از سرمایه اجتماعی به عملکرد شغلی: نقش میانجی گرایش کارآفرینانه در سازمان جهاد کشاورزی استان همدان
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیسعید کریمی 1 , مریم شاهدوستی 2
1 - گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 - دانشآموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, گرایش کارآفرینانه, عملکرد شغلی, سازمان جهاد کشاورزی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی روابط بین سرمایه اجتماعی و گرایش کارآفرینانه با عملکرد شغلی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به تعداد 635 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 242 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای استاندارد گردآوری گردید. روایی پرسشنامه توسط گروهی از متخصصان تأیید و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد که مقدار آن برای سنجش ابعاد گرایش کارآفرینانه (83/0=α)، سرمایه اجتماعی (85/0=α) و عملکرد شغلی (79/0=α) تعیین شد. نتایج مدل یابی معادلههای ساختاری نشان داد که سرمایه اجتماعی و گرایش کارآفرینانه با عملکرد شغلی رابطه مستقیم و معنیدار داشتند. نتایج Bootstrapping هم نشان داد که گرایش کارآفرینانه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد شغلی را میانجیگری میکند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سرمایه اجتماعی ارزش سرمایهگذاری را دارد زیرا ایجاد و حفاظت از سرمایه اجتماعی در سازمان، سطح گرایش کارآفرینانه و عملکرد کارکنان را بهبود میبخشد
The main purpose of this descriptive-correlative study was to investigate the relationships among social capital, entrepreneurial orientation and job performance. The mediating role of entrepreneurial orientation was also analyzed. The statistical population of this research consisted of 635 agricultural experts of the Jihade Agriculture organization in Hamedan Province (N=365). According to Krejcie and Morgan’s table, a sample of 242 experts was chosen through random stratified sampling method. Data was collected using standardized questionnaires. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. The reliability of the questionnaire was investigated using Cronbach’s alfa coefficient, with values of 0.83 for entrepreneurial orientation, 0.85 for social capital, and 0.79 for job performance. The results structural equation modeling indicated that social capital and entrepreneurial orientation were significantly related to job performance. In addition, the results of bootstrap procedure showed that entrepreneurial orientation mediated the social capital-job performance relationship. Based on the findings, it could be concluded that investing in social capital is worthwhile, since creating and preserving social capital will increase the employees' entrepreneurial orientation level and their performance.
آرمان، م.، حسینی، س ی.، و تنگستانی، ا. (1395). تأثیر سرمایه اجتماعی و بلوغ منابع انسانی بر مدیریت منابع انسانی پایدار (موردمطالعه: شرکتهای فعال در صنعت پتروشیمی). فصلنامه مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره 3، شماره 1، صفحات 138-113.
ابوالقاسمی، ع.، مرادی سروش، م.، نریمانی، م.، و زاهد، ع. (1390). رابطه ابتکار شخصی، جهتگیری مذهبی و سرمایه اجتماعی سازمانی با عملکرد شغلی کارکنان مراکز تولیدی. دانش و پژوهش درروان شناسی کاربردی، سال دوازدهم، شماره 1، صفحات 94-86.
بابلی، س. (1394). بررسی رابطه بین عوامل استرسزای شغلی با عملکرد شغلی کارمندان دانشگاه بوعلی سینا همدان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
احدی، ب.، فتحی، ا.، و کریم، ع. (1393). بررسی عوامل روانشناختی مؤثر بر عملکرد شغلی کارکنان فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی. فصلنامه دانش انتظامی آذربایجان شرقی، سال چهارم، شماره 4، صفحات 78-63.
حسینی مقدم، س م.، و حجازی، س ر. (1393). تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد بانکها با متغیر میانجی بازار گرایی. نشریه توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 2، صفحات 229-211.
رضایی، ر.، صلاحی مقدم، ن.، و شعبانعلی فمی، ح. (1393). بررسی اثر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، سال 7، شماره 4، صفحات 91-77.
رستمی، ر.، محمدی، ع.، نظری، م.، یسمرادی، ا.، و بحرینی، ص. (1394). بررسی تأثیر کیفیت زندگی کاری بر عملکرد شغلی با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی شهروندان. فصلنامه مدیریت شهری، شماره 41، صفحات 322-309.
قنبری، س.، و همتی، م. (1395). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا. فصلنامه آموزش عالی، سال 9، شماره 35، صفحات 133-115.
کریمی، ف.، احمدی دستجردی، س.، و رجایی پور، س. (1392). الگوی ساختاری روابط بین سرمایه اجتماعی و قابلیت یادگیری سازمانی با نوآوری کارکنان. مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، سال 7، شماره 27، صفحات 153-169.
گراوند، ا.، موسیوند، م.، و ویسه، س م. (1395). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با عملکرد شغلی اساتید دانشگاه پیام نور استان لرستان. فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی، سال 4، شماره 1، صفحات 38-63.
نعمتی، م ع.، اکبر زاده صفوئی، م.، زنگیان، س.، و باقرصاد رنانی، م. (1395). نقش سرمایه اجتماعی، تعهد و رفتار شهروندی سازمانی در بهبود عملکرد شغلی (موردمطالعه: شهرداری شهرستان خوی). فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، سال 5، شماره 1، صفحات 132-115.
نوروزی، ح.، کاملی، ع.، بیگی، ر.، و مهذبی، م. (1395). بررسی تأثیر جوسازمانی بر عملکرد سازمانی کارکنان از طریق سرمایۀ اجتماعی (موردمطالعه: کارکنان شهرداری مناطق پنجگانه شهر رشت). مدیریت سرمایه اجتماعی، سال 2، شماره 1، صفحات 137-154.
محمدی، ج.، باقری، م ا.، صفریان، س.، و علوی، ا. (1395). تبیین نقش پارتیبازی در رضایت و عملکرد شغلی کارکنان. پژوهشهای مدیریت منبع سازمانی، دوره 6، شماره 1، صفحات 249-229.
Adler, P.S., & Kwon, S.K. (2002). Social capital: Prospects for a new concept. Academy of Management, 27(1): 17–40
Ben Hador, B. (2017). Three levels of organizational social capital and their connection to performance. Journal of Management Development, 36(3):348-360.
Ben Hador, B. (2016). How Intra-organizational Social Capital Influences Employee performance. Journal of Management Development, 35(9): 1119-1133.
Bolton, D.L. & Lane, M.D. (2012). Individual Entrepreneurial Orientation: Development of a Measurement Instrument. Education + Training, 54(2/3): 219-233.
Bolton, D.L. (2012). Individual Entrepreneurial Orientation: Further Investigation of a Measurement Instrument. Academy of Entrepreneurship Journal, 18(1): 91-98.
Burt, R.S. (2000). The Network Structure of Social Capital. Research in Organizational Behavior, 22: 345-423.
Carmeli, A., Ben-Hador, B., Waldman, D. A., & Rupp, D. E. (2009). How leaders Cultivate Social Capital and Nurture Employee vigor: Implications for Job Performance. Journal of Applied Psychology, 94(6): 1553-1561.
Carmeli, A., Gilat, G., & Waldman, D. A. (2007). The Role of Perceived Organizational Performance in Organizational Identification, Adjustment and Job performance. Journal of Management Studies, 44: 972-992.
Chen, M., Chang, Y. & Hung, S. (2008). Social capital and Creativity in R&D Project Team, Journal of R&D Management, 38(1): 21-34.
Chisholm, A. M., & Nielsen, K. (2009). Social Capital and the Resource-based view of the Firm. International Studies of Management & Organization, 39(2): 7-32.
Coleman, J. S. (1998). Foundations of social theory. Cambridge: Harvard University Press.
Covin, J.G. & Lumpkin, G.T. (2011). Entrepreneurial Orientation Theory and Research: Reflections on a Needed Construct. Entrepreneurship Theory & Practice, 35(5): 855-872.
Covin, J.G. & Slevin, D.P. (1989). Strategic Management of Small Firms in Hostile and Benign Environments. Strategic Management Journal, 10(1): 75-87.
De Clercq, D., Dimov, D., & Thongpapanl, N. T. (2013). Organizational Social Capital, Formalization, and Internal knowledge Sharing in Entrepreneurial Orientation Formation. Entrepreneurship Theory & Practice, 37(3): 505-537.
Fellnhofer, K., Puumalainen, K., & Sjogren, H. (2016). Entrepreneurial orientation and performance – are sexes equal? International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 22(3): 346-374.
Ferris, S. P., Javakhadze, D., & Rajkovic, T. (2017). The International Effect of Managerial Social Capital on the Cost of Equity. Journal of Banking & Finance, 74: 69-84.
Fukuyama, F. (1995). Social Capital and the Global Economy. Foreign affairs, 89-103.
George, B. A., & Marino, L. (2011). The Epistemology of Entrepreneurial Orientation: Conceptual Formation, Modeling, and Operationalization. Entrepreneurship Theory & Practice, 35(5): 989-1024.
Greve, A., Benassi, M., & Dag Sti, A. (2010). Exploring the Contributions of Human and Social Capital to Productivity. International Review of Sociology, 20(1): 35-58.
Gupta, V. K., & Gupta, A. (2015). Relationship between Entrepreneurial Orientation and Firm Performance in large Organizations over Time. Journal of International Entrepreneurship, 13(1): 7-27.
Huang, K., & Wang, K. Y. (2011). How Guanxi Relates to Social Capital? A psychological perspective. Journal of Social Sciences.
Kaasa, A. (2009). Effects of Different Dimensions of Social Capital on Innovative Activity: Evidence from Europe at the Regional level. Technovation, 29(3): 218-233.
Krauss, S. I., Frese, M., Friedrich, C., & Unger, J. M. (2005). Entrepreneurial Orientation: A psychological Model of Success among Southern African Small Business Owners. European Journal of Work and Organizational Psychology, 14(3): 315-344.
Leana, C. R., & Van Buren, H. J. (1999). Organizational Social Capital and Employment Practices. Academy of management review, 24(3): 538-555.
Liao, J., & Welsch, H. (2005). Roles of Social Capital in Venture Creation: Key Dimensions and Research Implications. Journal of Small Business Management, 43(4): 345-362.
Lin, N., Cook, K. S., & Burt, R. S. (Eds). (2001). Social capital: Theory and research. Transaction Publishers.
Manev, I. M., Gyoshev, B. S., & Manolova, T. S. (2005). The Role of Human and Social Capital and Entrepreneurial Orientation for Small Business Performance in a Transitional Economy. International journal of entrepreneurship and innovation management, 5(3-4): 298-318.
Maurer, I., Bartsch, V., & Ebers, M. (2011). The value of Intra-organizational Social Capital: How it Fosters knowledge Transfer, Innovation Performance and growth. Organization Studies, 32(2):157-185.
Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, Intellectual Capital and the Organizational Advantage. Academy of management review, 23(2): 242-266.
Ohme, M., & Zacher, H. (2015). Job Performance Ratings: The Relative Importance of Mental Ability, Conscientiousness and career adaptability. Journal of Vocational Behavior, 87: 161-170.
Payne, G.T., Moore, C.B., Griffis, S.E., & Autry, C.W. (2011). Multilevel challenges and opportunities in social capital research. Journal of Management, 37(2), 491–520.
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: A critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied Psychology, 88(5), 879–903.
Rauch, A., Wiklund, J., Lumpkin, G.T., & Frese, M. (2009), “Entrepreneurial orientation and business performance: An assessment of past research and suggestion for the future”. Entrepreneurship Theory and Practice, 33, 761–781.
Rodrigo-Alarcón, J., García-Villaverde, P. M., Ruiz-Ortega, M. J., & Parra-Requena, G. (2017). From social capital to entrepreneurial orientation: The mediating role of dynamic capabilities. European Management Journal, 35(6):785-793.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1): 68.
Stam, W., & Elfring, T. (2008). Entrepreneurial orientation and new venture performance: The moderating role of intra-and extraindustry social capital. Academy of Management Journal, 51(1): 97-111.
Staples, D. S., Hulland, J. S., Higgins, C. A. (1999). A self-efficacy theory explanation for the management of remote workers in virtual organizations. Organization Science, 10(6): 758-776.
Wales, W. J., Gupta, V. K., & Mousa, F. T. (2011). Empirical research on entrepreneurial orientation: An assessment and suggestions for future research. International Small Business Journal, 31(4): 357-383.
Westlund, H., & Gawell, M. (2012). Building Social Capital for Social Entrepreneurship. Annals of Public and Cooperative Economics, 83(1): 101-116
Zainol, F.A., & Ayadurai, S. (2011). Entrepreneurial Orientation and Firm Performance: The Role of Personality Traits in Malay Family Firms in Malaysia. International Journal of Business and Social Science, 2(1): 59-71.
_||_