بررسی تاثیرکاربردهای تکنولوژی و نیازهای اطلاعاتی بر مدیریت زنجیره تامین با نقش میانجی فناوری بلاکچین در گردشگری
محورهای موضوعی : توسعه پایدارمرضیه محرابی 1 , حسین شیرازی 2 , ابوالفضل اردشیر تاج زاده نمین 3 , حسین جنتی فر 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازاریابی ، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم.ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت تکنولوژی ، واحد قم، دانشگاه آزاد قم، قم، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: گردشگری, تکنولوژی, بلاکچین,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش " بررسی تاثیر کاربردهای تکنولوژی و نیازهای اطلاعاتی بر مدیریت زنجیره تامین با نقش میانجی فناوری بلاکچین در گردشگری (مطالعه موردی: اماکن گردشگری استان تهران) " میباشد. جامعه مورد مطالعه شامل گردشگران اماکن گردشگری استان تهران میباشد. حجم نمونه به علت نامحدود بودن جامعه آماری با استفاده از جدول مورگان کرجسی، 384 نفر تعیین گردید. جهت جمعآوری دادهها در این پژوهش، از پرسشنامه استفاده شده است که روایی آن به صورت روایی محتوا توسط خبرگان و روایی سازه و ساختار توسط تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار smart pls و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در نرمافزار spss تأیید شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کلموگروف- اسمیرنوف، جهت تست نرمال و از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری جهت بررسی فرضیهها در نرمافزار smart pls استفاده شد. نتایج نشان داد که کاربردهای تکنولوژی و نیازهای اطلاعاتی و مولفههای مربوطه بر فناوری بلاکچین در گردشگری تأثیر معناداری داشته و به این واسطه سبب ارتقا مدیریت زنجیره تامین میگردد.
The purpose of this research is to "investigate the impact of technology applications and information needs on supply chain management with the mediating role of blockchain technology in tourism (case study: tourist places in Tehran province)". In this regard, while reviewing concepts such as tourism and blockchain technology, the mediating role of blockchain technology in tourism has been investigated using the structural equation modeling method. The studied community includes tourists of tourist places in Tehran province. Due to the unlimited statistical population, the sample size was determined to be 384 people using the Morgan Karjesi table. In order to collect data in this research, a questionnaire has been used, whose validity has been confirmed in the form of content validity by experts, construct and structure validity by confirmatory factor analysis in smart pls software, and its reliability by using Cronbach's alpha coefficient in spss software. In order to analyze the data, Kolmogorov-Smirnov tests were used to test normality, and confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used to check the hypotheses in smart pls software. The results showed that the applications of technology and information needs and related components have a significant impact on blockchain technology in tourism, and thus it improves supply chain management.
_||_
1-بررسی تاثیرکاربردهای تکنولوژی و نیازهای اطلاعاتی بر مدیریت زنجیره تامین با نقش میانجی فناوری بلاکچین در گردشگری
2-بررسی تاثیرکاربردهای تکنولوژی و نیازهای اطلاعاتی بر مدیریت زنجیره تامین
چکیده:
هدف از اين پژوهش " بررسی تاثیر کاربردهای تکنولوژی و نیازهای اطلاعاتی بر مدیریت زنجیره تامین با نقش میانجی فناوری بلاکچین در گردشگری (مطالعه موردی: اماکن گردشگری استان تهران) " ميباشد. جامعه مورد مطالعه شامل گردشگران اماکن گردشگری استان تهران ميباشد. حجم نمونه به علت نامحدود بودن جامعه آماري با استفاده از جدول مورگان کرجسي، 384 نفر تعيين گرديد. جهت جمعآوري دادهها در اين پژوهش، از پرسشنامه استفاده شده است كه روايي آن به صورت روايي محتوا توسط خبرگان و روايي سازه و ساختار توسط تحليل عاملي تأييدي در نرمافزار smart pls و پايايي آن با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ در نرمافزار spss تأييد شده است. به منظور تجزيه و تحليل دادهها از آزمونهاي كلموگروف- اسميرنوف، جهت تست نرمال و از آزمون تحليل عاملي تأييدي و مدليابي معادلات ساختاري جهت بررسی فرضیهها در نرمافزار smart pls استفاده شد. نتايج نشان داد كه کاربردهای تکنولوژی و نیازهای اطلاعاتی و مولفههای مربوطه بر فناوری بلاکچین در گردشگری تأثير معناداري داشته و به این واسطه سبب ارتقا مدیریت زنجیره تامین میگردد.
واژگان کلیدی: گردشگری – تکنولوژی – بلاکچین
مقدمه
فناوری بلاکچین، که با معرفی رمزارز بیتکوین در سال 2008 به اوج شکوفایی خود رسید، امروزه نوعی فناوری دگرگونکننده در فضای کسبوکار بهشمار میرود. با استفاده از شبکههای بلاکچین میتوان پایگاههای داده و دفاتر کل متمرکز را با دفاتر کل و پایگاههای داده امن و توزیع شده میان اعضای شبکه، که به عنوان صحه گذار شناخته میشوند، جایگزین نمود(شهبازی و همکاران، 1399). ویژگی های منحصربه فرد محصولات سفر و گردشگری، ازجمله مشارکت بالای گردشگران و مسافران در شکل گیری محصولات، تجربه محوربودن کالاهای گردشگری، ناملموس بودن و خطرپذیری بالای خرید، آن را به صنعتی تبدیل میکند که اطلاعات در آن اهمیت بسزایی دارد. بنابراین گردشگران بالقوه، چون از اهمیت اطلاعات سفر آگاه هستند، از منابع اطلاعاتی گوناگونی بهره میگیرند. درگذشته عمده مردم اطلاعات سفر را از آشنایان، دفاتر خدمات مسافرتی یا کتاب های سفر به دست میآوردند. با گسترش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، به ویژه اینترنت، مسافران امروزی این مهم را دریافتهاند که اطلاعات سفر را در وبگاه ها جست وجو کنند. برخلاف گردشگران گروهی قدیمی، گردشگران انفرادی بر مبنای نظر دیگران تصمیم میگیرند و بسیاری از اطلاعات ضروری برای سفر را از آنان دریافت می کنند. دراین میان، رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر و وبلاگهای گوناگون به منابع اطلاعاتی شناخته شده و محبوبی در میان مردم و مسافران تبدیل شده اند و مردم علاوه بر آن که اطلاعات موردنیاز خود را از آن ها به دست می آورند، درزمینه موضوعات گوناگون مرتبط با سفر روابط اجتماعی ایجاد می کنند(چانگ و هان1، 2017). گردشگری به وسیله فناوری اطلاعات در سه مرحله توسعه یافته است. دهه آخر قرن بیستم، دهه اول قرن بیستویکم و پس از سال 2010 تاکنون. بهره گیری از اینترنت به منزله ابزار ارتباطی با بازار در مرحله اول به تغییر مدل کسب وکار بسیاری از سازمان های گردشگری با تمرکز بر خلق شکل های نوین ارزش در زنجیره تأمین گردشگری در مرحله دوم تغییر یافت. سپس در مرحله سوم سامانه های اجتماعی جدید مبتنی بر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی توسعه و تکامل یافتند که بر هم آفرینی تجربه گردشگری با مشارکت عرضه و تقاضا و سهیم شدن گردشگران در مقصدهای گردشگری و ارائه خدمات بسیار شخصی شده به آنان را ازطریق این فناوری ها به همراه داشت. در حقیقت، در مرحله سوم، سفر و گردشگری با تأثیر فناوری اطلاعاتی دگرگونی اساسی یافته است. بنابراین، اجماع روزافزونی در بین پژوهشگران وجود دارد که جهان درحال ورود به دوران گردشگری هوشمند است(ژیانگ و فسنمایر2، 2017).
تحقیقات نشان میدهد عدم توانمندسازی بخش خصوصی در صنعت گردشگری، همچنین عدم وجود نگاه تخصصی در اداره آن و بی توجهی به استانداردهای جهانی صنعت گردشگری و از طرفی دیگر کمبود نیروی انسانی متخصص در زمینه استفاده از تکنولوژی ها و عدم نظارت کافی بر بخش خصوصی مسائلی است که در صنعت گردشگری کشور چالش ایجاد می کند. در سطح ملی، جدی نگرفتن صنعت گردشگری در داخل کشورمان، فقدان فرهنگ مورد نیاز در این عرصه در استفاده از تکنولوژی، عدم هماهنگی سازمانهای مربوطه در صنعت گردشگری، کمبود زیرساخت های مورد نیاز صنعت در زمینه استفاده از تکنولوژی، خلا قوانین جامع گردشگری، همچنین وجود محدودیت های زیاد برای گردشگران خارجی و از طرفی دیگر ضعف نظام آموزشی و پژوهشی گردشگری، نبود نگاه اقتصادی به گردشگری و زیاد بودن هزینه گردشگری در کشور از جمله مسائل عمده قلمداد میشود. در نهایت ترسیم تصویر نامناسب از کشورمان در سطح بینالمللی، نبود بازاریابی بین المللی و الکترونیکی صنعت گردشگری و ضعف ارتباطات بینالمللی کشور از مسایل و دغدغههای صنعت گردشگری در بحث استفاده از فناوریها میباشد.
صنعت گردشگری الکترونیکی
صنعت گردشگری با تأثیر مثبت در افزایش درآمدها، فرصتهای شغلی، تعادل تجارت خارجی و همچنین تأثیرات فرهنگی که منجر به توسعه آن در جوامع میشود، در کشورهای مختلف و مناطق مختلف جهان به موقعیت برجستهای دست یافته است(رفیعی دارانی و اصغری3، 2018). گردشگری به عنوان "یک پدیده اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که منجر به جابجایی مردم به کشورها یا مکانهایی خارج از محیط معمول آنها برای اهداف شخصی یا تجاری / شغلی می شود" معرفی شده است. اینترنت از دهه 1990، نقش بسیاری در صنعت گردشگری اعمال کرده و سبب ایجاد سیستم های جدید رزرو و همچنین شکلهای جدیدی از تعامل با مشتریان احتمالی و موجود شده است(تریبمیر4،2020). امروزه محصولات گردشگری غالباً شامل انتقال پول از مرزهای کشور و بین شرکایی هستند که قبلاً رابطه تجاری نداشته اند. بنابراین مقدار مشخصی از اعتماد لازم است و برای کاهش خطر عدم تحقق قراردادها، اغلب از واسطه ها استفاده می شود. با این حال، در این موارد، به خود واسطه ها نیز باید اعتماد شود و بدیهی است که آنها درصدی از کمیسیون را دریافت می کنند. (اوندر و تریبمیر5، 2018). بیشترین تأثیر بلاکچین در صنعت گردشگری افزایش سطح عدم مداخله در رسانه ها خواهد بود، که از اوایل سال 2000 که آژانس های مسافرتی آنلاین (OTA)6 در میان مصرف کنندگان محبوب شدند، به یک موضوع مهم تبدیل شده است. آژانس های مسافرتی آنلاین با انتقال اطلاعات از تأمین کنندگان به مصرف کنندگان، ساختار بازار را کاملاً تغییر دادند (کلمبو و باجو7، 2017). در حقیقت پیدایش اینترنت منجر به مفهوم گردشگری الکترونیکی شده است که به معنی دیجیتالی کردن تمام فرآیندها و زنجیره های ارزش در صنعت گردشگری، مسافرت، مهمان داری و پذیرایی بوده که سازمان ها را قادر میسازد حداکثر بهره وری و اثربخشی خود را داشته باشند. در این زمینه یک تحول نسبتاً جدید، تغییر از گردشگری الکترونیکی به سمت گردشگری هوشمند است که انتقال از حوزه دیجیتال به یک حوزه دیجیتالی و فیزیکی را به همراه دارد. این حرکت با جایگزینی تدریجی وب سایت ها توسط سنسورها و تلفن های هوشمند، تغییر از اطلاعات به داده های بزرگ، الگوی اصلی تعامل با همکاری ایجاد شده با واسطه فناوری جایگزین می شود و مبادلات اصلی دیگر 8B2B ، B2C9 و C2C نیست، بلکه همکاریهای عمومی-خصوصی-مصرف کننده است و بلاکچین گام دیگری در این روند تدریجی پیشرفت فنی است و نه تنها فرصت های جدیدی را فراهم می کند، بلکه ممکن است تهدیدی جدی برای بسیاری از سهامداران فعلی باشد(تریبمیر،2020).
روشهای مختلفی برای دسته بندی کاربردهای بالقوه بلاکچین در صنعت گردشگری و مهمان نوازی وجود دارد. نمونههایی از کاربردهای بلاکچین در صنعت گردشگری شامل رزرواسیون و مدیریت امکانات است. مورد اول شامل رابط مشتری و همچنین پردازش داده های بین سازمانی و دومی مدیریت محل اقامت است. وقتی صحبت از حمل و نقل می شود، به ویژه صنعت هواپیمایی است که ظرفیت های این فناوری را موشکافی می کند. با این حال، لازم به ذکر است که طبقهبندی های موجود جدا نیست و همپوشانی های زیادی وجود دارد، که ناشی از پیچیدگی و مفاهیم گسترده این فناوری است. به عنوان مثال، یک طبقه بندی جایگزین ممکن است تأثیرات مبتنی بر نوع گردشگری مانند گردشگری سلامت یا گردشگری غذایی را بررسی کند. با توجه به سرعت پذیرش، فناوری بلاکچین پیامدهای قابل توجه و مهمی در توسعه گردشگری دارد(کاووک و کوه10، 2019). سیستم های مربوط به اعتماد مبتنی بر فناوری بلاکچین (BCT) در حال حاضر حداکثر تبلیغات هیجان انگیز را داشته و نوید انقلابی در کل زمینه ها را میدهند. اگرچه اخیراً فناوری بلاکچین رویکرد به صنعت گردشگری و استفاده در برنامه های دنیای واقعی را آغاز کرده است، محققان گذشته بهطور گسترده در مورد امکانات فناوری بلاکچین تحقیق کرده اند. بنابراین، یک نیاز قریب الوقوع برای سازماندهی و درک دانش فعلی و رسمیت بخشیدن به چالش های اجتماعی، علمی و فناوری استفاده از فناوری بلاکچین در صنعت گردشگری وجود دارد(کالوارسی و همکاران11، 2019).
مقصدهای هوشمند گردشگری شهری مقصدهایی هستند که کاربرد فناوری های نوین در شش مؤلفه یا عنصر اساسی شکل دهنده مقصد گردشگری موفق شامل جاذبه ها، دسترسی، تأسیسات و امکانات، بستههای سفر در دسترس، فعالیت ها و خدمات ضروری تأثیرات مثبتی بر هوشمندی این مقصدها در ابعاد حاکمیت، محیط، حمل ونقل، اقتصاد، مردم و زندگی خواهد گذاشت. منظور از جاذبه ها همه منابع جذب کننده به مقصدند که ممکن است طبیعی، مصنوعی یا فرهنگی باشند. دسترسی به کل سیستم حملونقل برای رسیدن به مقصد و جابه جایی در آن اشاره دارد. تأسیسات و امکانات به همه خدماتی گفته می شود که امکانات اقامتی راحت را فراهم میآورند؛ مانند اقامتگاه، تسهیلات تهیه خوراک و دیگر خدمات گردشگری. بسته های سفر در دسترس به بستههای خدمات از پیش تنظیم شده برای واسطه ها اشاره دارد (بونین کانتری و میسرا12، 2016). به طورکلی، مقصد هوشمند گردشگری شهر هوشمندی است که در آن فناوری اطلاعات، به مثابه بستر نوآوری، در فعالیت های اقتصادی خدمت ارائه می کند و به توسعه گردشگری، خوشبختی و سعادت اجتماعی می انجامد. هدف آرمانی توسعه مقصدهای هوشمند گردشگری پشتیبانی جابه جایی، خلاقیت، دردسترس بودن و تخصیص منابع، پایداری و کیفیت زندگی و انجام بازدیدهای بزرگ مقیاس، تلاش های هماهنگ شده و سرمایه گذاری راهبردی در زیرساخت فناوری است. برای دستیابی به این هدف، مقصدهای هوشمند باید ساختاری اطلاعاتی بسازند که مشتریان به تسهیم داده ها به صورت فعال و خلاق (مانند به دست آوردن و سپس به اشتراک گذاری تجارب هر فرد) یا مجازی (از طریق حس گرها یا وسایل پوشیدنی قابل حمل) بپردازند. می توان پلتفرم های فناورانه بازی (آزادی) ایجاد کرد و از طریق جمعسپاری به مردم و علم شهروندی کنترل خرد اجتماعی را به دست گرفت تا به موجب آن، مشارکت داوطلبانه افراد در جامعه به دانش گسترده سیستم و هم آفرینی ارزش یاری برساند(ژیانگ و فسنمایر، 2017). معنی واقعی گردشگری هوشمند تمرکز بر نیازهای گردشگران با ترکیب فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، بیشینه سازی رضایت گردشگران و بهبود اثربخشی مدیریت منابع است. کاربرد فنون هوشمندی در گردشگری، علاوه بر ایجاد تغییرات اساسی در رفتار گردشگر و هدایت تقاضا، کارکردها و ساختار صنعت گردشگری (سمت عرضه) را نیز به شدت دگرگون کرده است(وانگ و همکاران13، 2016). توسعه سریع فناوری در گردشگری و ظهور گردشگری هوشمند توجه مدیران و سیاست گذاران مقصدها را به فرصت هایی جلب کرده است که از تطبیق راهبرد هوشمندی در مقصدهای گردشگری ایجاد میشود. بر این اساس، گونه شناسی جدیدی برای مقصدها پدیدار شده که به آن " مقصد هوشمند گردشگری" میگویند. این مفهوم بیانگر هر مقصد گردشگری است که فناوری های نوین به صورت گسترده ای در آن به کار رفته است تا بر تجربه گردشگری تأثیر گذارد، رقابت پذیری مقصد را بهبود دهد و از طرح های توسعه گردشگری حمایت کند(بونینکانتری و میسرا14، 2016).
فنآوری بلاکچین
بلاکچین بر اساس زنجیره عرضه شامل قراردادهای هوشمند، قابلیت ردیابی محصول، ردیابی اجرا، کنترل سهام، معاملات و تسویه حساب و تغییر ناپذیری اطلاعات می باشد که این موارد باعث بهبود بازار، اقتصاد و عملکرد محیط عملکرد در قالب رشد مشارکت شده است. بلاکچین همچنین تاثیرات حاشیه ای بر روی کارایی مشارکت داشته است(کیم و شین15، 2019). زنجیره تامین مکانیسمی است که به فرایند تولید، مونتاژ، عرضه و ارسال کالا از تولید کننده به سمت مصرف کننده نهایی گفته می شود. در صورت به کارگیری مدیریت صحیح در این مکانیسم به عنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی جامعه در نظر گرفته می شود(فرحزادی و ناصر، 1400). از فناوری بلاکچین میتوان در شبکه های عمومی (مجاز) یا خصوصی (مجاز) بهره برداری نمود. یک شبکه عمومی بلاک چین برای هرکسی که علاقمند به پیوستن و مشارکت در شبکه باشد، آماده است. همچنین یک شبکه خصوصی به بلاک چین فقط از طریق دعوت می تواند پیوست گردد و شرکت کنندگان توسط مبتکر شبکه اعتبار پیدا می کنند(جایاچاندران16، 2017). در واقع هدف ابتدایی فناوری بلاک چین بر تبادل بیت کوین در یک محیط مستقل از نهادهای مالی در حوزه بازارهای پولی بوده است که با توسعه فناوری رمزنگاری داده ای و اجرای توابع هش درون این بستر و ابتنای سیستم های خبره به عنوان گسترده ترین هوش مصنوعی اجرایی سازی مبادلات بر اساس ارز مجازی مثل اتریوم، ذخیره و تبادل انواع داده پیام های الکترونیکی از قبیل موسیقی، اطلاعات مالکانه افراد و انعقاد قراردادهای هوشمند فراهم گردید. حوزه زنجیره تامین هم از این قاعده مستثنی نیست. تا قبل از ایجاد بسترهای نامتمرکز در نظام مبادلاتی مسائلی که در زنجیره تامین از تولید تا دریافت کالا از طریق مشتری وجود داشت. که از جمله این مشکلات می توان به عدم آگاهی طرف قرارداد از قیمت واقعی کالای تولید یا مونتاژشده، سوء استفاده های تولید کننده در ارسال کالاهای تقلبی، انجام عملیات مجرمانه، قاچاق کالاهای ممنوعه، جبران خسارات ناشی از عدم ترانزیت یا تاخیر در وصول کالاهای ترانزیتی به دست مرسل الیه، عدم وجود شفاقیت در قرارداده های حوزه زنجیره تامین می باشند. در واقع زنجیره تامین حوزه ای برای سازمان هایی است که حمل و نقل محصولات بین طرفین را انجام می دهند (نعامی و ریاحی، 1398). ذینفعان زنجیره تامین باید با هم ترکیب شوند بلاکچین را به فعالیت های خود وارد کنند، زیرا از این طریق مبادلات بلاک چین آسان تر، قابل اعتمادتر و قابل ردیابی هستند و همکاری بین تامین اعضای زنجیره بر اساس هزینه صرفهجویی و افزایش بهره وری در زنجیره تامین به پیشرفت خود ادامه می دهند(هالد و هینرا17، 2019؛ کوئرز و وامبا18، 2019). پیادهسازی بلاکچین اعتماد مصرف کننده را تقویت نموده و آنها را قادر می سازد کل مسیر محصول در سراسر زنجیره تامین را با اطمینان کامل را ردیابی کنند(صابری و همکاران، 2019). قابلیت ردیابی بلاک چین به جلوگیری از تقلب کالاهای تقلبی از طریق زنجیره تامین یاری می رساند. از این نظر زنجیره تامین سود زیادی در پس انداز و عملکرد خواهد داشت(الازاب و همکاران، 2021). مطالعات نشان داده است که بلاک چین می تواند چالش های زنجیره تامین را برطرف نموده و چندین هدف استراتژیک عمده برای مدیریت زنجیره تامین مانند هزینه، کیفیت، سرعت را در بر داشته باشد. اصلیترین عملکرد بلاکچین در زنجیره تامین در مبادلات موجود در حمل و نقل بین المللی در ذخیره اطلاعات مالکانه افراد، دارایی آنها و تبادل اموال مورد معامله در محیطی امن میباشد. با وجود سیاستگذاریهای قانونی این اطلاعات در صورت پیاده سازی این بستر در محدوده صلاحیت سرزمینی کشورهای در حال توسعه مثل ایران، نیازمند ذخیره سازی در سیستم نهاد صلاحیت دار(بلاکچین خصوصی) و همینطور عرضه در بلاک چین عمومی به منظور مشاهده عموم مردم میباشد. مزیت این امر عبارت است از اینکه هرگونه حمله سایبری به داده پیام های ذخیره و عرضه شده در بلاکچین عمومی حتی اگر باعث تغییر غیرقابل برگشت این داده پیام ها شود قابلیت خنثی کردن با استفاده از کپی داده پیام های ذخیره شده در بلاکچین خصوصی بر بلاک چین عمومی را دارد(فرحزادی و ناصر، 1400).
رحیمی و همکاران (1400)، در پژوهشی با عنوان " بررسی تأثیر بکارگیری فناوری بلاکچین بر تعاملات همکارانه و بهبود عملکرد در زنجیره تأمین " نشان دادند استفاده از فناوری بلاکچین به ترتیب با ضریب 0.851 و 0.439 اثری مثبت و معنادار بر تعاملات همکارانه و عملکرد زنجیره داشته است. حبیبی راد و همکاران (1400) در مقاله ای با عنوان " ارائه یک الگوی نوآوری در گردشگری به عنوان یک صنعت بینالمللی" نشان دادند عوامل سرمایه انسانی، مشارکت، تامین مالی و فناوری اطلاعات بر نوآوری در گردشگری اثر معنادار دارد. مقاله هاشمی و همکاران (1400) با عنوان " شناسایی پنجرههای فرصت فناوری بلاکچین در صنعت بانکداری ایران " مبتنی بر سه پنجره فرصت بازار و تقاضا، فناوری، سیاستی و نهادی دستهبندی شده است، بیانگر این است که حذف واسطهگری، ارائه خدمات غیرمتمرکز در حوزه احراز هویت و اشتراک اطلاعات را میتوان به عنوان پنجره فرصت تقاضا برشمرد. بعلاوه، قابلیت ایجاد نوآوری و انطباق با خدمات فعلی بانکی با استفاده از شبکه خصوصی بلاکچینی برای بازیگران بزرگ و شبکه عمومی بلاکچین برای فینتکها از موارد مرتبط با پنجرههای فرصت فناوری است. ضیائی و همکاران (1399) در مقالهای با عنوان " چارچوب مفهومی هوشمندی مقصدهای گردشگری شهری با رویکرد فراترکیب " نشان دادند که مفاهیم موجود در زمینه هوشمندی مقصدهای گردشگری را میتوان در سه مقوله عوامل کلان، عوامل خرد یا سیستمی و وجوه مشخصه هوشمندی دستهبندی کرد. دیگر نتایج این تحقیق، شناسایی سه ویژگی اصلی در ارائه چهارچوب هوشمندی مقصدهای گردشگری است. این سه ویژگی شامل درنظرگرفتن مولفههای هوشمندی در قالب سیستم گردشگری، توجه به بعد شهر بودن مقصدهای گردشگری شهری که علاوهبر ارائه خدمات به گردشگران، محل زندگی ساکنان نیز هست و در نهایت مدنظر قرار دادن وجوه مشخصه هوشمندی مقصدهای گردشگری شهری در دو وجه اثربخشی، پایداری، برابری و قابلیت زیست پذیری بیشتر در شهرها، و ابزارمند بودن، بههم پیوسته بودن و هوشمندتر بودن این مقصدها با توجه به کاربرد بنیان فناوری در بهبود عملکرد تمامی ذینفعان مقصدهای گردشگری شهری است. شاه آبادی و همکاران (1398) در مقاله ای با عنوان " تأثیر ابعاد نوآوری ملی بر توسعه صنعت گردشگری در کشورهای منتخب " نشان دادند تأثیر کلیه نهادهها و ستاده های نوآوری ملی بر توسعه صنعت گردشگری مثبت و معنادار است؛ اما ضریب تخمینی نهادهها از سایر ابعاد، بزرگ ترو ضریب تخمینی پیچیدگی بازار از سایر ابعاد،کوچکتر است.. نادعلی و سفیدچیان (1397) در مقاله ای با عنوان " توانسنجي گردشگري هوشمند با تأکيد بر ضرورت ها و الزامات زير ساختي (مطالعه موردي کلان شهر مشهد)" نشان دادند بستر اوليه پيادهسازي گردشگري هوشمند در شهر مشهد وجود دارد و نيازمند تأکيد بيشتر بر لزوم سرعت عمل در تبادل و دسترسي به اطلاعات و اهميت مشتري محوري ميباشد. يافتههاي پژوهش همچنين حاکي از وجود ارتباط معنيدار بين برخي متغيرهاي جمعيتشناختي پژوهش و لايه هاي اصلي گردشگري هوشمند است. جی و همکاران19، (2022)، در مقالهای با عنوان " زمان پذیرش بلاکچین در زنجیره تامین با سازندگان رقیب " نشان دادند پیشرفتهای اخیر در آگاهی مصرفکنندگان از قابلیت ردیابی محصول، مضرات سیستمهای ردیابی زنجیره تامین سنتی را آشکار کرده است. تصمیمات معرفی فناوری بلاکچین در یک زنجیره تامین شامل دو تولیدکننده رقیب و یک خرده فروش و اثرات آنها بر عملکرد زنجیره تامین را بررسی شده است. تولیدکنندگان باید فناوری بلاکچین را تنها زمانی بپذیرند که حساسیت مصرفکننده به فناوری بلاکچین از حد معینی فراتر رود. وو و ژانگ20 (2022) در تحقیقی با عنوان " یک چارچوب یکپارچه برای مدیریت اعتماد زنجیرهتامین مبتنی بر بلاکچین در جهت تولید هوشمند" نشان دادند با توسعه نسل جدید فناوری اطلاعات، تولید هوشمند الزامات بالاتری را برای زنجیره تامین مطرح کرده است. اطمینان از همگامسازی عملیات زنجیره تامین و حفظ قابلیت اطمینان مدیریت زنجیره تامین ضروری است، بنابراین ارزیابی اعتماد برای زنجیره تامین بسیار مهم می شود. مدیریت زنجیره تامین سنتی دارای مشکلاتی از قبیل دستکاری جریان اطلاعات، ردیابی لجستیک دشوار است و جریان سرمایه درست نیست، که منجر به افزایش هزینههای فرصت به دلیل عدم اعتماد بین واحدهای معاملاتی در زنجیره تامین میشود. ظهور فناوری بلاکچین فرصتی برای بهبود اکوسیستم زنجیره تامین فراهم میکند. بارالا و همکاران21، (2021) در مقالهای با عنوان " اطمینان از شفافیت و قابلیت ردیابی محصولات محلی غذایی: یک برنامه بلاکچین برای یک منطقه گردشگری هوشمند " یک بستر بلاکچین گرا را برای تضمین منشأ مواد غذایی در زمینه منطقه هوشمند گردشگری پیشنهاد می کند. در واقع غذا و نوشیدنی محلی میتواند به ترکیبی مناسب برای جذب گردشگر و ارتقا منطقه تبدیل شود. سیستم مبتنی بر بلاکچین برای مدیریت زنجیره تأمین مواد غذایی برای ردیابی مواد غذایی طراحی و توسعه داده شده است. شارما و همکاران22 (2021) در مقالهای با عنوان " ارزیابی فناوری: فعال کردن بلاکچین در بخشهای مهمان نوازی و گردشگری" نشان دادند که محیط ناعادلانه بخش گردشگری و مهماننوازی نیازمند یک فناوری غیرقابل حمله و مخرب است که کارایی عملیاتی آن را بهینه میکند. «هزینه کم» و «مدیریت ریسک» محرکهای کلیدی هستند. آنها در گروه معلول علت قرار میگیرند. «عدم مقررات/سیاست دولتی» و «عدم اطمینان بازار» به ترتیب موانع مهم هستند. آنها در گروه معلول علت قرار میگیرند. تیسو و همکاران23، (2020) در مقاله ای با عنوان " کاربرد بلاکچین در جهانگردی: از موارد استفاده در سیستم ارزش گردشگری " به بررسی مفاهیم بلاکچین در سیستم ارزش در صنعت گردشگری پرداختند. نتایج حاکی از برنامه های کاربردی بلاکچین همراه با کل سیستم ارزش گردشگری است، در حالی که مشخص شد که سفر از طریق تغییر فرایندها در زمان مناسب انجام می شود و بنابراین ارزش اضافی برای مسافران فراهم میکند. ولسو و همکاران24 (2019) در مقاله ای با عنوان " مدلهای اعتماد و شهرت توزیع شده با استفاده از فناوریهای بلاکچین برای پلتفرمهای جمعسپاری گردشگری " نشان دادند مخازن جمعسپاری شده به منبع اطلاعاتی مهمی برای کاربران و کسبوکارها در حوزههای مختلف تبدیل شدهاند. نمونههای روزمره پلتفرمهای جمعسپاری گردشگری با تمرکز بر اقامت، غذا یا به طور کلی سفر، بر رفتار مصرفکننده در جوامع مدرن تأثیر میگذارد. کالوارسی و همکاران25، (2019) در مقالهای با عنوان" اعتماد به گردشگری از طریق فناوری بلاکچین: نتیجه یک بررسی سیستماتیک " به بررسی ادبیات علمی منظم از مطالعات مربوط به فناوری بلاکچین برای اهداف گردشگری پرداختند. با ارائه یک مقاله مروری جامع، مفروضات، نیازها، نقاط قوت و محدودیت های توصیف کننده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سرانجام، مزایا و چالش های آینده استفاده از فناوری بلاکچین در منطقه گردشگری مورد بحث قرار گرفته است.
چارچوب نظری و مدل مفهومی پژوهش
گردشگری هوشمند به عنوان «گردشگری که با تلاشهای یکپارچه در یک مقصد برای جمعآوری، تجمیع و تجزیه و تحلیل حمایت میشود» تعریف میشود. دو ابزار تکرارشونده هوشمندی در ادبیات گردشگری هوشمند، هوش مصنوعی و بازارهای دو جانبه به سرعت در حال تکامل است. بازارهای دو طرفه (به عنوان مثال، B2B، اقتصاد اشتراکگذاری) شامل حداقل سه عامل - «ارائه دهندگان» هستند که یک منبع خصوصی را برای فروش ارائه می دهند. اجاره، یا استفاده مشترک؛ «مصرفکنندگان» که به دنبال استفاده، اجاره یا تجربه محصولات و خدمات ارائه شده هستند و «پلتفرمهای» که به دو تا دیگر خدمت می کنند(یاداو و همکاران26، 2021). در گردشگری اولین مثال عامل می تواند افراد محلی باشد که اتاق یا اتومبیل خود را برای اجاره یا کرایه در Airbnb، CouchSurfing و BlaBlaCar قرار می دهند. دومی مهمان، مسافر یا اجارهکنندگان
[1] Chung & Han
[2] Xiang & Fesenmaier
[3] Rafiei Darani & Asghari
[4] Treiblmaier
[5] Önder & Treiblmaier
[6] online travel agency
[7] Colombo & Baggio
[8] Business to Business
[9] Business-to-Consumer
[10] Kwok & Koh
[11] Calvaresi, D., Leis, M., Dubovitskaya, A., Schegg, R., & Schumacher, M.
[12] Buonincontri, P., & Micera, R.
[13] Wang & et.al
[14] Buonincontri & Micera
[15] Kim& Shin
[16] Jayachandran
[17] Hald& Kinra
[18] Queiroz & Wamba
[19] Ji & et.al
[20] Wu & Zhang
[21] Baralla & et.al
[22] Sharma
[23] Thees & et.al
[24] Veloso & et.al
[25] Calvaresi & et.al
[26] Yadav, J. K., Verma, D. C., Jangirala, S., & Srivastava, S. K.
و سومی میتواند هر یک از پلتفرمها باشد(هالیستیک و همکاران1، 2018). یکی دیگر از پیشرفتهای فناوری که صنعت گردشگری را تغییر میدهد، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی پیامدهای زیادی برای گردشگری هوشمند دارد، به عنوان مثال، هوش مصنوعی به جمعآوری دادهها و ادغام آن ها با پایگاههای داده و پشتیبانی تجزیه و تحلیل از پلتفرمهای مورد استفاده جهانی در ارائه جزئیات کمک می کند. پروفایل روانشناختی گردشگران بالقوه که میتواند دقت پیشبینی علایق مشتری را متحول کند(جساپ2، 2018). از طریق تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ با استفاده از سیستم عاملهایی مانند Google Analytics رباتهای چت و قالبهای صوتی مکالمه هوش مصنوعی به بازدیدکنندگان یا نمایندگان برای بحث در مورد ترجیحات و گزینه ها کمک می نماید. هوش مصنوعی همچنین مداخلات بلادرنگ را از طریق گزینه های تلفن همراه مشتریان امکان پذیر می کند. پس از آن هوش مصنوعی میتواند از طریق رسانههای اجتماعی، راههای هدفمند و ظریفی را برای ارائه گزینههای سفر شخصیسازی نموده و به صورت هدفمند ارائه نماید، که به سبک زندگی فرد مربوط میشود. با این حال، مسئله اساسی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در انتخاب الگوهای رفتاری گاهی اوقات می تواند منجر به تجاوز و دستکاری بی دلیل مشتریان یا (و) کاربران به نام راه حل های هوشمند گردد(یاداو و همکاران، 2021). گردشگری هوشمند در زمان پیشرفت خود، نیازمند پل زدن بین نهادهای دیجیتال و فیزیکی و فعال کردن ماشینهای هوشمند مصنوعی میباشد. محیط زیست، همکاری مصرفکننده عمومی و خصوصی، اشتراکگذاری متقابل و یک اکوسیستم فعال شده توسط دادههای بزرگ(بورگان و همکاران3، 2019؛ گریتزل و همکاران، 2015؛ نام و همکاران4، 2019)؛ این موارد که از پیش نیازهای گردشگری هوشمند هستند، چالشهایی جدی مانند حفظ حریم خصوصی دادهها، امنیت دادهها، مدیریت دادهها را به همراه دارد(هالیتسیک و همکاران5، 2018). و همچنین مسائل مربوط به اعتماد به واسطه ها(گریتزل و همکاران6، 2015) را نیز در بر دارد. فناوری بلاکچین میتواند بسیاری از این مشکلات را حل کرده و با افزایش سطح اعتماد معاملات (پولی و غیر پولی) و کاهش واسطه ها در محیط پیرامون انواع بازارهای جدید کارایی گردشگری هوشمند را افزایش دهد(اندر و تریبلمایر7، 2018). از آنجایی که پایگاه داده بلاکچین از بلوکهای تراکنش به هم مرتبط تشکیل شده است، سیستمی تغییرناپذیر است، یعنی از نظر تئوری، پس از تأیید و اضافه شدن یک قطعه داده در این دفتر کل دیگر قابل تغییر نیست. بلاکچین زمانی که بر اساس نیاز طراحی شد، توسط یک شبکه همتا به همتا از گره های ماینر و غیر ماینر اداره میشود. گرههای ماینر وظیفه تایید تراکنشهای انجام شده توسط هر یک از گره ها همانطور که توسط خرد کردن خودکار که از الگوریتم درخت مرکل پیروی می کند، را دارند و یک هزینه تأیید دریافت میکند(ریماکرز8، 2015). تمام تراکنش های انجام شده در شبکه بلاکچین به صورت بلادرنگ انجام می شود(یاداو و همکاران، 2021). بلاکچین همه مبادلات ارزشی را بدون نیاز به واسطه تسهیل می کند(دی فیلیپی9، 2017). و همچنین قادر است کاربردهای بالقوه بین صنعتی زنجیره تامین، حمل و نقل، قراردادها را تسهیل می کند و در نهایت به اختراع مجدد و زنجیره تامین گردشگری کمک مینماید(وک و کوه10، 2019). فناوری بلاک چین با ارائه راه حلهای شخصی سازی شده با کاهش خطر سوء استفاده از داده ها، کنترل بیشتر کاربر در یک اکوسیستم قابل اعتماد، حواله های برون مرزی بلادرنگ، کاهش هزینه تراکنش مبادله ارز و تراکنش های بلادرنگ حتی در مکان های دوردست که تسهیلات بانکی به راحتی در دسترس نیست، تجربه گردشگران را افزایش می دهد(ولوز و همکاران11، 2019).
بر اساس مطالب ارائه شده فرضیههای پژوهش به شرح ذیل میباشد:
1- تاثیر کاربردهای تکنولوژی بر فناوری بلاکچین در گردشگری معنادار است.
2- تاثیر نیازهای اطلاعاتی بر فناوری بلاکچین در گردشگری معنادار است.
3- تاثیر فناوری بلاکچین در گردشگری بر مدیریت زنجیره تامین معنادار است.
4- تاثیر کاربردهای تکنولوژی بر مدیریت زنجیره تامین با میانجی فناوری بلاکچین در گردشگری معنادار است.
5- تاثیر نیازهای اطلاعاتی بر مدیریت زنجیره تامین با میانجی فناوری بلاکچین در گردشگری معنادار است.
[1] Hawlitschek, F., Notheisen, B., & Teubner, T.
[2] Jessop
[3] Beverungen & et.al
[4] Nam & et.al
[5] Hawlitschek & et.al
[6] Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z., & Koo, C.
[7] Onder & Treiblmaier
[8] Raymaekers
[9] De Filippi, P.
[10] Kwok & Koh
[11] Veloso, B., Leal, F., Malheiro, B., & Moreira, F.
مدل مفهومی پژوهش در شکل 1 نشان داده شده است.
H4 H1
H3
H2
H5
شکل1- مدل مفهومی پژوهش
روش شناسی پژوهش
پژوهش حاضر کاربردی می باشد و نتایج بدست آمده به صورت کاربردی در رفع نیازها و حل مشکلات قلمرو تحقیق به کار میآید . روش به کار گرفته شده توصیفی –تحلیلی می باشد که به روش تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر در مدلسازی معادلات ساختاری میباشد. جهت جمع آوری داده ها در بعد نظری در این پژوهش از روش کتابخانهای استفاده شده و اطلاعات موردنیاز از طریق پرسشنامه و جمعآوری دادهها در میدان تحقیق استخراج میشود. جامعه آماری این تحقیق شامل گردشگران اماکن گردشگری استان تهران ميباشد. حجم نمونه به علت نامحدود بودن جامعه آماري با استفاده از جدول مورگان کرجسي، 384 نفر تعيين گرديد. ابزار جمعآوري دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده كه روايي آن به صورت روایی محتوا و روایی صوری توسط خبرگان و روایی سازه و ساختار پرسشنامه توسط تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار smart pls و پايايي آن با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ در نرمافزار spss تأييد شده است. به منظور تجزيه و تحليل دادهها از آزمونهاي كلموگروف- اسميرنوف، جهت تست نرمال و همچنین از آزمون مدلیابی معادلات ساختاری جهت تحلیل مسیر و اعتبارسنجی الگو در نرمافزار smart pls استفاده شد.
یافته های پژوهش
آمار استنباطی
در روش حداقل مربعات جزئی، ابتدا به بررسی مدل بیرونی و درونی تحقیق پرداخته سپس اعتبار مدل و فرضیه ها، مورد بررسی قرار می گیرد .
اولين معياري که در مدلهاي اندازهگيري انعکاسي بررسي ميشود، پايايي سازگاري دروني است. معيار سنتي براي کنترل آن آلفاي کرونباخ است که برآوردي را جهت پايايي براساس همبستگي دروني معرفها محاسبه می نماید. اگر آلفاي کرونباخ بيشتر از 70/0 باشد، سازگاري دروني و تک بعدي بودن بلوک تاييد ميگردد. علاوه بر آلفاي کرونباخ، در مدلهاي مسيري PLS از پايايي مرکب یا ترکیبی نيز براي بررسي پايايي سازگاري دروني استفاده ميشود. اگر ميزان اين شاخص، بيشتر از 70/0 باشد، پايايي مرکب یا ترکیبی مدل نیز تأیید ميشود. نتايج در جدول 1 شرح داده شده است.
جدول1: جدول پایایی مرکب و آلفای کرونباخ
آلفای کرونباخ | پايايي مرکب | متغیر های تحقیق |
0.885 | 0.905 | فناوری بلاکچین گردشگری |
0.794 | 0.858 | مدیریت زنجیره تامین |
0.895 | 0.913 | نیازهای اطلاعاتی |
0.932 | 0.941 | کاربردهای تکنولوژی |
با نوجه به جدول فوق، مقادير به دست آمده براي آلفاي کرونباخ و پايايي مرکب همگی بيشتر از 70/0 است که نشاندهنده پايايي مطلوب متغيرهاي تحقيقاست. بنابراين مدلهاي اندازهگيري از پايايي مطلوبي برخوردارند.
-ارزيابي روايي همگرا و واگرای مدلهاي اندازهگيري
مهمترین روايي مورد بررسي براي تأييد روا بودن مدلهاي اندازهگيري، روايي همگرا است. روايي همگرا به اين معناست که مجموعه معرفها، سازه اصلي را تبيين ميکنند.
همانطور که در جدول بالا مشاهده ميشود مقدار AVE براي تمام متغيرهاي مکنون بالاتر از 0.5 است. بنابراين ميتوان گفت که روايي همگراي مدلهاي اندازهگيري مطلوب ميباشد.
جدول2: نتايج محاسبه شاخص متوسط واريانس
روایی همگرا | متغیر های تحقیق |
0.551 | فناوری بلاکچین گردشگری |
0.550 | مدیریت زنجیره تامین |
0.569 | نیازهای اطلاعاتی |
0.520 | کاربردهای تکنولوژی |
جدول 3: بارهای عاملی
ابعاد | ردیف | کد | بارهای عاملی |
مدیریت زنجیره تامین | 8 | -مدیریت کیفیت | 0.775 |
9 | -مدیریت هزینه | 0.632 | |
10 | -مدیریت سرعت و اطمینان | 0.731 | |
11 | -کاهش خطر | 0.788 | |
12 | -پایداری و انعطاف پذیری | 0.773 | |
فناور ی بلاکچین در گردشگری | 13 | -تقاضای سرعت در خدمات رسانی با استفاده از فناوری ها | 0.841 |
14 | -تقاضای کیفیت در خدمات با استفاده از فناوری ها | 0.836 | |
15 | -تقاضای تنوع بخشی به خدمات با استفاده از فناوری ها | 0.813 | |
16 | -استفاده از دنیای دیجیتال | 0.797 | |
17 | -ایجاد شبکه های دیجیتالی بین مسافران | 0.764 | |
18 | -تقاضای اطلاع رسانی دیجیتالی | 0.802 | |
19 | -هوشمند سازی فرایند ها | 0.679 | |
20 | -هوشمندسازی ارائه خدمات سفر | 0.760 | |
21 | -هوشمندسازی ارتباط با گردشگران | 0.830 | |
22 | -ایجاد فضای اعتماد | 0.613 | |
23 | -ایجاد امنیت در درگاه پرداخت هزینه سفر | 0.793 | |
24 | -ارائه بیمه سفر و استفاده از راه های امن و مطمئن | 0.845 | |
کاربردهای تکنولوژی | 25 | -آموزش آنلاین | 0.812 |
26 | -استفاده از تکنولوژی های آموزشی | 0.907 | |
27 | -آموزش تکنولوژی های موجود در مقاصد گردشگری | 0.865 | |
28 | -استفاده از فناوری های به روز مربوط به حمل و نقل مسافر | 0.753 | |
29 | -آگاهی بخشی از وسایل حمل و نقل به وسیله تکنولوژی | 0.883 | |
30 | - آگاهی بخشی از فناوری وسایل حمل و نقل در مقاصد گردشگری | 0.892 | |
31 | -آگاهی بخشی از خدمات رفاهی در مسیر مسافرت به صورت آنلاین | 0.751 | |
32 | -ارائه خدمات رفاهی با استفاده از تکنولوژی پیشرفته | 0.855 | |
33 | - آگاهی بخشی از فناوری خدمات رفاهی در مقاصد گردشگری | 0.783 | |
34 | -ارائه کارت هوشمند سلامت | 0.803 | |
35 | - آگاهی بخشی از مراکز خدمات رسانی سلامت در مقاصد گردشگری. | 0.856 | |
36 | -استفاده از فناوری های پیشرفته جهت ارائه خدمات سلامت به مسافران. | 0.693 | |
37 | -ارائه خدمات ایمنی در طول سفر | 0.902 | |
38 | - آگاهی بخشی از خدمات ایمنی موجود در مقاصد گردشگری. | 0.872 | |
39 | -استفاده از فناوری های پیشرفته جهت ارائه خدمات ایمنی به مسافران. | 0.743 | |
نیازهای اطلاعاتی | 40 | -اطلاع رسانی فعالیت های خلاقانه | 0.742 |
41 | -اطلاع رسانی جاذبه های سفر | 0.821 | |
42 | -اطلاع رسانی جاذبه های خدمات مقصد | 0.803 | |
43 | -اطلاع رسانی در مورد راه های موجود | 0.808 | |
44 | -اطلاع رسانی در مورد شیوه های سفر | 0.828 | |
45 | -اطلاع رسانی در مورد شیوه دسترسی به خدمات | 0.756 | |
46 | -اطلاع رسانی امکانات سفر | 0.881 | |
47 | -اطلاع رسانی از اسکان گردشگر | 0.817 | |
48 | - شفاف سازی تمام مراحل سفر | 0.728 | |
49 | - اطلاعات غذایی مقصد | 0.800 | |
50 | -اطلاعات شیوه حمل و نقل | 0.839 | |
51 | -اطلاعات مدت زمان و طول سفر | 0.672 |
شاخص برازش کلی مدل GOF بصورت ميانگين هندسي واریانس تبیین شدهR2 و متوسط اشتراک کیفیت مدل اندازه گیری COMMUNALITY محاسبه ميشود:
0.591
نتایج، برازش کلي مدل را مطلوب نشان ميدهد. چون این مقدار بیش از 0.35 است، لذا از مقدار مطلوبی برخوردار است
4-ارزیابی مدل ساختاری
جهت ارزیابی مدل کلی از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. بر اساس سطح معناداری 0.05 مقدار بحرانی باید بیشتر از 1.96 باشد، مقدار پارامتر کمتر از این در الگو مهم شمرده نمیشود. نتایج در نمودارهای (2) و (3)، نشان داده شده است.
ضرایب استاندارد:
شکل2: اندازهگیری مدل کلی و نتایج فرضیهها در حالت استاندارد
ضرایبT-Value (عدد معنا داری):
نمودار پایین سطح معناداری ضرایب مسیر را نشان میدهد. سطح معناداری بیشتر از 1.96 و کمتر از 1.96- قابل قبول میباشد.
شکل3: اندازهگیری مدل کلی و نتایج فرضیهها در حالت معنیداری
همانطور که در نمودار ملاحظه میشود ضرایب مسیر از سطح معناداری خوبی برخوردار هستند زیرا بیشتر از 1.96 میباشند.
5- نتیجه بهدست آمده از تحلیل آماری
جهت بررسی وجود رابطه علی بین متغیرهای تحقیق و تأیید فرضیه ها از روش تحلیل مسیر استفاده شده است.
فرضیه اول: تاثیر کاربردهای تکنولوژی بر فناوری بلاکچین در گردشگری :
همانطور که در نمودار ملاحظه می شود ضریب 0.50 که از سطح 8.760 برخوردار بوده که مطلوب می باشد، زیرا بیشتر از 1.96 است. در این حالت مسیر تائید می گردد.
فرضیه دوم : تاثیر نیازهای اطلاعاتی بر فناوری بلاکچین در گردشگری :
همانطور که در نمودار ملاحظه می شود ضریب 0.387 که از سطح 6.910 برخوردار بوده که مطلوب می باشد، زیرا بیشتر از 1.96 است. در این حالت وجود مسیر تائید می گردد.
فرضیه سوم : تاثیر فناوری بلاکچین در گردشگری بر مدیریت زنجیره تامین :
همانطور که در نمودار ملاحظه می شود ضریب 0.799 که از سطح 3.503 برخوردار بوده که مطلوب می باشد، زیرا بیشتر از 1.96 است. در این حالت مسیر تائید می گردد.
فرضیه چهارم: تاثیر کاربردهای تکنولوژی بر مدیریت زنجیره تامین با میانجی فناوری بلاکچین در گردشگری معنادار است.
جهت بررسی نقش میانجی متغیر فناوری بلاکچین در گردشگری از آزمون سوبل به شرح ذیل استفاده میگردد:
که در این فرمول:
a: مقدار ضریب مسیر میان متغیر مستقل و میانجی:0.500
b: مقدار ضریب مسیر میان متغیر میانجی و وابسته:0.799
Sa: خطای استاندارد مربوط به مسیر میان مستقل و میانجی:0.05
Sb: خطای استاندارد مربوط به مسیر میانجی و وابسته:0.031
با توجه به فرمول آزمون سوبل و مقادیر ذکر شده، مقدار سطح معناداری عدد 9.500 می باشد که از عدد 1.96 بیشتر بوده و لذا نقش میانجی تایید می گردد.
همچنین جهت محاسبه میزان تاثیر از ضریبVAFاستفاده می گردد.
که در این فرمول:
a: مقدار ضریب مسیر میان متغیر مستقل و میانجی:0.500
b: مقدار ضریب مسیر میان متغیر میانجی و وابسته:0.799
C: ضریب مربوط به مسیر میان مستقل و وابسته : 0.698
با توجه به ضریبVAFو مقادیر ذکر شده، مقدار ضرب اثر عدد 0.363 می باشد .
فرضیه پنجم: تاثیر نیازهای اطلاعاتی بر مدیریت زنجیره تامین با میانجی فناوری بلاکچین در گردشگری معنادار است.
جهت بررسی نقش میانجی فناوری بلاکچین در گردشگری، مقادیر مربوط به آزمون سوبل به شرح ذیل میباشد:
a: مقدار ضریب مسیر میان متغیر مستقل و میانجی:0.387
b: مقدار ضریب مسیر میان متغیر میانجی و وابسته:0.799
Sa: خطای استاندارد مربوط به مسیر میان مستقل و میانجی:0.039
Sb: خطای استاندارد مربوط به مسیر میانجی و وابسته:0.031
با توجه به فرمول آزمون سوبل و مقادیر ذکر شده، مقدار سطح معناداری عدد 9.36 می باشد که از عدد 1.96 بیشتر بوده و لذا نقش میانجی تایید می گردد. همچنین میزان تاثیر بر اساس ضریبVAF مقدار 0.307 می باشد.
بر اساس نتایج حاصل از تحلیل داده ها فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار گرفت. که خلاصه نتایج به شرح جدول زیر می باشد:
جدول 4 : خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها
فرضیه | متغیر مستقل | متغیر میانجی | متغیر وابسته | ضریب مسیر | معناداری | نتیجه |
1 | کاربردهای تکنولوژی | ---- | فناوری بلاکچین در گردشگری | 0.50 | 8.760 | تایید مسیر |
2 | نیازهای اطلاعاتی | ---- | فناوری بلاکچین در گردشگری | 0.87 | 6.910 | تایید مسیر |
3 | فناوری بلاکچین در گردشگری | ---- | مدیریت زنجیره تامین | 0.799 | 3.503 | تایید مسیر |
4 | کاربردهای تکنولوژی | فناوری بلاکچین در گردشگری | مدیریت زنجیره تامین | 0.363 | 9.500 | تایید مسیر |
5 | نیازهای اطلاعاتی | فناوری بلاکچین در گردشگری | مدیریت زنجیره تامین | 0.307 | 9.36 | تایید مسیر |
با توجه به جدول فوق، ضرایب معناداری از مقادیر خوبی برخوردار هستند زیرا همگی بیشتر از 1.96 میباشند. در نتیجه تمام فرضیه ها تایید می گردد. همچنین در سنجش میزان تناسب یا درجه برازش مدل تحقیق نتایج نشان داد این شاخص مثبت بوده و شاخص نيکويي برازش (GOF) که داراي مقدار 0.591 است، برازش کلي مطلوب مدل را نشان ميدهد. زیرا این مقدار بیش از 0.35 است، بنابراین نتیجه میشود که از مقدار مطلوبی برخوردار است. در نتیجه برازش کلی مدل تأیید میگردد.
بحث و نتیجه گیری
در مقایسه نتایج تحقیق با تحقیقات پیشین و بررسی فرضیه های تحقیق نتایج زیر حاصل گردید:
رحیمی و همکاران (1400)، در پژوهشی نشان داد استفاده از فناوری بلاکچین به ترتیب با ضریب 0.851 و 0.439 اثری مثبت و معنادار بر تعاملات همکارانه و عملکرد زنجیره تامین داشته است. حبیبی راد و همکاران (1400) نشان دادند عوامل سرمایه انسانی، مشارکت، تامین مالی و فناوری اطلاعات بر نوآوری در گردشگری اثر معنادار دارد. یافتههای پژوهش هاشمی و همکاران (1400) ، که مبتنی بر سه پنجره فرصت بازار و تقاضا، فناوری، سیاستی و نهادی دستهبندی شده است، بیانگر این است که قابلیت ایجاد نوآوری و انطباق با خدمات فعلی بانکی با استفاده از شبکه خصوصی بلاکچینی برای بازیگران بزرگ و شبکه عمومی بلاکچین برای فینتکها از موارد مرتبط با پنجرههای فرصت فناوری است. ضیائی و همکاران (1399) نشان دادند که مفاهیم موجود در زمینه هوشمندی مقصدهای گردشگری را میتوان در سه مقوله عوامل کلان، عوامل خرد یا سیستمی و وجوه مشخصه هوشمندی دستهبندی کرد. شاه آبادی و همکاران (1398) نشان دادند تأثیر کلیه نهادهها و ستاده های نوآوری ملی بر توسعه صنعت گردشگری مثبت و معنادار است. همچنین، تأثیر متغیرهای کنترلی سرمایه طبیعی، جهانیشدن، ثبات سیاسی و نرخ ارز واقعی بر توسعه صنعت گردشگری مثبت و معناداراست. نادعلی و سفیدچیان (1397) نشان دادند بستر اوليه پيادهسازي گردشگري هوشمند در شهر مشهد وجود دارد و نيازمند تأکيد بيشتر بر لزوم سرعت عمل در تبادل و دسترسي به اطلاعات و اهميت مشتري محوري ميباشد. جی و همکاران1، (2022)، تصمیمات معرفی فناوری بلاکچین در یک زنجیره تامین شامل دو تولیدکننده رقیب و یک خرده فروش و اثرات آنها بر عملکرد زنجیره تامین را بررسی شده است. تولیدکنندگان باید فناوری بلاکچین را تنها زمانی بپذیرند که حساسیت مصرفکننده به فناوری بلاکچین از حد معینی فراتر رود و سازندگانی که میتوانند فناوری بلاکچین را در ابتدا معرفی کنند، احتمالاً سودهای بزرگی را به دست میآورند. وو و ژانگ2 (2022) نشان دادند با توسعه نسل جدید فناوری اطلاعات، تولید هوشمند الزامات بالاتری را برای زنجیره تامین مطرح کرده است. اطمینان از همگامسازی عملیات زنجیره تامین و حفظ قابلیت اطمینان مدیریت زنجیره تامین ضروری است. مدیریت زنجیره تامین سنتی دارای مشکلاتی از قبیل دستکاری جریان اطلاعات، ردیابی لجستیک دشوار است. بارالا و همکاران3، (2021) یک بستر بلاکچین گرا را برای تضمین منشأ مواد غذایی در زمینه منطقه هوشمند گردشگری پیشنهاد میکند. سیستم مبتنی بر بلاکچین برای مدیریت زنجیره تأمین مواد غذایی برای ردیابی مواد غذایی طراحی و توسعه داده شده است. شارما و همکاران4 (2021) نشان دادند که محیط ناعادلانه بخش گردشگری و مهماننوازی نیازمند یک فناوری غیرقابل حمله و مخرب است که کارایی عملیاتی آن را بهینه میکند. «هزینه کم» و «مدیریت ریسک» محرکهای کلیدی در گروه معلول علت قرار میگیرند. «عدم مقررات/سیاست دولتی» و «عدم اطمینان بازار» در گروه معلول علت قرار میگیرند. نتایج نحقیقات تیسو و همکاران5، (2020) حاکی از برنامههای کاربردی بلاکچین همراه با کل
[1] Ji & et.al
[2] Wu & Zhang
[3] Baralla & et.al
[4] Sharma
[5] Thees & et.al
سیستم ارزش گردشگری است، در حالی که مشخص شد که سفر از طریق
تغییر فرایندها در زمان مناسب انجام می شود و بنابراین ارزش اضافی برای مسافران فراهم میکند. ولسو و همکاران1 (2019) نشان دادند مخازن جمعسپاری شده به منبع اطلاعاتی مهمی برای کاربران و کسبوکارها در حوزههای مختلف تبدیل شدهاند. نمونههای روزمره پلتفرمهای جمعسپاری گردشگری با تمرکز بر اقامت، غذا یا به طور کلی سفر، بر رفتار مصرفکننده در جوامع مدرن تأثیر میگذارد. کالوارسی و همکاران2، (2019) به بررسی ادبیات علمی منظم از مطالعات مربوط به فناوری بلاکچین برای اهداف گردشگری پرداختند و مزایا و چالش های آینده استفاده از فناوری بلاکچین در منطقه گردشگری مورد بحث قرار گرفته است. این تحقیقات از نظر تاثیر کاربردهای تکنولوژی و نیازهای اطلاعاتی بر فناوری بلاکچین در گردشگری و بر مدیریت زنجیره تامین با تحقیق حاضر هم راستا بوده و همخوانی دارد.
پیشنهادات
- به خدمات آموزشی، حمل و نقل و خدمات رفاهی توجه ویژه شود زیرا این موارد در حوزه گردشگری از اهمیت بسیاری در بین گردشگران برخوردار بوده و با ارائه خدمات سلامت و خدمات ایمنی در این حوزه به ارتقا سطح خدمات رسانی در بستر بلاکچین بپردازند.
- اطلاعات انواع جاذبه های گردشگری و راه های دسترسی به اماکن گردشگری را به درستی در اختیار عموم قرار داده و اطلاع رسانی نمایند. اطلاعات مربوط به امکانات اسکان گردشگر را به صورت واضح و شفاف در اختیار علاقهمندان قرار دهند. به ارائه اطلاعات مربوط به مواد غذایی هر منطقه و راه های موجود حمل و نقل مسافر به صورت شفاف و روشن بپردازند.
- با ارائه مصارف دیجیتالی، توجه به تقاضای سفر گردشگران، استفاده از فناوری بلاکچین، ایجاد فضای امنیتی برای گردشگران توسط فناوری بلاکچین و همچنین با استفاده از اتوماسیون هوشمند جهت ارائه خدمات به مسافران، به ارتقا سطح گردشگری در بستر بلاکچین در سطح فضای رقابتی بین الملل، بپردازند.
- با مدیریت هزینه مشتری و مدیریت کیفیت خدماتدهی، همچنین ارائه خدمات به طور مطمئن و سریع و با تلاش در ارائه خدمات سفر با کمترین خطر و با ایجاد پایداری و انعطاف پذیری در ارائه خدمات به ارتقا سطح گردشگری و ایجاد مزیت رقابتی در مقابل رقبای داخلی و خارجی در این حوزه بپردازند.
همچنین جهت تحقیقات آتی پیشنهادات ذیل ارائه میگردد:
-بررسی تاثیر کاربردهای تکنولوژی بر مدیریت زنجیره تامین.
- بررسی تاثیر نیازهای اطلاعاتی بر مدیریت زنجیره تامین.
-شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت زنجیره تامین.
-بررسی تاثیر فناوری بلاکچین در گردشگری بر عملکرد گردشگری در ایران.
فهرست منابع
منابع فارسی
· حبیبی راد، امین؛ ولی پور، فرشته؛ صفری، سعید. (1400). ارائه یک الگوی نوآوری در گردشگری به عنوان یک صنعت بینالمللی. فصلنامه علمی پژوهشی گردشگری و توسعه.
· رحیمی، اکبر؛ اخوان، پیمان؛ فیلسوفیان، مریم؛ دارابی، علی. (1400). بررسی تأثیر بکارگیری فناوری بلاکچین بر تعاملات همکارانه و بهبود عملکرد در زنجیره تأمین. فصلنامه چشم انداز مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی.
· شهبازی، محمد؛ پوریان، سیدکاظم؛ تقوا، محمدرضا. (1399). بررسی کاربردی الگوریتمهای اجماع استفاده شده در شبکههای بلاکچین. فصلنامه سیاستنامه علم و فناوری، دوره 10، شماره 3.
· شاه آبادی، ابوالفضل؛ اخباری آزاد، میرعلی اکبر؛ حق خواه، داود. (1398). تأثیر ابعاد نوآوری ملی بر توسعه صنعت گردشگری در کشورهای منتخب. فصلنامه علمی مدیریت توسعه فناوری، دوره 7، شماره 3، 35-9.
· ضیائی، محمود؛ دلشاد، علی؛ تقوی فرد، محمدتقی؛ اردشیر تاج زاده نمین، ابوالفضل. (1399). چارچوب مفهومی هوشمندی مقصدهای گردشگری شهری با رویکرد فراترکیب. فصلنامه علمی پژوهشی گردشگری و توسعه، دوره 9، شماره 1، پیاپی22، 213-188.
· فرحزادی، علی اکبر؛ ناصر، مهدی. (1400). نقش فناوری بلاک چین در رفع چالشهای مبادلات زنجیره تأمین: بایستهها و سیاستگذاریها. فصلنامه رشد فناوری، سال 17، شماره 66.
· نعامی، عبداله؛ ریاحی، حامد. (1398). زنجیره تامین، فناوری بلکچین و تاثیر آن بر پیشگیری از قاچاق کالا. فصلنامه اقتصاد پنهان، دوره 4، شماره 17، پیاپی30، 63-39.
· نادعلی، سوسن؛ سفیدچیان، سلمان. (1397). توان سنجي گردشگري هوشمند با تأکيد بر ضرورت ها و الزامات زير ساختي (مطالعه موردي کلان شهر مشهد). جغرافيايي فضاي گردشگري. دوره 7، شماره 28، 139-125.
· هاشمی، مسعود؛ صفدری رنجبر، مصطفی؛ نوربخش، عسگر. (1400). شناسایی پنجره های فرصت فناوری بلاکچین در صنعت بانکداری ایران. سیاستنامه علوم و فناوری، دوره 11، شماره 2، 53-35.
منابع لاتین
· Alazab, M., Alhyari, S., Awajan, A., & Abdallah, A. B. (2021). Blockchain technology in supply chain management: an empirical study of the factors affecting user adoption/acceptance. Cluster Computing, 24(1), 83-101.
· Baralla, G., Pinna, A., Tonelli, R., Marchesi, M., & Ibba, S. (2021). Ensuring transparency and traceability of food local products: A blockchain application to a Smart Tourism Region. Concurrency and Computation: Practice and Experience, 33(1), e5857.
· Beverungen, D., Muller, O., Matzner, M., Mendling, J., & Vom Brocke, J. (2019). Conceptualizing smart service systems. Electronic Markets, 29(1), 7–18.
· Buonincontri, P., & Micera, R. (2016). “the experience co-creation in smart tourism destinations: a multiple case analysis of European destinations”. Information Technology of Tourism, 16(3), 285–315.
· Calvaresi, D., Leis, M., Dubovitskaya, A., Schegg, R., & Schumacher, M. (2019). Trust in tourism via blockchain technology: results from a systematic review. Information and communication technologies in tourism 2019, 304-317.
· Chung, N., & Han, H. (2017). “The relationship among tourists' persuasion, attachment and behavioral changes in social media”. Technological Forecasting and Social Change, 123, 370–380.
· Colombo, E., & Baggio, R. (2017). Tourism distribution channels: Knowledge requirements. In N. Scott, M. De Martino, & M. Van Niekerk (Eds.). Knowledge transfer to and within tourism: Academic, industry and government bridges (pp. 289–301). Bingley, UK: Emerald.
· De Filippi, P. (2017). What Blockchain means for the sharing economy. Harvard Business Review, 15.
· Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z., & Koo, C. (2015). Smart tourism: Foundations and developments. Electronic Markets, 25(3), 179–188.
· Hawlitschek, F., Notheisen, B., & Teubner, T. (2018). The limits of trust-free systems: A literature review on Blockchain technology and trust in the sharing economy. Electronic Commerce Research and Applications, 29, 50–63.
· Hald, K.S., Kinra, A.: How the blockchain enables and constrains supply chain performance. Int. J. Phys. Distrib. Logist. Manage. 49(4), 376–397(2019).
· Jayachandran, Praveen, 2017, “The difference between public and private blockchain,” IBM, May 31.
· Jessop, D. (2018). Artificial intelligence and tourism: Opportunities and risks. Retrieved December 08, 2019 from https://www.caribbeancouncil.org/artificial-intelligence-tourism-opportunities-risks/.
· Ji, G., Zhou, S., Lai, K. H., Tan, K. H., & Kumar, A. (2022). Timing of blockchain adoption in a supply chain with competing manufacturers. International Journal of Production Economics, 108430.
· Kwok, A. O., & Koh, S. G. (2019). Is blockchain technology a watershed for tourism development?. Current Issues in Tourism, 22(20), 2447-2452.
· Kim, J.-S., Shin, N.: The impact of blockchain technology application on supply chain partnership and performance. Sustainability 11(21), 6181 (2019)
· Nam, K., Dutt, C. S., Chathoth, P., & Khan, M. S. (2019). Blockchain technology for smart city and smart tourism: Latest trends and challenges. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 0(0), 1–15. https://doi.org/10.1080/10941665.2019.1585376
· Onder, I., Treiblmaier, H., et al., 2018. Blockchain and tourism: Three research propositions. Annals of Tourism Research 72, 180–182
· Queiroz, M.M., Wamba, S.F.: Blockchain adoption challenges in supply chain: an empirical investigation of the main drivers in India and the USA. Int. J. Inf. Manage. 46, 70–82 (2019)
· Rafiei Darani, Hadi. and Asghari, Hadi. (2018). »Study of international tourism demand in Middle East by panel data model«. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 12 (1): 80-88.
· Raymaekers, W. (2015). Cryptocurrency bitcoin: Disruption, challenges and opportunities. Journal of Payments Strategy & Systems, 9(1), 30–46.
· Saberi, S., Kouhizadeh, M., Sarkis, J., Shen, L.: Blockchain technology and its relationships to sustainable supply chain management. Int. J. Prod. Res. 57(7), 2117–2135 (2019).
· Sharma, M., Sehrawat, R., Daim, T., & Shaygan, A. (2021). Technology assessment: Enabling Blockchain in hospitality and tourism sectors. Technological Forecasting and Social Change, 169, 120810.
· Treiblmaier, H. (2018). The impact of the blockchain on the supply chain: a theory-based research framework and a call for action. Supply Chain Management: An International Journal, 23(6), 545–559.
· Thees, H., Erschbamer, G., & Pechlaner, H. (2020). The application of blockchain in tourism: use cases in the tourism value system. European Journal of Tourism Research, 26, 2602-2602.
· Veloso, B., Leal, F., Malheiro, B., & Moreira, F. (2019). Distributed trust & reputation models using blockchain technologies for tourism crowdsourcing platforms. Procedia computer science, 160, 457-460.
· Wang, X., Li, X. R., Zhen, F., & Zhang, J. (2016). How smart is your tourist attraction?: Measuring tourist preferences of smart tourism attractions via a FCEM-AHP and IPA approach. Tourism management, 54, 309-320.
· Wu, Y., & Zhang, Y. (2022). An integrated framework for blockchain-enabled supply chain trust management towards smart manufacturing. Advanced Engineering Informatics, 51, 101522.
· Xiang, Z., & Fesenmaier, D. R. (2017). “Analytics in smart tourism design”. V In Analytics in Smart Tourism Design (pp. 1-10). Springer, Cham.
· Yadav, J. K., Verma, D. C., Jangirala, S., & Srivastava, S. K. (2021). An IAD type framework for Blockchain enabled smart tourism ecosystem. The Journal of High Technology Management Research, 32(1), 100404.
[1] Veloso & et.al
[2] Calvaresi & et.al
Abstract
The purpose of this research is to "investigate the impact of technology applications and information needs on supply chain management with the mediating role of blockchain technology in tourism (case study: tourist places in Tehran province)". In this regard, while reviewing concepts such as tourism and blockchain technology, the mediating role of blockchain technology in tourism has been investigated using the structural equation modeling method. The studied community includes tourists of tourist places in Tehran province. Due to the unlimited statistical population, the sample size was determined to be 384 people using the Morgan Karjesi table. In order to collect data in this research, a questionnaire has been used, whose validity has been confirmed in the form of content validity by experts, construct and structure validity by confirmatory factor analysis in smart pls software, and its reliability by using Cronbach's alpha coefficient in spss software. In order to analyze the data, Kolmogorov-Smirnov tests were used to test normality, and confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used to check the hypotheses in smart pls software. The results showed that the applications of technology and information needs and related components have a significant impact on blockchain technology in tourism, and thus it improves supply chain management.