بررسی نگرش دانشجویان نسبت به روشهای ایجاد مدیریت خلاق و کارآفرین در مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیسلیمان رسولی آذر 1 , داود قدیمی یامچی 2 , لقمان رشیدپور 3
1 - گروه مدیریت کشاورزی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه مدیریت کشاورزی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
3 - گروه مدیریت کشاورزی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
کلید واژه: تحلیل, مدیریت خلاق و کارآفرین, مرکز آموزش جهاد کشاورزی, آذربایجان غربی,
چکیده مقاله :
هدف کلی این تحقیق تحلیل و شناسایی روشهای ایجاد مدیریت خلاق و کارآفرین از دیدگاه دانشجویان در مرکزهای آموزش جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی میباشد. جامعه آماری تحقیق، شامل600 نفر از دانشجویان رشتههای مختلف علمی - کاربردی کشاورزی در نیمسال اول سال تحصیلی 94-1393 بود که در دو مرکز آموزش جهاد کشاورزی ارومیه و میاندوآب در استان آذربایجان غربی مشغول تحصیل بودند. با استفاده از فرمول کوکران 169 نفر از آنها به روش تصادفی با انتساب متناسب بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای بود که روایی آن با کسب نظرات اساتید دانشگاه تأیید شد. برای محاسبه پایایی ابزار تحقیق از روش تتای ترتیبی از نرمافزارR10 استفاده گردید و میانگین تتای محاسبه شده برای بخشهای پرسشنامه 887/0 به دست آمد که نشاندهنده پایایی ابزار تحقیق میباشد. در این تحقیق از نرمافزار SPSS18 و R10 استفاده گردید. نتایج آزمون ضریب همبستگی نشان داد که بین نگرش دانشجویان در مورد ویژگیهای مرکز آموزش خلاق و کارآفرین و متغیرهای استفاده از مدرسان کارآفرین؛ روشهای ایجاد خلاقیت؛ روشهای ایجاد نوآوری؛ روشهای تجاریسازی دانش و شیوه مدیریت رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه به روش توأم نشان داد که متغیرهای مذکور توانستند 60 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. همچنین یافتهها نشان داد که تأثیرگذارترین متغیرها شیوه مدیریت، روشهای ایجاد نوآوری و استفاده از مدرسان کارآفرین میباشند. لذا پیشنهاد میشود در حال حاضر باید به شیوه مدیریت و مهمترین گویه آن یعنی توجه به کرامت انسانی و احترام متقابل در برخورد با کارکنان اهمیت داد
The purpose of this research was to analyze and identifying the ways to make creative and entrepreneurial management in agricultural training centers. The population of study consisted of 600 students in different fields of agricultural applied science during the first semester of academic year of 2015-2016 in Azerbaijan Agricultural Training Center. Cochran Formula used to determine the number of samples. Accordingly, 169 students were determined, as sample. The samples were selected by Proportional random from the target population. The validity of questionnaire was confirmed by acquiring comments from faculty supervisor and consultant and reliability was confirmed. For calculated the reliability of questionnaire the Ordinal teta (θ) in R software was used (0.887). In this study researchers use spss18 and R10 software. Foe analysis the data descriptive and correlations statistics method were used. The result of correlation coefficient shows that, there is a significant and positive relationship found between the independent variables (creating innovative and entrepreneurship management in agricultural training centers) and the dependents variable at level of 0.01. Also a regression analysis finding shows that this factor could explain 60 percent of independents variable. According the beta coefficient management methods, Creation innovative methods and usage entrepreneurship teachers were the importance and effective components in creating innovative and entrepreneurship management in agricultural training centers in West Azerbaijan province. Therefore suggested in this research points to the “management methods” and that's the most important items “to consider human dignity and respect in dealing with employee”.
آراسته، ح. ر.، و جاهد، ح. (1390). ساختار سازمانی متناسب با دانشگاه کارآفرین. مجموعه مقالات اولین همایش بینالمللی مدیریت، آیندهنگری، کارآفرینی و صنعت در آموزش عالی. دانشگاه کردستان.
بارانی، ش.، اطهری ز.، و زرافشانی، ک. (1388). بررسی دلایل گرایش به کارآفرینی دانشجویان علمی- کاربردی کشاورزی (مطالعه موردی: استان کرمانشاه). فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 2 شماره 6، صفحات 73-95.
پارسا، ع.، عبدالوهابی، م.، و سکینه، ظ. (1390). بررسی تأثیر شیوههای حل مسئله بر شخصیت کارآفرینانه (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز). فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال ، شماره ، صفحات 145-164.
پور عزت، ع.، قلی پور ا.، و ندیرخانلو، س. (1389). شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار در تجاریسازی دانش در دانشگاهها بر اساس مقایسه روشهای پنج دانشگاه معتبر جهان. نشریه توسعه کارآفرینی، سال ، شماره ، صفحات 35-66.
دباغ، ر.، و رضایی زاده، م. ص. (1390). بررسی ویژگیهای دانشگاه کارآفرین در ایران و کشورهای منتخب و ارائه توصیههای کاربردی برای آن در کشور. مجموع مقالات اولین همایش بینالمللی مدیریت، آیندهنگری، کارآفرینی و صنعت در آموزش عالی، دانشگاه کردستان.
درون پرور، د .(1385). مبانی سازمان و مدیریت. نشر استادی. تهران.
ذبیحی، م.، و مقدسی، ع. (1385). کارآفرینی از تئوری تا عمل. نشر جهان فردا، مشهد.
رحمانیان کوشککی، م.، چیذری، م.، و هواسی، ع. (1391). بررسی عوامل اثرگذار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد ایلام. فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال ، شماره ، صفحات 125-144.
رضوی، س.، فلاح حقیقی، ن.، رضوانفر، ا.، و کلانتری، خ. (1391). تحلیل موانع کارآفرینی در دانشکده های کشاورزی ایران (از دیدگاه دانشجویان). نشریه مدیریت دولتی، دوره ، شماره ، صفحات 59-78.
شاه حسینی، ع. (1390). کارآفرینی. انتشارات آییژ، تهران.
طالب پور، م.، معرفتی ا.، و غلامیان، ج. (1387). ارائه مدل رگرسیونی جو سازمانی و کارآفرینی سازمانی دانشکده تربیت بدنی ایران. نشریه پژوهش در علوم ورزشی، سال ، شماره 22، صفحات 116-97.
طالبی، ک.، و زارع یکتا، م. (1389). بررسی اثرگذاری شخصیت و روش مدرسان کارآفرینی بر انگیزش دانشجویان در راه اندازی کسبوکار جدید. فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال ، شماره ، صفحات 95-115.
قناتی، س.، کردنائیچ، ا.، و یزدانی، ح. (1389). بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در دانشگاه تهران. فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره ، شماره ، صفحات 115-128.
کمالیان، ا.، و فاضل، الف. (1390). بررسی رابطه هوش هیجانی و میزان کارآفرینی دانشجویان(مطالعه موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان). فصلنامه توسعه کارآفرینی. دوره 4، شماره 11، صفحات127-146.
محمدی، ن .(1384). خلاقیت و نوآوری: تعریف ، مفاهیم و مدیریت آن. قابل دسترس در: http://www.mgtsolution.com/olib/468246586.aspx#relative .
مدهوشی، م.، و ساداتی، ع. (1390). بررسی اثرگذاری فرآیند مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی(مطالعه موردی: کسبوکارهای کوچک و متوسط شرق مازندران). توسعه کارآفرینی. دوره 4، شماره 12، صفحات 7-26.
موحدمحمدی، ح.، شیری ن.، عربی ر.، و کرمی، ر. (1391). تحلیل میزان اثرگذاری مؤلفههای سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر. فصلنامه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 3، شماره 1، صفحات 113-123.
موسوی راد، س.، فراهانی، ا.، نجات اصفهانی، ع.، و هنری، ح. (1391). طراحی مدل کارآفرینی سازمانی بر رابطه راهبرد سازمانی با ابعاد گرایشهای کارآفرینانه سازمانی در سازمان تربیت بدنی. نشریه مدیریت ورزش، دوره 4، شماره 12، صفحات 201-217.
ندیرخانلو، س. (1387). تدوین الگوی انتقال تجاری دانش و الزامات کارآفرینی دانشگاهی(بر اساس مقایسه روشهای پنج دانشگاه معتبر جهان). پایان نامه کارشناسی ارشد. در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
نوروز زاده، ر.، و رضایی، ن. (1389). مشوقها و بازدارنده های مؤثر در روحیه کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان مراکزآموزش عالی علمی- کاربردی کشاوزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، سال 4، شماره 12، صفحات 90-75.
یعقوبی، ج. (1389). بررسی عوامل بازدارنده کارآفرینی در آموزش عالی کشاورزی و ارائه ساز و کارهایی برای تقویت آن. نشریه توسعه کارآفرینی، دوره 2، شماره 8، صفحات 121-139.
Azizi, B., Hosseini, F. J., Hosseini, M., & Mirdamadi, M .(2010). Factors influencing the development of entrepreneurial education in Iran’s ap,plied-scientific educational centers for agriculture. American Journal of Agricultural and Biological Sciences, 1: 77-83
Brennan, C. M., & McGowan, P .(2006) .Academic entrepreneurship: An exploratory case study. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 3: 144-164.
Griffin, R. W .(1987). Management. Houghton Mifflin Co.
Guerrero, M., & Urbano, D .(2010). The development of an entrepreneurial university. Journal of Technology Transfer, Springer: 1-2.
Heinonen, J., & Korvela, K .(2003). How about measuring entrepreneurship small business institute. Turku School of Economics and Business Administration. http://www.tukkk.fi/pki.
Jones, C., & English, J .(2004). A contemporary approach to entrepreneurship education. Journal of Education and Training, 8/9: 416- 423.
Rosenbusch, N., Brinckmann J., & Bausch, A .(2010). Is innovation always beneficial? A meta analysis of the relationship between innovation and performance in SMEs. Journal of Business Venturing, 4: 441-457.
_||_