تدوین برنامه درسی مبتنی بر فلسفه برای کودکان پایه چهارم در درس علوم تجربی با تاکید بر کاوشگری علمی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیطاهره نظامیان پور 1 , لادن سلیمی 2 , وحید فلاح 3
1 - دانشجو دکترا فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد ساری، ساری، ایران
2 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد ساری، ساری، ایران
3 - استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد ساری، ساری، ایران
کلید واژه: برنامه درسی, فلسفه برای کودکان, پایه چهارم ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش تدوین برنامه درسی آموزش فلسفه برای کودکان با رویکرد کاوشگری علمی در پایه چهارم ابتدایی است. این پژوهش در زمره پژوهشهای کیفی با استفاده از روش مطالعه موردی کیفی انجام شده است. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، متخصصان، صاحبنظران و پژوهشگران حوزه فلسفه و برنامه درسی بود. با استفاده از تکنیک نمونهگیری گلوله برفی و اشباع نظری، با آگاهیدهندگان کلیدی مصاحبه بهعمل آمد. با استفاده از یافتهها، چارچوب برنامه درسی آموزش سواد حقوقی دوره متوسطه فلسفه برای کودکان با رویکرد کاوشگری علمی برای پایه چهارم ابتدایی در قالب چهار عنصر طراحی و برنامه درسی تدوین گردید. که عناصر هدف شامل (پرسشگری، نقادی، مسئولیت پذیری، رشد فردی و اجتماعی، رشد تفکر، شکوفایی استعداد) محتوا شامل (طبقه بندی، تمثیل، رابطه کل و جز، رابطه وسیله و هدف و به دنبال معانی) عنصر روش شامل (بحث گروهی ، بدیعه پردازی، تفحص گروهی، پرسش و پاسخ ، مداخله راوی ، بیان فکر، بارش مغزی ،کاوشکری علمی) و ارزشیابی شامل(درون داد،فرایند، برون داد،بازخورد) در تدوین و طراحی برنامه درسی لحاظ گردید.
The purpose of the research is to develop a curriculum for the teaching of philosophy for children with an exploratory approach in the fourth elementary school. This research has been conducted as a qualitative research using qualitative case study method. Participants in the qualitative section were professionals, scholars, and researchers in the field of philosophy and curriculum. Using the snowball sampling technique and theoretical saturation, interviews were conducted with keynote speakers. Using the findings, the curriculum framework for legal education for high school philosophy for children with scientific research approach was developed for the fourth elementary element in the form of four design elements and curriculum. The content elements include (classification, allegory, total relationship, and other, the relation of the medium and the purpose and the meanings) the element of the method included (discussion Group development, group development, question and answer, narrator intervention, thought expression, brainstorming, scientific excavation) and evaluation (internal, process, outsourcing, feedback) were considered in curriculum design and design
_||_