عوامل آموزشی مؤثر در ارتقای دانش باغداران استان سـمنان در بهکارگیری سیستمهای آبیاری تحت فشار
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: دانش, سیستم های آبیاری تحت فشار, باغداران, استان سمنان,
چکیده مقاله :
هدف کلی این تحقیق بررسی دانش باغداران استان سمنان در بهکارگیری سیستمهای آبیاری تحت فشار بود. این مطالعه از جنبه هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی- همبستگی بود و برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده گردید. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه نیز با کسب نظرات متخصصان ترویج کشاورزی و آبیاری و اعمال اصلاحات لازم بدست آمد. همچنین برای تعیین پایایی پرسشنامه، عملیات پیش آزمون در خارج از جامعه اصلی در مورد 30 نفر از باغداران مجری سیستمهای آبیاری تحت فشار در باغات شهرستان سمنان صورت گرفت. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر دانش باغداران در زمینه سیستمهای آبیاری تحت فشار 95/0 محاسبه گردید. جامعه آماری این تحقیق شـامل 984 نفر از باغدارانی بودند که سیستمهای آبیاری تحت فشار را بکار گرفتند که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه این تحقیـق 100 نفر برآورد گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که متغیرهای سطح تحصیلات، سابقه فعالیت باغداری، سابقه بهکارگیری سیستم آبیاری تحت فشار، شرکت در کلاسهای آموزشی ترویجی، مشاهده فیلمهای آموزشی ترویجی، تماس با مروجان، مطالعه نشریات ترویجی و بازدید از سیستمهای آبیاری تحت فشار با متغیر دانش باغداران در بهکارگیری مناسب سامانه های آبیاری تحت فشار رابطه مثبت و معناداری داشتند. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه گام به گام نیز بیانگر آن بود که متغیرهـــای پیش بین میزان تماس با مروجان و میزان شرکت در کلاسهای ترویجی 15 درصد از تغییرات متغیر وابسته دانش باغداران در بهکارگیری مناسب سیستمهای آبیاری تحت فشار را تبیین نمودند.
The main purpose of this research was to investigate factors enhancing gardener’s knowledge in utilizing under pressure irrigation systems in the Semnan Province. This is an applied type research and descriptive/correlational was used. Questionnaire was the main instrument instrument and its content and face validity was confirmed by a panel of experts. In order to determine the reliability of questionnaire, a pre test was done and 30 respondents were selected to collect the data. Cronbach’s alpha coefficient for variable of gardener’s knowledge has been calculated to be 0.95. Statistical population of this research was consisted of 984 gardeners that have utilized under pressure irrigation systems during and by using Cochran formula, 100 respondents were selected as sample size. Results of this research showed that educational level, working experience, experience of applying under pressure irrigation system, attendance in extension courses, watching extension films, contacting with extension agent, using extension publications and visiting under pressure irrigation systems had significant and positive relationship with gardener’s knowledge in utilizing under pressure irrigation systems. Results of stepwise multiple regressions also indicated that 15 percent of variation in variable of gardener’s knowledge in utilizing under pressure irrigation systems had explained by contacting with extension agent and attendance in extension courses.