.تعامل بین سازمان یادگیرنده –یاد دهنده
محورهای موضوعی : امنیت غذاییاکبر محمدی کیا 1 , محمد عطایی 2 , غلامرضا معمارزاده طهران 3 , محمود درودیان 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت دولتی، قزوین، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
4 - استادیار، گروه مهندسی صنایع، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: ", تعامل بین یاد دهنده و یادگیرنده, سازمان یاد دهنده, سازمان یاد گیرنده,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی میزان تعامل بین سازمان یادگیرنده و سازمان یاد دهنده و همچنین بررسی رابطه بین مؤلفههای سازمان یاد دهنده با سازمان یادگیرنده و مؤلفههای سازمان یادگیرنده با سازمان یاد دهنده و تعامل بین آنها می باشد. در این پژوهش با مطالعه پژوهشهای مرتبط و با استفاده از تحلیل مضمون و مصاحبه با خبرگان این حوزه، ابتدا ابعاد مؤثر و مؤلفههای یادگیرنده و یاد دهنده مشخص شدند سپس پرسشنامهای با 60 گویه تهیه شد و پس از تأیید روایی آن و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ پرسشنامه ،با توجهبه تعدادجامعه آماری 55 نفر با استفاده از جدول مورگان بین48 نفر از اساتید که دارای مدرک دکتری مدیریت بودند به صورت آنلاین توزیع گردید که پرسشنامههای جمعآوری شده با استفاده از روش spss و باتوجهبه یکدست بودن جامعه آماری آزمون T تک نمونهای برای سنجش متغیرهای ابعاد یاددهنده و یادگیرنده و آزمون کولموگروف - اسمیرنوف جهت تطابق دادههای کمی و برای محاسبة میزان همبستگی میان متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها نشان دادند که بیشترین تعامل میان دیدگاه قابل یاددهی و سازمان یادگیرنده و متغیر یادگیری تیمی با سازمان یاد دهنده بوده و کمترین تعامل بین سازمان یادگیرنده با قاطعیت در تصمیمگیری و سازمان یاد دهنده با مدلهای ذهنی است.
The purpose of this study is to investigate the degree of interaction between the learning organization and the teaching organization and also to investigate the relationship between the components of the teaching organization with the learning organization and the components of the learning organization with the teaching organization and the interaction between them. In this study, by studying related researches and using content analysis and interviews with experts in this field, first the effective dimensions and components of learner and teacher were identified, then a questionnaire with 60 items was prepared and after confirming its validity and reliability using Cronbach's alpha of the questionnaire, according to the statistical population of 55 people using Morgan table, was distributed online among 48 professors who had a doctorate in management. Learning and learner dimension variables were measured and Kolmogorov-Smirnov test was used to match the quantitative data and Pearson correlation test was used to calculate the correlation between the variables. Findings showed that the highest interaction between teachable perspective and learning organization and team learning variable with teaching organization and the least interaction between learning organization with determination in decision making and teaching organization with mental models.
_||_