نقش مدل یادگیری خود راهبر در توسعه کارآفرینی از دیدگاه آموزشگران مراکز علمی کاربردی استان آذربایجان غربی
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: یادگیری خود راهبر, توسعه کارآفرینی, دانشگاه علمی-کاربردی,
چکیده مقاله :
در سال های اخیر افزایش تخصصها و لزوم وجود تعامل مراکز آموزشی با بازار کار، اهمیت آموزش و یادگیری باکیفیت را دوچندان کرده است. تحقیق حاضر به بررسی نقش مدل یادگیری خود راهبر در توسعه کارآفرینی از دیدگاه آموزشگران مراکز علمی کاربردی استان آذربایجان غربی پرداخته است. تحقیق از نوع کاربردی و به روش توصیفی، همبستگی میباشد که شیوه اجرای آن بهصورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری موردنظر در این تحقیق کلیه آموزشگران مراکز آموزش علمی کاربردی در استان آذربایجان غربی به تعداد 390 نفر میباشند که از این تعداد، 128 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده با انتساب متناسب بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفادهشده است. نتایج حاصل از ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق و توسعه کارآفرینی حاکی از آن است که متغیرهای سن، استمرار و پایداری اشتغال، ایجاد انگیزه، بروز خلاقیت و ایجاد اشتغال با توسعه کارآفرینی رابطه معنیداری داشتهاند. نتایج حاصل از تأثیر جمعی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از طریق رگرسیون چندگانه حاکی از آن است که متغیرهای ایجاد اشتغال و بروز خلاقیت 3/61 درصد از تغییرات متغیر توسعه کارآفرینی را تبیین کرده است. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میگردد، آموزشگران با اعمال آموزشهای صحیح، نگرانی دانشجویان را از شکست در راهاندازی یک کسبوکار از بین ببرند تا فارغالتحصیلان با اعتمادبهنفس بیشتر در جهت راهاندازی کسبوکار اقدام نمایند.
The purpose of this research was to investigate the role of self-directed learning model on entrepreneurship development. This is a descriptive and correlation research method. To collect the data a questionnaire was developed. Total population for this study was 390 educators in applied science centers in Western Azerbaijan province that random stratified used to collect 128 of them. To analyze the data SPSS software was used. The results of the correlation between research and entrepreneurship development suggests that age, continuity and stability of employment, motivation, creativity and job creation have a significant relationship with the development of entrepreneurship. Based on the results of the research, the collective effect of independent variables on the dependent variable of the regression suggests that the variables of employment and creativity have a positive impact on the development of entrepreneurship. According to the results of prioritizing in increase self-confidence, educators can decrease graduate’s concern about starting a business failure with the correct training and they are confident in the launch business action.