شناسایی چالشها و مشکلات آموزش عالی کشاورزی با استفاده از نظریهی مبنایی
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیفاطمه کریمی اعتماد 1 , جعفر یعقوبی 2 , عبدالحمید پاپ زن 3
1 - دانشجوی دکتری رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان، ایران
2 - دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان، ایران
3 - دانشیار گروه ترویج، و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران
کلید واژه: کشاورزی, آموزش عالی, اثربخشی آموزشی, برنامه ریزی آموزشی,
چکیده مقاله :
محیط زیست و توسعه روستایی، رسالت خطیری برای توسعه پایدار این بخش دارند. آموزش عالی کشاورزی همچون سایر بخشهای آموزش عالی با مشکلات و موانعی روبه رو است. هدف پژوهش حاضر شناسایی چالش ها و مشکلات موجود در آموزش عالی کشاورزی بود. رویکرد این پژوهش، کیفی و به روش نظریه مبنایی یا داده بنیان میباشد، که در آن برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از مصاحبه نیمه ساختارمند با 32 نفر از صاحب نظران دانشگاهی، فارغ التحصیلان، کارآفرینان کشاورزی و مدیران جهاد کشاورزی در استان زنجان استفاده شده است. با تحلیل متن مصاحبه ها، طی کدگذاری باز تعداد 335 گزاره مفهومی در ارتباط با هدف تحقیق استخراج شد. این مفاهیم، طی کدگذاری محوری، در قالب 82 خرده مقوله و سپس طی کدگذاری انتخابی در 7 مقولهی کلی دسته-بندی شدند. طبق این دستهبندی مهمترین موانع و مشکلات آموزش عالی کشاورزی شامل موانع آموزشی-پژوهشی، ساختاری، اقتصادی، فردی-مهارتی، فرهنگی-اجتماعی، اداری- سازمانی و زیربنایی میباشند.
The agricultural higher education system and its institutions have a serious mission for the sustainable development of this sector, considering the vital and pivotal position of the agricultural sector in food security, job creation, environmental protection and rural development. Higher education in agriculture, like other sectors of higher education, faces problems and obstacle. The aim of this study was to identify the challenges and problems in higher agricultural education. The aim of this study was to identify the challenges and problems in higher agricultural education. The approach of this research is qualitative and based on the method of basic theory or data base, in which to collect the required information from a semi-structured interview with 32 academic experts, graduates, agricultural entrepreneurs and jihad managers.Agriculture has been used in Zanjan province. By analyzing the text of the interviews, 335 conceptual statements related to the purpose of the research were extracted during open coding. These concepts, in axial coding, in the form of 82 subcategories during axial coding and then into 7 general categories during selective coding. According to this category, the most important obstacles and problems of agricultural higher education include educational-research, structural, economic, individual-skill, cultural-social, administrative-organizational and infrastructural barriers.
آقاداود، سیّدرسول و حاتمی، محمود و حکیمینیا، بهزاد(1389)، بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی در میان مدیران، مطالعه موردی مدیران ارشد مخابرات استان اصفهان، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، سال چهارم، شماره11، صص 170-128.
آقاپور، شهلا و موحدمحمدی، سیدحمید و علمبیگی، امیر(1393)، نقش مهارتهای کلیدی در شکلگیری قابلیت اشتغال دانشجویان، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 71(1)، صص56-41.
آهنگچیان، محمدرضا(1392)، مدیریت کیفیت در مدارس شاهد و ایثارگر: بررسی عوامل بازدارنده و پیشبرنده کیفیت خدمات آموزشی و معرفی مدل مطلوب، پژوهشهای آموزش و یادگیری، دوره 10، شماره2، صص 230-217.
الهویسی، محمدادریس و ریحانیفر، بیان و میرکزاده، علیاصغر(1396)، تحلیل نقاط قوت و ضعف بازدیهای علمی در نظام آموزش عالی کشاورزی، چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران، تهران، 1396.
استواری، مریم(1382)، فنآوری اطلاعات و مسئله اشتغال دانشآموختگان کشاورزی در ایران، مجموعه مقالات همایش فنآوری اطلاعات در اشتغال، تهران، انتشارات علم و صنعت، صص303-293.
بهرامی، فضلالله و زمانی، غلامحسین(1380)، آموزش عالی، تنگناها و راهکارها، ماهنامه جهاد، شماره 244 و 245، 1380، صص32-27.
برادران، مسعود و مسعودزاده، فاطمه و سواری، مسلم(1400)، واکاوی چالشهای موجود در نظام آموزش عالی استان خوزستان(مطالعه موردی: مراکز آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی)، مجله پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، سال چهاردهم، شماره 1، بهار 1400، پیاپی53.
برآبادی، سیّدابوالقاسم و ملکمحمدی، ایرج و اسدی، علی(1388)، تحلیل موانع آموزشی و اجتماعی-فرهنگی اشتغال فارغالتحصیلان کشاورزی، کار و جامعه، شماره 109، صص 100-92.
تقیبیگی، معصومه و برادران، مسعود و علیبیگی، امیرحسین(1399)، بررسی وضعیت موجود آموزش عالی کشاورزی استان خوزستان از منظر رویکرد فراشناختی، نشریه علمی فناوری آموزش، جلد 14، شماره 4، پاییز 1399.
حاجیهاشمی، زهرا و موحدی، رضا(1395)، آسیبشناسی آموزش کشاورزی در دانشگاه پیامنور شهرستان شهرضا، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره47-2، صص 941-929.
حیدری، حسین و خاشعی، وحید(1395)، تحلیل رابطه بین ویژگیهای شغلی و سازگاری شغلی دانشآموختگان، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 79(1)، صص 143-127.
حجازی، یوسف و مشهدی، مهدی(1386)، تاثیر آموزش عالی کشاورزی بر توسعه عمومی دانشآموختگان، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد3، شماره1، سال 1386، صص42-27.
جمشیدیفر، مصطفی و خرمی، شهروز و راحلی، حسین(1389)، بررسی عوامل مؤثر بر روحیۀ کارآفرینی دانشجویان دانشکده کشاورزی تبریز، پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 3(3)، صص 64-53.
رضائیان، مجید(1399)، چالشهای بخش خصوصی آموزش عالی ایران، مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، دوره 13، شماره 1،(پیاپی 24)، صص 378-349.
زلالی، نعیمه و خسرویپور، بهمن و زارع، عادل (1394) تنگناها و چالشهای اشتغال دانشآموختگان کشاورزی از دیدگاه مدیران اجرایی، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 33، صص83-73.
داناییفرد، حسن و الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل(1384)، روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران، انتشارات صفار.
سوختانلو، مجتبی(1396)، تحلیل اثربخشی نظام آموزش عالی کشاورزی بر پرورش قابلیتهای کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی(مورد مطالعه، دانشگاه محقق اردبیلی)، راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، سال سوم، شماره 6، صص44-34، سال 1396.
سلیمانی، مجتبی و گیتینما، سحر(1389)، متدلوژی مناسب مهندسی مجدد در مؤسسات آموزش عالی، مجلهی تدبیر، شمارهی 216، صص 41-36.
سلیمی، قاسم و محمدی، مهدی و نثار، زینب(1396)، واکاوی تجارب اعضای هیات علمی در ارتباط با شایستگیها و پویاییهای تدریس و پژوهش در فرآیند بینالمللی شدن آموزش عالی: پژوهش کیفی، نشریه تدریس پژوهی، دوره 5، شماره 2، صص133-109، تابستان 1396.
شریفزاده، ابوالقاسم و عبداللهزاده، غلامحسین(1390)، بررسی رضایت دانشجویان کشاورزی از کیفیت آموزشی، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره 17، شماره3، صص74-51.
عبداللهزاده، غلامحسین و بارانی، حسین و باقری، عبدالرضا و نجفینژاد، علی و سلطانی، افشین(1395)، مهمترین مسائل آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی در ایران، نشریه نامه آموزش عالی، سال نهم، شماره 36، زمستان 1395، ص51.
عابدی، بهاره, برادران مسعود, خسروی پور بهمن, غنیان منصور(1392)، شناسایی دیدگاه اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان در خصوص مؤلفههای نظام برنامهریزی درسی، جلد 3، شماره 4، صص91-77.
کشاورزی، مهدی و یارمحمدیان، محمدحسین و نادی، محمدعلی(1397)، محتوای برنامه درسی مبتنی بر آینده پژوهی در آموزش عالی ایران: پژوهش کیفی، دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، سال 8، شماره 16، صص 139-119.
کریمی، صدیقه و نصر، احمدرضا و شریف، مصطفی(1392)، الزامات و چالشهای طراحی برنامه درسی آموزش عالی با رویکرد جامعه یادگیری، دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، جلد4، شماره8، صص 126-89.
مقدسفریمانی، شهرام و زمانی، غلامحسین(1385)، رهیافت آموزشی گزیداری برای دوره کارشناسی کشاورزی، مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، سال3، شماره1، صص26-11.
موحدی، رضا و شیرخانی، مریم و طالبی، بهاره(1396)، بررسی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزش از دیدگاه دانشجویان(مطالعه موردی: دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا)، نامه آموزش عالی، دوره جدید، جلد 10، شماره 37، صص110-79.
موحد، رضا(1396)، بازدارندههای اشتغال دانشآموختگان کشاورزی، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 41، صص 95-79، تابستان 1396.
محسنپورکبریا، حسین و فتحی واجارگاه، کوروش و عارفی، محبوبه و خراسانی، اباصلت(1396)، تبیین پیامدهای ارتقای برنامهریزی درسی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران، پژوهش در برنامهریزی درسی، جلد 14، شماره 2، 28(پیاپی 55)، صص 66-52.
مهدی، گنجعلی(1393)، بررسی میزان تاثیر کاربرد روشهای علمی مدیریت بر جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان، پایاننامه دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت مالی، تابستان 1393.
نجفی، حسین و جوادی، محمّدعلی و نوروززاده، رضا(1393)، نگاهی به روش تحلیل هزینه- اثربخشی در اقتصاد آموزش عالی از راه دور، مجله نامه آموزش عالی، سال7، شماره26، تابستان 1393، صص94-77.
Alibaygi, A.H., Barani, S., Karamidehkordi, E., & Pouya, M. (2013). Employability determinants of senior agricultural students in Iran. Journal of Agricultural Science and Technology, 15(4), 673–683.
Acker, D.G. (2014). Improving the quality of higher education in agriculture globally in the 21stcentury: constraints and opportunities. International agriculture and extension education, 48-52
Abdellah, G. A., Fahmitaher, Ismail, E. A. (2007). Enhancing agricultural education in Egypt through competitive mechanism, electronic. Journal of Human resources for health, 6 (7), 1-12.
Barro, R. J. & Lee, J.-W. (2013). A new data set of educational attainment in the world, 1950–2010. Journal of Development Economics, 104, 184–198.
Boccanfuso, D.; Larouche, A. & Trandafir. (2015). Quality of higher education and the labor market in developing countries: Evidence from an education reform in Senegal, Journal of World Development, 74, 412–424.
Bautista, I. (2016). Generic competences acquisition through classroom activities in firstyear agricultural engineering students. International. Journal of Educational Technology in Higher Education. 13, 29-39.
Cao, Q., Sarker, M. N. I., & Sun, J. (2019). Model of the influencing factors of the withdrawal from rural homesteads in China: Application of grounded theory method. Land use policy, 85,285-289.
Fitriani, S. and Muljono2, H. (2019). Beyond good governance: an ultimate key success for higher education quality. Journal of Education, Teaching and Learning, 4(1), 210-216.
Hällsten, M., Edling, C., Rydgren, J. (2017). Social capital, friendship networks, and youth unemployment. Social Science Research, 61 (1): 234-250.
Jackson, D. (2015). Employability skill development in work-integrated learning: Barriers and best practice. Studies in Higher Education, 40(2), 350-367.
Heyneman, S. P. (2004). International education quality. Economics of Education Review, 23, 441-452.
Kumar, A. and Kumar, V.A. (2014).Pedagogy in Higher Education of Agriculture. Procedia Social and Behavioral Sciences, 152: 89-93.
Greiman, B. C. (2009). Transformational leadership research in agricultural education: A synthesis of the literature. Journal of Agricultural Education, 50 (4), 50-62.
Lee, K.W., & Chung, M. (2015). Enhancing the link between higher education and employment. International Journal of Educational Development, 40(0), 19–27. doi:10.1016/j. ijedudev.2014.11.014.
Liu, X., Zhou, J., Xue, Y., & Qian, S. (2019). Analysis of property management ecological behavior in China based on the grounded theory: the influencing factors and the behavior model. Journal of Cleaner Production.
Idris, A. M. H. (2014). The Effect of Modern Scientific Management in the Development of Scientific Specializations in Saudi Universities Case Study: Emerging Saudi Universities "Majmaah University. European journal of business and management, 6 (35), 306-317.
Mojarradi, G. & Karamidehkordi, E. (2016). Factors influencing practical training quality in Iranian agricultural higher education. Journal of Higher Education Policy and Management, 38 (2), 11-23.
McArdle, S.; Waters, L.; Briscoe, J. P. and Douglas, T. (2007). Employability during Unemployment: Adaptability, Career Identity and Human and Social Capital. Journal of Vocational Behavior, 71(2): 247–264.
Moradgholi M. (Investigating the relationship between the application of metacognitive strategy and the performance of Zahedan high school students in mathematical problem solving). Journal of Training Strategies. 2010; 3(4): 37-54.
Namdar, M., Pezeshki, R., & Sedighi, H. (2018). Application of Grounded Theory in Sustainable Environmental Behaviors of Farmers: an Exploratory Analyses. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development, 48(4), 597-609.
Noorossana, R., Saghaei, A., Shadalouie, F., & Samimi, Y. (2008). Customer satisfaction measurement to identify areas for improvement in higher education research services. Quarterly journal of Research and Planning in Higher Education, 14(3), 97–119.
Rayj, E., Abyar, N. and Tarshizi, M. (2006). Study Efficiency of Short – Term Training Courses in Centers of Education Agricultural Jihad of Golestsn Province Conference of Education Agriculture, 10-
November. The Tarbiat Modares University, Tehran. Pp 485-500.
Saadi, H. and Latifi, S. (2011). Pathology of agricultural education in Work- Science and Vocational Technical Centers of Hamedan Province. Journal of Iranian economic research and agricultural development, 42 (4):669-679.
Skivington, K. Benzeval, M. Bond, L. (2014). Motivated for employment? A qualitative study of
benefit recipients. The Lancet, 384 (2): S72-587.
Shahbazi, E., & Alibaygi, A. (2006). The required competencies of agricultural graduates for entering job market. Iranian Agricultural Extension and Education Journal, 2(1), 15–24.
Swanson, B.E.; Barrick, R.K.;and Samy M.M. (2007).Transforming Higher Agricultural Education In Egypt: Strategy, Approach And Results,In: Proceedings of the 23th Annual Conference of AIAEE, pp332-342, Polson, Montana.
Yaghoubi, N. M., Kazemi, M., RahatDahmardeh, M. & Arhami, F. (2011). "Organizational Agility: A Way to Import the Advantageous Aspects of Competitive Market (An AnalyticalComparative Approach on Agility Models) ". Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 2 (12): 766-783.
Zaaree, E & Zolali, N. (2006). Agricultural higher education (Problems, Challenges and Crises). Conference of Education Agriculture 10-11 November 2006.
_||_