمت.
- محبوبی اردکانی، حسین.(1354). تاریخ مؤسسات تمدنی جدید در ایران، جلد اول، تهران: دانشگاه تهران.
- محمدی، محمدعلی و حسین دهقان. (1383). آموزش و پرورش و گفتمان های نوین، تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
- مدیریت دولتـی.(1370)، دوره جدید، شماره 14، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- میرسپاسی، ناصر.(1369). مدیریت منابع انسانی، ناشر مؤلف، نشر هفتم.
- نقیب زاده، میرعبدالحسین. (1383). نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش، تهران: طهوری، نشر پانزدهم.
- وایلز، کیمبل. مدیریت و رهبری آموزشی، ترجمه محمد علی طوسی(1370)، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- وتن، دیوید ای. و کیم اس. کمرون. پرورش مهارت های مدیریت، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی(1380)، مؤسسه تحقیقات و پژوهش مدیریت.