بررسی عوامل موثر مدل تعالی مدیریت مدارس ابتدایی منطقه 15 تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیبهارک شیرزاد کبریا 1 , غلامعلی شعبان نژاد 2 , پرستو خسروی 3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد تهران مرکزی، تهران، ایران
کلید واژه: EFQM, مدل تعالی, مدیریت مدرسه, مقطع ابتدایی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف کلی، تعیین عوامل موثر مدل تعالی مدیریت مدرسه منطقه 15 و تعیین تقدم و تاخر عوامل موثر مدل تعالی مدیریت مدرسه منطقه 15 را بر مبنای مدل تعالی سازمانی درسال 1397 مورد ارزیابی قرار داده است . این تحقیق با استفاده از روش تحقیق توصیفی پیمایشی انجام گرفته است. حجم نمونه مورد مطالعه از بین 204 نفر جامعه با استفاده فرمول کوکران تعداد 134 نفر انتخاب گردید. ابزار تحقیق این پژوهش که بوسیله پرسشنامه پیشرفته متغیرها را اندازه گیری می کند شامل 10 معیار که هر معیار دارای نکات راهنما ومصادیق عینی است که براساس ویژگیهای آموزش و پرورش تنظیم شده است. برای روایی پرسشنامه از نظر اساتید و متخصصان استفاده شده است و برای پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرانباخ استفاده گردید که مقدار آن 93 / 0 بدست آمد. نتایج ذیل به دست آمد بیشترین امتیاز کسب شده مربوط به حوزه یاددهی و یادگیری (78%) اولین درجه توسعه مشارکت اولیاء و نهادهای اجتماعی در امور( 72%) درجه دوم و توسعه و توانمندها و مشارکت نیروی انسانی (70%) درجه سوم و مدیریت امور اجرایی و اداری (70%) درجه چهارم و فعالیت های فوق برنامه و پرورشی (69%) درجه پنجم و تدوین برنامه عمل (67%) درجه ششم و خلاقیت درجه (66%) درجه هفتم نظام رشد آفرین انگیزشی (60%) درجه هشتم سلامت، تربیت بندی پیشگیری و ایمنی(34%) درجه نهم و کمترین امتیاز کسب شده مربوط به حوزه نتایج اداره مدرسه توسط مشارکت دانش آموزان (30%) درجه دهم است.
The purpose of this study was to determine the effective factors of School Management Excellence Model of District 15 and determine the priority and delay of effective factors of School Management Excellence Model of District 15 based on Organizational Excellence Model in 1397. This research was conducted using descriptive survey method. The sample size was selected from the population of 204 using Cochran formula. The research tool of this study, which measures the advanced variables questionnaire, consists of 10 criteria, each of which has guidance and objective points that are adjusted based on the characteristics of education. The validity of the questionnaire was used by professors and experts and Cronbach's alpha test was used for reliability of the questionnaire with a value of 0.93. Data from the sample size were analyzed using one-sample t-test. The following scores were obtained for teaching and learning (78%), first degree development of parent and community institutions (72%), second degree development, and human resources development (70%) and third degree, and Executive and administrative affairs (70%), fourth degree, extracurricular activities (69%), fifth degree, and action plan development (67%), sixth and creativity (66%), seventh degree, motivational growth system (60%). Eighth Grade Health, Prevention and Safety Education (34%) is ninth, and the lowest score is in the area of school administration results by student participation (30%).
_||_