طراحی واعتبار سنجی الگوی آموزش معکوس درس کارآفرینی و اثر بخشی آن بر یادگیری خود راهبر و یادگیری مشارکتی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیفریده طهماسبی 1 , قدسی احقر 2 , امینه احمدی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی،واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ،پژوهشگاه مطالعات آموزشی وزارت آموزش وپرورش
3 - دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: کارآفرینی, روش یادگیری معکوس, خود راهبر,
چکیده مقاله :
هدف از اجرای تحقیق حاضر، تعیین تأثیر روش یادگیری معکوس بر یادگیری خود راهبر در درس کارآفرینی بوده است. این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعهی آماری این تحقیق ، شامل کلیهی دانشجویان در دورهی کارشناسی رشتهی حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) تهران در سال تحصیلی 97-1396 بوده است. برای نمونهگیری، از میان دانشجویان دورهی کارشناسی رشتهی حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام 150 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شده است. سپس قبل از اجرای آموزش درس کارآفرینی به روش یادگیری معکوس و پس از آموزش، پرسشنامهی یادگیری خود راهبر ویلیامسون (2007) که در 5 مؤلفه و 60 گویه (تفکیک مؤلفهها عبارت است از :آگاهی، راهبردهای یادگیری ،فعالیتهای یادگیری، ارزشیابی و مهارتهای بین فردی) ساخته شده است بر روی همه آنها اجرا شده است. بهطورکلی نتایج تحقیق نشان میدهد، بین میانگینهای نمرات گروه آزمایش و گروه گواه در خصوص تأثیر روش یادگیری معکوس بر یادگیری خود راهبر دانشجویان در درس کارآفرینی در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد ( 0.01p<).
The purpose of this study was to determine the effect of reverse learning on self-directed learning inentrepreneurship course. This is a quasi-experimental study with pretest-posttest with control group. The statistical population of this study included all undergraduate students of accounting department of Islamic Azad University, Yadegar Imam Branch, Tehran, in the academic year 1396-97. For sampling, 150 undergraduate accounting students of Islamic Azad University of Yadegar Imam Branch were selected randomly. Then, before implementing Entrepreneurship Course in Reverse Learning Method, and after training, Williamson's Self Learning Questionnaire (2007) consisted of 5 components and 60 items (separation of components: knowledge, learning strategies, learning activities, evaluation, and Interpersonal Skills) is built on all of them. In general, the results show that there is a significant difference between the mean scores of experimental group and control group regarding the effect of reverse learning on students' self-leadership learning in entrepreneurship course in post-test (p <0.01).
_||_