الگوسازی نوآوری باز خدماتی با رویکرد ارتقاء کیفی خدمات و پیشرفت سازمانی در سازمانهای خدماتی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعلیرضا صفرپور 1 , رحمان غفاری 2 , مسعود احمدی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری ایران
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
کلید واژه: نوآوری, نوآوری باز خدماتی, کیفیت خدمات, شهرداری,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی نوآوری باز خدماتی، مبتنی بر ارتقاء کیفی خدمات بوده، روش تحقیق ترکیبی مبتنی بر تحقیق آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد و باسابقه شهرداریها و معاونین شهرداری، مدیران ارشد استانداری، مدیران سازمان همیاری شهرداریها و اساتید رشته مدیریت دولتی دانشگاهها و در بخش کمی؛ شهرداران، اعضای شورا، معاونین شهرداری، اساتید دانشگاه، سازمان ملی نخبگان، مدیران سازمان همیاری شهرداریها و مدیران پارک علم و فناوری در استان مازندران بتعداد 500 بوده؛ در بخش کیفی با استفاده از روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری با 15 خبره، مصاحبه عمیق انجام و در بخش کمی، برای سنجش مدل، پرسشنامه محقق ساختهای با روش نمونهگیری خوشهای نسبی در بین 217 نفر از نمونهها توزیع گردید. روایی پرسشنامه 74 گویهای با روش صوری و محتوایی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. دادهها در مرحله کیفی با تکنیک گرندد تئوری با نرم افزار MAXqda2018 و در مرحله کمی با معادلات ساختاری(تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی) با نرم افزارهای SPSS و AMOS تحلیل گردید. نتایج بخش کیفی حاکی از آن بوده که الگوی نوآوری باز خدماتی، مبتنی بر ارتقاء کیفی خدمات دارای دارای 16 بعد بشرح شرایط علی (تغییر سریع فناوریها، توانایی جذب ایدهها، پویایی محیط)، شرایط زمینهای (نگرش و فرهنگ سازمانی، امکانات و تجهیزات، عوامل فردی)، شرایط مداخلهای (برنامهریزی، توانمندیهای مشارکتی، چالشهای سازمانی و غیرسازمانی)، راهبرد (برونسپاری، شبکهسازی، مهارتآموزی، انگیزش مدیران و کارکنان) و پیامد بودهاست.
The purpose of this study is to design a model of open service innovation, based on service quality improvement, a combined research method based on exploratory mixed research (qualitative-quantitative). Statistical population in the qualitative part of a group of experts including senior and experienced managers of municipalities and deputy mayors, senior governors, managers of municipal cooperation organizations and professors of public administration in universities and in the quantitative part; There were 500 mayors, council members, deputy mayors, university professors, the National Elite Organization, managers of the Municipal Cooperation Organization, and managers of the Science and Technology Park in Mazandaran Province; In the qualitative part, using the snowball method to reach theoretical saturation, in-depth interviews were conducted with 15 experts, and in the quantitative part, to measure the model, a researcher-made questionnaire with relative cluster sampling method was used among 217 samples. ها was distributed. The validity of the 74-item questionnaire was confirmed by face and content method and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha method. Data were analyzed in qualitative stage with grounded theory technique with MAXqda2018 software and in quantitative stage with structural equations (heuristic and confirmatory factor analysis) with SPSS and AMOS software. The results of the quality section indicate that the open service innovation model, based on quality improvement of services with 16 dimensions in terms of causal conditions (rapid change of technologies, ability to absorb ideas, environmental dynamics), contextual conditions (organizational attitude and culture, facilities and Equipment, individual factors), intervention conditions (planning, participatory capabilities,
_||_