بهینهسازی زمان انتظار در سیستم حمل و نقل عمومی شهری با رویکرد شبیهسازی (مطالعه موردی: شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان)
محورهای موضوعی : دو فصلنامه علمی - تخصصی اقتصاد توسعه و برنامه ریزی
1 - گروه صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران
کلید واژه: شبیهسازی, سیستم صف حمل و نقل عمومی شهری, بهینهسازی زمان انتظار,
چکیده مقاله :
سیستم حمل و نقل عمومی نقش مهمی در رشد اقتصادی و توسعه شهری، از جمله کاهش هزینههای حمل و نقل و افزایش بهرهوری ایفا میکند. جهت افزایش سهم سیستمهای حمل و نقل همگانی از سفرهای درون شهری لازم است تا اقداماتی جهت برنامهریزی به سمت بهبود مدیریت و افزایش بهرهوری آن انجام گیرد. در همین راستا، مهمترین مرحله در روند برنامهریزی این حوزه، اصلاح و یا باز تعریف مسیر خطوط شبکه میباشد. این فرایند به عنوان مرحله راهبردی جهت مدیریت برنامههای بلند مدت شبکه شناخته میشود. با توجه به روند رو به رشد شهرنشینی در شهرهای بزرگ و نیاز به حمل و نقل عمومی مطمئن و کارآمد، بهینهسازی و بهبود عملکرد شبکههای حمل و نقل عمومی اهمیت بسیاری دارد. برنامه ریزی کارآمد و عملیات سیستمهای حمل و نقل نیازمند برآورد دقیق زمان انتظار مسافران است. در این مقاله، با استفاده از سیستم صف به بررسی شبیهسازی و بهینهسازی سیستم حمل و نقل عمومی شهری با مطالعه موردی شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با هدف کاهش زمان انتظار در ایستگاهها پرداخته شده است. در این مطالعه، ابتدا با استفاده از شبیهسازی، عملکرد فعلی شبکه حمل و نقل عمومی شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفته و سپس با اعمال تغییرات به شبکه و تغییر پارامترهای مختلف، راهکارهای بهینهسازی زمان انتظار پیشنهاد شدهاند. نتایج حاصل از شبیهسازی سیستم اتوبوسرانی شهر اصفهان نشان میدهد که با اعمال تغییرات اصلاحی در ساختار و زمانبندی اتوبوسها، بهبود قابل توجهی در عملکرد شبکه حمل و نقل عمومی ایجاد میشود.
Public transportation system plays an important role in economic growth and urban development, including reducing transportation costs and increasing efficiency. To increase the share of public transportation systems in urban travel, measures need to be taken to improve their management and increase their efficiency. In this regard, the most important step in planning for this area is to revise or redefine the routes of the network lines. This process is known as a strategic step in managing long-term programs for the network. Given the growing trend of urbanization in large cities and the need for reliable and efficient public transportation, optimizing and improving the performance of public transportation networks is of great importance. Efficient planning and operation of transportation systems require accurate estimation of passenger waiting times. In this article, using a queuing system, simulation and optimization of urban public transportation system have been investigated with a case study of the Isfahan Bus Company in order to reduce waiting times at bus stops. In this study, first, the current performance of Isfahan's public transportation network was examined using simulation, and then by making changes to the network and various parameters, optimal solutions for reducing waiting times were proposed. The results of the simulation of Isfahan's bus transportation system show that significant improvements in the performance of the public transportation network can be achieved by making corrective changes to the structure and scheduling of the buses.
_||_