بررسی رابطه بین اخلاق کسب وکار ، وفاداری سازمانی و بهره وری کارکنان مطالعه موردی: کارکنان بانک اقتصاد نوین استان فارس
محورهای موضوعی : مدیریت دولتی
1 - گروه مدیریت، واحد زرقان، دانشگاه آزاد اسلامی، زرقان، ایران.
کلید واژه: اخلاق کسب وکار, وفاداری سازمانی, بهره وری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تبیین رابطهی بین اخلاق کسب وکار، وفاداری سازمانی و بهره وری کارکنان بوده است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان بانک اقتصاد نوین استان فارس به تعداد تقریبی 300 نفر تشکیل می دهند که 160 نفر از آنان به روش نمونه گیری خوشه ای تک مر حله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده است. داده¬های حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به روش همزمان مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین اخلاق کسب و کار و مولفه های آن (مسئولیت¬پذیری، صادق بودن، عدالت و انصاف، وفاداری،رعایت و احترام نسبت به ارزش¬ها و هنجارهای اجتماعی،احترام به دیگران، برتری¬جویی و رقابت طلبی) با بهره وری رابطه معناداری وجود دارد. بین وفاداری سازمانی با بهره وری رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که وفاداری سازمانی به طور معنیداری قادر به پیش بینی بهره وری میباشد
The purpose of the research was to explain the relationship between business ethics, organizational loyalty and employee productivity. The research population is made up of the employees of Eghtesad Novin Bank of Fars province, approximately 300 people, of which 160 people were selected as a sample using a one-stage cluster sampling method. The data obtained through questionnaires and were analyzed using Pearson's correlation coefficient and regression simultaneously.The results showed that there is a significant relationship between business ethics and its components (responsibility, honesty, justice and fairness, loyalty, respect for social values and norms, respect for others, superiority and competitiveness). and productivity. There is a significant positive relationship between organizational loyalty and productivity. Also, the results of regression analysis showed that organizational loyalty can significantly predict productivity
امینی، مسعود؛ ماحوزی، حمیده؛ فراشبندی، رضا (1394) بررسی رابطه اخلاق حرفه ای با بهره وری سازمانی کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم تربیتی
رزمخواه، هادی (1392) رابطه اخلاق حرفه ای و یادگیری سازمانی با بهره وری کارکنان بانک ملی شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه آزاد واحد مرودشت
رضایی هرندی، حسن. (1389). بررسی رابطه بین میزان رضایت شغلی با بهره وری متصدیان امور بانکی بانک ملی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
علاقمند، علی. (1390). مدیریت عمومی، تهران، نشر روان.
غلام پور، فرزانه؛ زارعی، رضا (1394) رابطه بین رضایت شغلی و وفاداری کارکنان با بهره وری در شرکت ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی در شیراز، دومین سمپوزیوم بین المللی علوم مدیریت با محوریت توسعه پایدار
فرامرز قراملکی،احد.(1385). مقاله سازمانهای اخلاقی در کسب و کار، مرکز ملی مطالعات جهانی شدن.
مهداد، علي (1392). روانشناسي صنعتي سازماني، اصفهان: انتشارات جنگل.
Adeyeye, J.O, Adeniji, A. A.,Osinbanjo, A.O., Oludayo, O.A (2015) Effects of Workplace Ethics on Employees and Organisational Productivity in Nigeria, International Conference on African Development Issues (CU-ICADI) 2015: Social and Economic Models for Development Track
Agrman & Tri (2005) .Level of employee organizational loyalty and ef-fecting factors on it, Research and Development Office: 12(3): 5-10.
Ahmadie .A, Sori. L , Iman M (2014) Surveying The Relationship Between Work Ethics And Employee’s Productivity of Arabian, Journal of Business and Management Review Vol. Kuwait, Chap 3, No.6(a); Feb. 2014
Brown, R. (2003). Organizational Loyalty in perspective: Re-configuring themultidimensional approach . California State University.Retrieved,from http://www.sbaer.uca.edu/research
Brown. S, McHardy. J, McNabb. R, Taylor, K (2011). Workplace Performance, Worker Commitment and Loyalty, IZA Discussion, No.14, 5447
Guillon Olivia and Cezanne Ce´cile (2014) Employee loyalty and organizational performance: a critical survey, Journal of Organizational Change Management; Bradford 27.5 (2014): 839-850.
Komal , Khalid Bhatti and Tahir , Masood Qureshi(2007). Impact of employee participation on job satisfaction, employee Loyalty and employee productivity. International Review of Business Research Papers, Vol.3 No, Pp. 54 - 68
Lee Yu-Je, Lee I -Chao ,Chin-Lang Lin (2015) The Impact Of Employee Loyalty And Organizational Citizenship Behivaor On Organizational Performance: A Case Of Taiwan-Listed Family Business, International Journal of Information Technology and Business Management, 2015 Vol. 41 No.1, ISSN 2304-0777
Ostovar, E. Fani, H. (2016) The Relationship between Professional Ethics and Organizational Culture with Job Employee Productivity, Journal of Administrative Management, Education and Training, Volume (12), Issue (3), pp. 472-480
Palchoudhury. A (2016) Productivity & Ethical Conduct: A Correlation, IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS,) Volume 21, Issue 1, Ver. IV (Jan. 2016) PP 93-94