ارائه مدل آموزشی جهت ارتقای کارآفرینی (مورد مطالعه: دانشگاه جامععلمیکاربردی شمال غربی کشور)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیاحد مهرمند 1 , محمد نقی ایمانی 2
1 - مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، ارومیه، ایران
2 - مدیر مسئول مجله تحقیقات مدیریت آموزشی
کلید واژه: آموزش کارآفرینانه, آموزش زمینه ای, آموزش مهارتهای کارآفرینانه,
چکیده مقاله :
چکیدههدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل آموزشی جهت ارتقای کارآفرینی در دانشگاه جامععلمیکاربردی بود؛ رویکرد پژوهش کیفی و به شیوه نظریه داده بنیاد انجام شده است.این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه به امر در زمینه آموزش کارآفرینانه در دانشگاه جامع علمی کاربردی شمال غربی کشور و روش نمونه گیری در این پژوهش غیرتصادفی هدفمند بود. برای گردآوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد..با توجه به داده های موجود، یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل تشکیل دهنده آموزش کارآفرینانه (پدیده محوری)، آموزش زمینهای، آموزش مهارتهای کارآفرینانه و آموزش طرح کسب و کار است. همچنین، مولفههای پیشینه کارآفرینانه مدرسین، پیشینه کارآفرینانه دانشجویان، ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه و فرهنگ کارآفرینانه به عنوان مولفههای تاثیرگذار (شرایط علی) بر آموزش کارآفرینانه و مولفههای قصد کارآفرینانه، رفتار کارآفرینانه و ایجاد کسب و کار مستقل به عنوان مولفههای تاثیرپذیر (پیامدها) از آموزش کارآفرینانه شناسایی شدند.
AbstractAim of this study was to present an educational model for promoting entrepreneurship in the University of Applied Sciences; The research approach is qualitative and based on the data theory of the foundation. This research is applied in terms of purpose. The statistical population included experts, specialists and knowledgeable people in the field of entrepreneurship education in the comprehensive university of applied sciences in the northwest of the country and the sampling method in this non-random study was purposeful. Semi-structured interview tools were used to collect data. According to the available data, the findings of the study showed that the components of entrepreneurial education (pivotal phenomenon), background education, entrepreneurial skills training and Business plan training. Also, components of teachers 'entrepreneurial background, students' entrepreneurial background, entrepreneurial personality traits and entrepreneurial culture as influential components (causal conditions) on entrepreneurial education and components of entrepreneurial intention, entrepreneurial behavior and independent business creation. The titles of influential components (consequences) of entrepreneurship education were identified.
_||_