موانع توسعه آموزش الکترونیکی در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیحشمت اله سعدی 1 , خلیل میرزایی 2 , رضا موحدی 3 , مسعود سامیان 4
1 - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 - دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
3 - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
4 - دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
کلید واژه: آموزش, یادگیری الکترونیکی, موانع توسعه,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این تحقیق، بررسی موانع توسعه آموزش الکترونیکی در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا از دیدگاه دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی می باشد. اطلاعات موردنیاز پژوهش، با استفاده از روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه تهیه شده است. بهمنظور تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن 85/0 محاسبه گردید. جامعه نمونه تحقیق شامل 280 نفر از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی بود که به شیوه نمونه گیری تصادفی در چند مرحله انتخاب شده اند. نتایج تحقیق نشان داد که موانع اجرایی همچون، همکاری کامل وزارت علوم و وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات برای گسترش دوره های الکترونیکی، کمبود یا نبود تولید بومی امکانات، عناصر و اجزاء لازم برای آموزش الکترونیکی، ناکافی بودن اعضاء هیأتعلمی متخصص در زمینه فنآوری های آموزشی جدید، بیشترین تأثیر را در ایجاد موانع داشته درنتیجه، در برطرف نمودن این موانع اجرایی، موجب توسعه آموزش الکترونیکی خواهد شد. همچنین بهمنظور تحلیل داده ها از تحلیل عاملی استفاده شد که شش عامل، شامل موانع انگیزشی، موانع اعتباری و مالی، موانع زیرساختی، محدودیت فنی، محدودیت انسانی و موانع تجهیزاتی شناسایی گردید.
The main objective of this study was to investigate the barriers and guidelines in the development of e-learning in the College of Agriculture, Bu-Ali Sina University, from the perspective of students (MA and PhD). Scope of this study is faculty of Agriculture, University of Bu Ali Sina. The required data for this study has been developed using a survey method and questionnaire technique. Cronbach’s alpha coefficient was used to determine the reliability in which the reliability of the questionnaire was obtained 0.85. Population samples of this research were the 280 students that were selected by multistage random sampling. The results showed that administrative barriers such the cooperation of science ministry information communication and technology to develop e-learning courses, shortage and lack of local production, the required facilities for e-leaning lack of knowledgeable faculty members in modern educational technologies were the main causes of barriers. Therefore, meeting such administrative barriers lead to e-learning development. Factor analysis was used for data analysis in which the following six factors were identified: motivation barriers, credit barriers, infrastructure barriers, technical limitations, human barriers and facility equipment barriers.
باقریمجد، ف. (1391). ویژگیهای فردی، سوابق تحصیلی و شغلی دانشجویان کارشناسیارشد. فصلنامهی حرکت. شماره 7، صفحات 32-21.
جوکار، ع. ر،. و خاصه، ع. ا. (1386). منابع اطلاعاتی بهعنوان یکی از نظامهای پشتیبانی در آموزش الکترونیکی: مطالعه موردی، دورههای آموزش الکترونیکی دانشگاه شیراز. فصلنامه علوم انسانی (گرایش آموزش عالی)، دوره 1، شماره 13، صفحه 178.
حسینی لرگانی، م.، میرعرب رضی، ر.، و رضایی، س. (1387). بررسی موانع توسعه آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران. دو فصلنامه مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، دوره 1، شماره 1، صفحات 59-47.
رزاقی، س. (1385). عوامل مؤثر بر توسعه دانشگاههای مجازی در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
رضایی، م. (1388). موانع توسعهی یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان. علوم و فنآوری اطلاعات، دورهی 24، شماره 3، صفحات 75-61.
عابدینی فرد، ع.، و فراهی، ا. (1388). بررسی موانع توسعه آموزش الکترونیکی در دانشگاههای مجازی ایران. همایش مدیریت تکنولوژی و نوآوری، گرمسار، دانشگاه پیام نور استان سمنان.
کرم پناهی، ک.، و خندان، س. (1390). بررسی مشکلات شغلی فارغالتحصیلان، طرح پژوهشی دانشگاه تهران.
کلانتری، خ. (1388). پردازش و تحلیل دادهها در تحقیقات اجتماعی – اقتصادی، تهران: انتشارات فرهنگ صبا.
منتظر، غ. ع. (1388). جستاری دربارهی دانشگاه مجازی و یادگیری الکترونیکی، مراجع و تازههای علمی.
فیضی، ک.، و رحمانی، م. (1388). یادگیری الکترونیکی در ایران، مسائل و راهکارها با تأکید بر آموزش عالی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره 10، شماره 3، صفحات 120-99.
نقوی، س.م. (1386). بررسی نگرش استادان و دانشجویان به یادگیری الکترونیکی: پیمایشی در دانشگاههای دارای آموزش الکترونیکی در ایران. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 43، صفحه 28.
یزدیان، امیر. (1390). سواد رسانهای انتقادی: بررسی موردی سطح سواد رسانهای دانشجویان کارشناسی ارشد تحقیق در ارتباطات دانشکده صداوسیما ج.ا.ا.، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی. دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
Abdon, B. R., Ninomiya, S., & Raab, R. T. (2007) E-learning in Higher Education Makes Its Debut in Cambodia: The Provincial Business Education Project. International Review of Research in Open Distance Learning, 8(1): 1-14.
Anstead, T., Ginzburg, R., Mike, K., & Belloli, R. (2004). Using Technology to Further the Dine College Mission. Michigan: University of Michigan Business School.
Beneke, A. (2001). E-Learning”. www.unil-hildesheimide/tzieoob2/DownLaod/ ELeraning.pdf (accessed May 4, 2007).
Bennett, C. (2000). Capturing the Teachable Moment: In house staff development. Oregan Library ,Association Quarterly, 5 (4). Retrieved Oct. 2003, from http://www.olaweb.org/ quarterly.
Buckley, K. M. (2003). Evaluation of classroom-based, Web-enhanced, and Web-based distance learning nutrition courses for undergraduate nursing. J Nurs Educ, 42(8): 367-70.
Choi, H. (2003). A problem-based learning trial on the Internet involving undergraduate nursing students. JNurs Educ, 42(8): 359-63.
Doris, U. B., Supawan, S., & Christine, B. (2010). Impact of podcasting on student motivation in the online learning environment. Computers & Education, 55: 714–722.
Grant, M. (2004). Five key barriers facing organizations in e-learning, e-learn campus. Retrieved from: www.elearncampus.com (accessed May 10, 2007).
Garrison, D. & Anderson, T. (2002). E-learning in the 21th century: a framework for research and practice. Routledge. London.
Galush, J. M. (1997). Barriers to Learning in Distance Educatio. Interpersonal Computing and technology,. 5(¾): 6-14.
Granger, C. A., Morbey, M. L., Lotherington, H., Owston, R. D., & Wideman, H. H. (2002). Factors contributing to teachers’ successful implementation of IT. Journal of Computer Assisted Learning, 18(4): 480–488.
Gulati, S. (2008). Technology-Enhanced learning in developing nations: A review. International Review of Research in Open and Distance Learning. 9(1): 1-16.
Govindasamy, T. (2002). Successful Implementation of E-learning Pedagogical Considerations. The Internet and Higher Education, 4: 287-299.
Hanna, D. E. (2000). Emerging organizational models: the extended traditional university”. In D. Hanna & Associates (Eds.), Higher Education in the era of digital competition: choices and challenges (pp. 93-116)
Hassini, E. (2006). Student-instructor communication: The role of email. Computers & Education, 47(1): 29–40.
Horton, W. (2006). E-learning by design. USA: Pfeiffer.
Hewitt-Taylor, J. (2003). Facilitating distance learning in nurse education. Nurse Educ Pract. Mar, 3(1): 23-9.
Jamlan, M. (2004). Faculty Opinions toward Introducing e-Learning at the University of Bahrain. International Review of Research in Open and Distance Learning, 5 (2): 1-14.
Jerry, B. (2000). The e-learning potential. Retrieved from: www.kdgonline.com/webpages/whitepapercontent2.html.
Jokar, A. (2007). Information sources as one of the support systems in e-learning: a case study of virtual students of Shiraz University. Retrieved from: http://sid.ir. [In Persian]
Kurtus, R. (2000). What is E-Learning? Retrieved from: www.school-for-champions.com/relearning/ whatis.htm.
Liaw, S. S., Huang, H. M., & Chen, G. D. (2007). Surveying instructor and learner attitudes toward E-learning. Computers & Education, 49(4): 1066–1080.
Liaw, S. S. (2002). An Internet Survey for Perceptions of Computer and World Wide Web: Relationship, Prediction, and Difference. Computers in Human Behavior, 18(1): 17-35.
Mazzolini, M., & Maddison, S. (2007). When to jump in: The role of the instructor in online discussion forums. Computers & Education, 49(2): 193–213.
Marbach-Ad, G., & Sokolove, P. G. (2002). The use of E-mail and in-class writing to facilitate student-instructor interaction in large-enrollment traditional and active learning classes. Journal of Science Education and Technology, 11(2): 109–119.
Murphy, T. P., & Dooley, K. E. (2000). Perceived strengths, weakness, opportunities and threats impacting the diffusion of distance education technologies in a college of agriculture and soil sciences? Journal of agricultural education, 41(4): 12-32
Razzaghi, S. (2006). Factors Affecting the Development of Virtual Universities in Iran and its Strategic Status [Master Thesis]. Tehran: School of Management, Tehran Universities: p. 33. [In Persian]
Ruthven, K., Hennessy, S., & Deaney, R. (2005) Incorporating Internet resources into classroom practice. pedagogical perspectives and strategies of secondary-school subject teachers. Computers & Education, 44(1): 1–34.
Shea, P., Pickett, A., & Sauli. C. (2005). Increasing access to higher education: A study of the diffusion of online teaching among 913 college faculty. International review of research in open and distance learning, 6(2): 1-27.
Sharma, S. K., & Kitchens, F. L. (2004). Web services architecture for e-learning. Electronic Journal on e-learning, 2(1): 203–216.
Siritongthaworn, s., Krairit, D., Nicholas, J., & Dimmitt, H. (2006). The study of e-learning technology implementation: A preliminary investigation of universities in Thailand. Education and Information Technologies, 11(2): 137-160.
Wilson, E., & Moore, G. (2004). Factors related to the intent of professionals in agricultural and extension education to enroll in an online master's degree program. Journal of agricultural education, 45(4): 96-105.
Zhang, W., Niu, J., & Jiang, G. (2002). Web-based education at conventional universities in China: A case study. International Review of Research in Open and Distance Learning, 2(2): 1-24.
_||_