جایگاه آموزش و جهانی شدن در آرای متفکران متاخر ایران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیحاجی علی شیراوند 1 , حسن شمسینی غیاثوند 2 * , علی فلاح نژاد 3
1 - دانشجوی دکترای علوم سیاسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
2 - گروه علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران
3 - گروه علوم سیاسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
کلید واژه: آموزش, ایران, , آزادی, متفکران, جهانی شدن,
چکیده مقاله :
آموزش محور اصلی زندگی انسان ها در همه دوره ها بخصوص در عصر جهانی شدن است، چرا که بدون آموزش زندگی در هزاره سوم امکان پذیر نیست. البته باید گفت که آموزش در عصر اطلاعات با خصوصیات نوینی همچون آموزش تعاملی، انتقادی، تاثیرپذیری در زندگی انسان ها و سبک زندگی معنا می شود. سوال و هدف محوری این پژوهش تبیین جایگاه آموزش در آرای متفکران جهانی از جمله ایرانی در دوره متاخر است. در جهت تبیین این موضوع و با تحلیل گفتمانی می توان گفت که جهانی شدن تاثیرات خاصی بر زندگی شهروندان در همه ابعاد همچون رهاشدگی، کاهش حاکمیت دولت ها بر آموزش شهروندان، نقش رسانه های نوین در جهت گیری زندگی مردم، تحول در سبک زندگی مردم، دگردیسی در ماهیت شغل و هویت ژلاتینی گذاشته است. بنابراین می توان گفت که در اندیشه سیاسی متفکران در عصر جهانی شدن با خصوصیاتی همچون غیر دولتی شدن آموزش، تفکر انتقادی، افزایش اهمیت آموزش های غیر رسمی، انفکاک بین آموزش دانشگاهی و زندگی شهروندی، اقتصادی شدن مقوله آموزش، خصوصی شدن و دیجیتالی شدن صورت بندی شده است.
Education is the main focus of human life in all eras, especially in the era of globalization, because without education life in the third millennium is not possible. Of course, it should be said that education in the information age is defined by new characteristics such as interactive, critical education, influence in people's lives and lifestyle. The central question and purpose of this research is to explain the place of education in the opinions of global thinkers, including Iranians, in the recent period. In order to explain this issue and with a discourse analysis, it can be said that globalization has certain effects on the lives of citizens in all dimensions, such as abandonment, the reduction of governments' sovereignty over the education of citizens, the role of modern media in the direction of people's lives, changes in people's lifestyles, The transformation in the nature of the job and the gelatinous identity. Therefore, it can be said that in the political thought of thinkers in the era of globalization, with characteristics such as the privatization of education, critical thinking, increasing the importance of non-formal education, the difference between university education and citizen life, the economicization of the education category, privatization and digitization. It is framed