ارائه مدلی برای یادگیری حین کار معلمان با استفاده از نظریه زمینه محور
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعلاء سلاله نوری 1 , پریوش جعفری 2 , نادر قورچیان 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
کلید واژه: یادگیری حین کار, موجبات علّی, شرایط زمینهای, شرایط واسطهای, راهبردها,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش ارائه مدلی برای یادگیری حین کار معلمان براساس زمینهی مدارسی با انگیزه تربیت مذهبی با شش دهه پیشینه است. در این پژوهش کیفی از نسخه نظامند روش تولید نظریه زمینه ای (داده بنیاد) و مدل پارادایمی پیشنهادی استراوس و کربین استفاده شده تا ارائه مدل تسهیل شود. داده ها به طور اصلی از مصاحبههای نیمه ساختار یافته گردآوری شده است. جامعه پژوهش به گونه هدفمند برگزیده شدند تا متشکل از افراد با سابقه و آگاه در زمینهی پژوهش باشند. دادهها طی مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شده و درپنج مؤلّفه به همراه پدیده اصلی این پژوهش مدرسه کانون یادگیری حین کار معلمان، مقوله بندی شدند. این مؤلّفهها که شناسایی آن ها مدل را معنا میبخشند عبارتند از: موجبات علّی شامل ویژگی های فردی و ویژگی های شغلی؛ شرایط زمینه ای شامل ویژگی های سازمانی، کمیت و کیفیت دوره های آموزشی و حمایت سازمانی؛ شرایط واسطه ای شامل شرایط اجتماعی و فرهنگ، عوامل اقتصادی و عوامل فناوری؛ راهبردها شامل فرایندهای یادگیری فردی،گروهی و سازمانی و دوره های آموزشی؛ پیامدها شامل: پیامدهای فردی، پیامدهای مدرسه ای و پیامدهایی برای جامعه. اعتباراین پژوهش مرهون آشنایی کامل پژوهشگر، تجدید نظر چند باره در مراحل کدگذاری و مثلث گیری است. اعتماد (ثبات و هماهنگی) دادهها را تکرار کدها در دو مجموعه مدارس تأیید میکند. این مدل میتواند به عنوان مبنایی برای ارتقای یادگیری حین کار در مدارس مورد مطالعه و مدارس مشابه باشد و ایده هایی واقع گرایانهای را معرفی نماید.
The purpose of this study was to provide a model for Learning while working teachers’ in schools based on religiously motivated schools with six decades of history.In this qualitative study, a systematic version of the method for producing the grounded theory and the proposed paradigm model of Strauss and Corbin have been used to facilitate the presentation of the model. The data were mainly collected from semi from teachers to experts and university professors. The data are analyzed through open, pivotal, and selective coding steps and are categorized into five components, along with the core phenomenon of this study, “School as the center of Learning While Working of teachers”. These components, which their identification make sense of the model, are: “Causal factors” including individual characteristics and occupational characteristics; “Context conditions” including organizational characteristics, quantity and quality of training courses and organizational support; “Mediating conditions” including social and cultural conditions, economic factors, technology factors; “Strategies” including learning processes of individual, group and organizational and training courses and “Outcomes” including Individual outcomes, School outcomes and outcomes for the community. The credibility of this research is due to the full familiarity of the researcher with the repeated revision of the coding and triangulation steps. Trust of data (Stability and Coordination) is confirmed with the repetition of codes in two sets of schools. This model can be used as a basis for promoting the Learning While Working of schools studied and similar schools, and introduce realistic ideas to relevant policy makers.
_||_