نقش تجربیات و رویدادهای پیشین زندگی در رفتار خرید اجباری
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسید کامران نوربخش 1 , ابوالقاسم کشیر 2
1 - دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، تهران، ایران
2 - دانشکده مدیریت وحسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، تهران ، ایران
کلید واژه: وضعیت اقتصادی- اجتماعی, عزت نفس, خرید اجباری, خرید وسواسی, مصرف اعتیادی, ارتباطات اجتماع گرا, ارتباطات مفهوم گرا, ارتباطات با همسالان, همبستگی با خانواده, تعارض با خانواده, اختلالات خانوادگی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش وقوف بر نقش تجربیات و رویدادهای پیشین زندگی در بروز رفتار خرید اجباری است. روش این پژوهش از دید هدف، کاربردی، از دیدگاه نوع دادهها، کمی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی پیمایشی است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر و توزیع پرسشنامه میان جوانان 16 تا 29 ساله در دسترس در شهر تهران صورت گرفت. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش CVR و تحلیل عاملی تأییدی و برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و برای بررسی روابط متغیرها از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است. در یافتههای این تحقیق تاثیر تعارض با خانواده، ارتباطات اجتماع گرا و ارتباطات با همسالان بر رفتار خرید اجباری رد نشد و تاثیر ارتباطات مفهوم گرا و عزت نفس بر رفتار خرید اجباری رد شد. از پیامدهای اجتماعی این تحقیق میتوان به آگاهی بخشی بینش بازاریابان، خرده فروشان، خانواده ها، مشاوران و سیاستگذاران حوزه سلامت در درک مکانیسمها و زمینههای بروز و توسعه خرید اجباری در راستای پیشگیری از بروز عادات مصرف اجباری که تأثیرات مخربی بر روی فرد و جامعه دارد اشاره کرد. این پژوهش نشان دهنده ارتباط بین تجربیات پیشین زندگی و زمینههای اقتصادی-اجتماعی خانواده در شکل گیری و توسعه رفتار خرید اجباری میباشد.
The purpose of this research is to examine the role of past experiences and events in the emergence of compulsory shopping behavior. The method of this research is from the point of view of the purpose, applied, from the viewpoint of the data type, quantitatively and in terms of data collection method, is descriptive survey. The sample size was 384 people based on Cochran formula and distribution of the questionnaire among 16-29 year old youths in Tehran. To determine the validity of the questionnaire, the CVR method and confirmatory factor analysis were used. To determine the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was used. Structural equation modeling (SEM) was used to examine the relationship between variables. The findings of this study did not exclude the impact of conflict with the family, community-based communication and communication with peers on forced shopping behavior and the effect of conceptual-oriented communication and self-esteem on forced purchasing behavior was rejected. The social outcomes of this research include awareness of marketers, retailers, families, counselors and policy makers in the field of health in understanding the mechanisms and areas of the incidence and development of mandatory purchasing in order to prevent the emergence of compulsive consumption patterns that have devastating effects on the individual and society. Cited. This research shows the relationship between the past experiences of life and the socio-economic backgrounds of the family in the formation and development of compulsory shopping behavior.
_||_