ارائه مدل عوامل تأثیرگذار مراکز رشد بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیوحید حقیقت دوستی سیار 1 , محمد صالحی 2 , وحید فلاح 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران
کلید واژه: دانشگاه, مراکز رشد, توسعه کارآفرینی,
چکیده مقاله :
هدف کلی این پژوهش، ارائه مدل عوامل تأثیرگذار مراکز رشد بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را کلیه رؤسای دانشگاهها و دانشکدهها، معاونین و مدیران گروههای تخصصی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 307 نفر تشکیل میدادند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 172 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته با 95 سؤال و 2 بعد ساختاری و زمینهای و 8 مؤلفه فرهنگ، منابع انسانی، زیرساختها، برنامهریزی، سازماندهی، اهداف، خدمات و حمایتها و برون دادها استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تأیید متخصصان رسید و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ بین عوامل تأثیرگذار مراکز رشد بر توسعه کارآفرینی با ابعاد ساختاری و زمینهای رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. و بعد ساختاری با بار عاملی 89/0 بیشترین تأثیر را دارد. همچنین مدل ارائه شده دارای برازش مناسب میباشد.
The overall aim of this study was to provide a model for effective factors of the growth centers on entrepreneurship development in Mazandaran Islamic Azad University. This study was applied in purpose and descriptive-survey in research method. The statistical population of this study included all heads of universities and colleges, deputies and managers of the expert groups in Islamic Azad University of Mazandaran, which their total number was 307 people. According to the Cochran formula, 172 people were selected as sample using random cluster sampling method. To collect data, a researcher-made questionnaire with 95 items and 2 dimensions of "structural and context" and 8 components of "culture, human resources, infrastructures, planning, organization, goals, services and support and outputs "was used. The face and content validity of the tool was confirmed by the experts and its reliability was calculated 0.88 using the Cronbach's alpha coefficient. To analyze the data, structural equation test was used. The results showed that there is a positive and significant relationship between the effective factors of growth centers on entrepreneurship development and the structural and context dimensions, and the structural dimension with factor loading of 0.89 has the highest impact. The proposed model also has suitable fit.
_||_