رتبه بندی عوامل موثر بر آموزش کارآفرینی برای ایجاد کسب وکارهای دانش بنیان در شتاب دهنده های مستقر در مراکز رشد دانشگاهی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیطاهره ابوئی 1 , سامره شجاعی 2 , فریدون آزما 3 , حسنعلی آقاجانی 4
1 - دانشجوی دکتری کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
2 - گروه مدیریت، عضو هیات علمی واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
3 - گروه مدیریت ، عضو هیات علمی واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
4 - عضو هیات علمی دانشگاه مازندران
کلید واژه: آموزش کارآفرینی, کسب و کارهای دانش بنیان, شتاب دهنده, مرکز رشد دانشگاهی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و توسعه ای است و از حیث روش اجرا از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و جزءپژوهش های کیفی محسوب می شود. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاهی و خبرگان حوزه آموزش و کارآفرینی کشور بودند. از بین این افراد 32 نفر با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی و هدفمند انتخاب شدند. این پژوهش در سال 1398 انجام شد و گردآوری داده ها در این پژوهش به روش کتابخانه ای و میدانی انجام گرفت. در بخش میدانی از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد، تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش به روش دلفی فازی انجام شد و شاخص های آموزش کارآفرینی با روش تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت. برای رتبه بندی عوامل موثر بر آموزش کارآفرینی از روش سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد شاخص های ارتباط با صنعت، امکانات و تجهیزات، محتوای دروس آموزشی، دوره های آموزشی، فرایندها و روش ها، عوامل ساختاری، عوامل توسعه ای، نظام مالی، عوامل رفتاری، نظام پژوهشی و فعالیت دانش آموختگان به ترتیب در آموزش کارآفرینی برای ایجاد کسب وکارهای دانش بنیان درشتاب دهنده های مراکز رشد دانشگاهی دارای اولویت هستند و براساس یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت برای آموزش کارآفرینی مناسب نیازمند تدوین رویکرد مناسب ارتباط دانشگاه باصنعت، سیاست های حمایتی برای دانشجویان فعال شرکت های نوپا، تجیهزات به روز شده، رویکرد کارآفرینانه دربحث آموزش وپژوهش، ایجاد فرهنگ و روحیه کارآفرینی می باشد و شتابدهنده های مراکز رشد باید ساختار خود را براساس نیاز و عدم قطعیت های محیطی تغییر دهند.
The purpose of this study was to determine and rank the factors affecting entrepreneurship education of knowledge-based businesses in accelerators based in academic growth centers. The purpose of this study is applied and developmental and it is a descriptive survey and qualitative research. The statistical population consisted of specialists, experts and experts in education and entrepreneurship in the country. Using non-random and purposive sampling method, this study was conducted in year 1398. Data collection was done by library and field research. Semi-structured interviewing tool was used in field study, data analysis in Delphi method. Fuzzy was done Factor analysis was confirmed to rank the factors influencing entrepreneurship education hierarchical method is used. The results showed that industry relevance indexes, facilities and equipment, content of training courses, training courses, processes and processes, structural factors, development factors, financial system, behavioral factors, research system and graduates' activities respectively in entrepreneurship training centers. Academic growth is a priority. Based on the research findings, it can be concluded that appropriate entrepreneurship education requires Developing an Appropriate Approach to University-Industry Relationships supportive policies for start-up students, updated labels, an entrepreneurial approach to teaching, research, culture, and entrepreneurship. Change themselves according to the need and lack of environmental certainty
_||_