رابطه بین تسهیم و اشتراکگذاری دانش با نوآوری در دانشجویان گروه رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
1 - استادیار فلسفه آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
کلید واژه: تسهیم دانش, نوآوری, مدل دیکسون, گروه ترویج و توسعه روستایی, تبریز,
چکیده مقاله :
تسهیم دانش بهعنوان یکی از ابعاد مدیریت دانش میتواند از مهمترین عوامل موفقیت سازمانها در محیط متغیر و پیچیده امروزی و بخصوص در سازمانهای دانشمحور باشد و نقش تعیینکنندهای در بالندگی آن ایفا نماید. هدف این مقاله بررسی رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری در دانشجویان رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ گردآوری دادهها پیمایشی-همبستگی است. بر اساس جدول مورگان، نمونه موردمطالعه 80 نفر از دانشجویان رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز بوده و دادهها بر اساس پرسشنامه استانداردشده تسهیم دانش مدل دیکسون و پرسشنامه نوآوری جمع آوری شده اند. دادهها توسط نرمافزار spss18 پردازششده و از روشهای آماری آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، آزمون فریدمن و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد بین تسهیم دانش و میزان نوآوری در حالت کلی و متغیرهای تسهیم دانش ترتیبی، تسهیم دانش آشکار، تسهیم دانش ضمنی، تسهیم دانش استراتژیک و تسهیم دانش کارشناسی با نوآوری ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. هر چه تسهیم دانش میان دانشجویان رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی بیشتر باشد، گرایش به نوآوری نیز بالاتر است و اتخاذ رویکردهایی نظیر توسعه سیستمهای الکترونیکی، برگزاری جلساتی برای تبادل دانش و تجربه، برگزاری همایشها، مستندسازی دانش و تجارب از راهکارهای ارتقای سطح دانش و بهخصوص تسهیم دانش در دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز میباشد.
Knowledge sharing as one of the aspects of knowledge management can be the most important factors for success in the changing environment of today's complex, especially in knowledge-based organizations. The purpose of this study is to examine the relationship between knowledge sharing and innovation among the department of Extension and Rural Development of college of Agriculture in Tabriz University. it is an applied research and in terms of data collection is correlation survey. According to Morgan table, the sample of this study is 80 students of department of Extension and Rural Development of college of Agriculture and data have been collected by Dixon knowledge sharing model and innovation standardized questionnaires and data were analyzed by software spss18. Statistical Methods such as the Kolmogorov-Smirnov test statistics, Friedman test and Pearson's correlation coefficient and One-way analysis of variance)ANOVA( was used. The results show that the between sharing of knowledge and innovation in general and its variables such as ordinal knowledge sharing, sharing of explicit knowledge, tacit knowledge sharing, sharing of strategic knowledge and sharing expertise with innovation is a significant positive relationship. The sharing of knowledge among students of faculty of Agriculture is high, the level of ttendency to innovation is higher. Approaches such as the development of electronic systems, exchange of knowledge and experience by meetings and conferences, documentation of knowledge and experiences is strategies to improve knowledge and sharing of knowledge in of tabriz university faculty of Agriculture students
آغاز، ع.، و نگین تاجی، ف. (1391). اعتماد درونسازمانی: عاملی کلیدی در جهت تسهیم واقعی دانش. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال 7، شماره 28، صفحات 86-67.
احمدی، ع. ا.، و صالحی، ع. (1391). مدیریت دانش. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ دوم، صفحه 388.
ارمغان، ن. (1393). موانع فرهنگی در تسهیم دانش از منظر مدیریت تغییر. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره 2، شماره 3، صفحات 108-85.
ایمان زاده، ع. (1394). مطالعه و ارزیابی فاکتورهای مدل ویک ولئون از دیدگاه اعضای هیئت علمی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان و ارائه راهکارهای بهبود آن، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، دوره 10، شماره 1، صفحات 2-11.
ایمان زاده، ع.، و پلنگی، ک. (1395). بررسی رابطۀ بین تسهیم دانش و تعهّد سازمانی در کتاب داران دانشگاههای شهر تبریز. فصلنامه مطالعات دانش شناسی، دوره 3، شماره 9، صفحات 21-1.
شکیبا، ح.؛ رجبیان غریب، ف.، و حجازی، ی. (1394). رابطۀ بین خلاقیت و قصد کارآفرینی (موردمطالعه: دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران). مجله علمی و پژوهشی تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی. دوره 46، شماره 1، صفحات 93-83.
ساکی، ر.؛ قلی پور، ز.، و رضایی، م. (1389). بررسی رابطه تعهد سازمانی معلمان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان در مدارس راهنمایی دخترانه منطقه 6 شهر تهران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال 4، شماره 3، صفحات 85-61.
رمضانیان، م. ر.، و مرادی، م.، و بساق زاده، ن. (1391). تأثیر فرآیند تسهیم دانش و توانایی جذب دانش بر قابلیت نوآوری. فصلنامه چشمانداز مدیریت دولتی، شماره 11، صفحات 112-91.
عطافر، ع.؛ علامه، م.، و قراباغی، ع. (1394). بررسی موانع فرهنگی پیادهسازی مدیریت دانش در شرکتهای کوچک و متوسط فعال در شهرکهای صنعتی استان همدان. مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت و آموزش، دانشگاه ملایر، صفحات 23-1.
فزونی اردکانی، ز.، و شاه ولی، م. (۱۳۹۰). روششناسی؛ مهمترین چالش مدیریت پژوهشهای نظام نوآوری کشاورزی، مجموعه مقالات دومین همایش ملی مدیریت پژوهش و فناوری، تهران، پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت، قابلدسترس در: http://www.civilica.com/Paper-NCRT02-NCRT02_078.html.
قلیچلی، ب.، و اسدی قراباغی، م. (1394). تأثیر نیت و شایستگیهای تسهیم دانش بر عملکرد شغلی کتابداران سازمانهای پروژه محور (مطالعه موردی: شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی). پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 19، شماره 4، صفحات 184-161.
کفاشپور، ا.، الهیاری بوزنجانی، ا.، و ایزدی، م. (1394). اثر حمایتهای دانشی ادراک شده سازمانی توسط پرستاران بر تسهیم دانش حرفهای آنان: مطالعه موردی. فصلنامه مدیریت پرستاری، سال 4، دوره 4، شماره 2، صفحات 59-49.
کرمی داربخانی، ر.، آگهی، ح.، شیری، ن.، و غلامی، م. (1391). نقش سبکهای تفکر در خلاقیت دانشجویان کشاورزی (مطالعه موردی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه). فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 2، شماره 1، صفحات 59-83.
مظلومی سوینی، ف.، جابری، ا.، و خزائی پول، ج. (1394). طراحی مدلی بهمنظور بررسی تأثیر خلاقیت، تسهیم دانش ضمنی و تسهیم دانش آشکار بر عملکرد سازمانهای ورزشی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن. نشریه مدیریت ورزشی، دوره 7، شماره 6، صفحات 864-847.
یوسفی، س.، مرادی، م.، و تیشه ورز دائم، م. ک. (1389). نقش تعهد سازمانی کارکنان در تسهیم دانش. ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال 7، شماره 30، صفحات 23 – 36.
هادی زاده مقدم، ا.، قلیج لی، ب.، و محبی، پ. (1392). بررسی رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری در سازمانهای خدمات مالی: بانک رفاه کارگران. مجله پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 17، شماره 1. صفحات 187-207
Connelly, C. E. (2000). Predictors of knowledge sharing in organizations. Queen's School of Business, Queen's University.
Chen, J., Zhu, Z., & Yuan Xie, H. (2004). Measuring intellectual capital: a new model and empirical study. Journal of Intellectual capital, 5(1): 195-212.
Dalkir, K., & Liebowitz, J. (2011). Knowledge management in theory and practice. MIT press.
Dixon, N. M. (2000). Common knowledge: How companies thrive by sharing what they know. Harvard Business School Press.
Ghosh, B., & Scott, J. E. (2006). Effective knowledge management systems for a clinical nursing setting. Information Systems Management, 24(1): 73-84.
Hold, Christensen, P. (2007). Knowledge sharing: moving away from the obsession with best practices. Journal of knowledge management, 11(1): 36-47.
Lin, H. F., & Lee, G. G. (2004). Perceptions of senior managers toward knowledge-sharing behavior. Management decision, 42(1): 108-125.
Law, C. C., & Ngai, E. W. (2008). An empirical study of the effects of knowledge sharing and learning behaviors on firm performance. Expert Systems with Applications, 34(4): 2342-2349.
Lee, M. H., & Bai, J. S. (2005). The effect of organizational characteristics on knowledge sharing in a hospital nurses. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 11(4): 469-476.
Lundvall, B. Å. (2016). Innovation as an interactive process: user-producer interaction to the national system of innovation. anthem press, Aalborg University, Copenhagen, Denmark.
Lin, W.B. (2008). The exploration factors of affecting knowledge sharing – The case of Taiwan’s high-tech industry. Expert Systems with Applications, 1(35): 661–676.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford university press.
Sharp, D. (2003). Knowledge management today: challenges and opportunities. Information systems management, 20(2): 32-37.
Tong, C., Wah Tak, W. I., & Wong, A. (2014). The Impact of knowledge Sharing on the Relationship between Organizational culture and Job Satisfac-tion: The Perception of Information Communication and Technology (ICT) Practitioners in Hong Kong. International Journal of Human Resource Studies, 1(5): 19-47.
_||_