تحلیل محتوا برنامه تلویزیونی کشاورزی تلاش سبز استان خراسان رضوی
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیلیلا ملک سعیدی قصرالدشتی 1 , پیام معمارباشی 2
1 - کارشناس روابط عمومی، شهرداری منطقه 10 شیراز، ایران
2 - دانشجوی دکترای ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان
کلید واژه: تحلیل محتوا, رسانه, برنامه تلویزیونی تلاش سبز,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف تحلیل محتوا برنامه تلویزیونی کشاورزی تلاش سبز سیمای خراسان رضوی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل برنامههای تلاش سبز پخش شده از مهرماه 1398 تا مهرماه 1399 میباشند. نمونهگیری به صورت تصادفی و شامل انتخاب یک قسمت از برنامه در هر ماه بود که در نهایت 12 قسمت از این برنامه مورد بازبینی و تحلیل محتوا قرار گرفتند. یافتههای مطالعه نشان داد از بین آیتمهای مختلف برنامه، کلام مجری بیشترین درصد از زمان برنامه را به خود اختصاص داده و بخش کارشناسی، نمایش و کلام گوینده در ردههای بعدی قرار دارند. از بین محورهای مورد بحث، محور امور باغبانی در بالاترین اولویت قرار داشته است، در حالی که محور صنایع غذایی و تبدیلی کمترین اولویت را به خود اختصاص داده است. نتایج حاصل از تفکیک محتوایی برنامههای مورد مطالعه از جنبهی موضوعات نشان داد که سپاسگزاری و معاشرتهای معمول با بینندگان و کشاورزان دارای بیشترین فراوانی در طول برنامه بوده و پس از آن، موضوعات مربوط به کاشت، داشت و برداشت محصولات باغی و زراعی، اهمیت اقتصادی کشاورزی و دامداری و محیطزیست و جایگاه آن در ارزآوری و گردش مالی و اهداف تولید محصولات کشاورزی و دامی به ترتیب دارای بیشترین تکرار در برنامه بودهاند
The purpose of this study was to analyze the content of the TV-agricultural program Talash-e-Sabz, which produces in the Jihad Group of Khorasan Razavi TV. The statistical population of the study included Talash-e-Sabz programs broadcast from September 2017 to September 2016. Sampling was random and included selecting one part of the program per month. Finally, 12 parts of this program were reviewed and content analysis. Results indicated that among the various items of the program, the presenter's speech occupies the largest percentage of the program time, and the interview with experts, show section and the speaker's speech are in the next categories. Among the axes in question, the axis of horticulture has been in the highest priority, while the axis of food and conversion industries has been the lowest priority. The results of the content separation of the studied programs in terms of topics showed that the usual thanksgiving and socializing with viewers and farmers had the highest frequency during the program and then, issues related to planting, holding and harvesting horticultural and agricultural products, the economic importance of agriculture, livestock and the environment and its place in the exchange rate and turnover and production goals of agricultural and livestock products have had the most repetition in the program, respectively
احمدی، د. و عزیزآبادی فراهانی، ف. (1393). تحلیل محتوای برنامه «به خانه برمیگردیم» در تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده. مدیریت فرهنگی، سال 8، شماره 24، صفحات 65-53.
پورفاتح، ن. و سیداسحاقی، ع. ر. (1398). تأثیر مؤلفههای برنامهسازی تلویزیون کشاورزی بر رضامندی کشاورزان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 49، صفحات 28-17.
حیاتی، د. و جاویدی، م. (1393). واکاوی مدل ارزشیابی اثربخشی برنامههای رادیو و تلویزیون کشاورزی استان فارس: مقایسه وضعیت موجود و مطلوب. مجموعه چکیده مقالات پنجمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران و اولین کنفرانس بینالمللی خدمات مشاورهای روستایی در آسیا و اقیانوسیه، زنجان، دانشگاه زنجان، 13-11 شهریور 1393، صفحات 14-1.
رمضانی، م. و ظریفیان، ش. (1393). تحلیل محتوای برنامه رادیویی کشاورزی «کندیمیز». مجموعه چکیده مقالات پنجمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران و اولین کنفرانس بینالمللی خدمات مشاورهای روستایی در آسیا و اقیانوسیه، زنجان، دانشگاه زنجان، 13-11 شهریور 1393، صفحات 92-81.
قاسمی، ح.، نوربخش، م.، سعدیپور، ا. و صدیقی، ف. (1391). تحلیل محتوای برنامه تلویزیونی ورزشی نود. پژوهشهای کاربردی مدیریت و بیولوژی ورزشی، سال 1، شماره 1، صفحات 75-57.
قنبری، ع.، علیمحمدی اردکانی، ج.، اسدی، ش. و صفاری، س. (1395). تحلیل موفقیت آرمهای تلویزیون ایران. پنجمین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی، لندن، 15 نوامبر 2016.
مؤیدی، م. و حیاتی، د. (1394). ارزیابی اثربخشی برنامههای تلویزیونی کشاورزی از دیدگاه مخاطبان: مورد مطالعه استان فارس. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 11، شماره 2، صفحات 181-165.
Areal, F. J., Clarkson, G., Garforth, Ch., Barahona, C., Dove, M. K. and Dorward, P. (2020). Does TV edutainment lead to farmers changing their agricultural practices aiming at increasing productivity?. Journal of Rural Studies, 76: 213-229.
Baskarana, P. and Pragadeeswaran, S. (2012). Economies of television media and its RFI targeting luxury segment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 37: 207-216.
Dascălu, D. I. (2014). Individualism and mass communication in the context of globalization. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 163: 1-6.
Donnerstein, E. (2008). Mass media, general view. In: L. Kurtz, Encyclopedia of violence, peace, & conflict (Second Edition). Academic Press, Elsevier, Pp: 1184-1192.
Kiptot, E., Franzel, S., Nora, C. and Steyn, A. M. (2016). Edutainment TV for disseminating information about agriculture. Note 22. GFRAS good practice Note for Extension and Advisory Services. GFRAS: Lausanne, Switzerland.
Lal, B. (2016). Television-an effective medium of mass communication. State Times, Available at: https://news.statetimes.in/television-effective-medium-mass-communication/ (Accessed 10 December 2020)
Nazari, M. R. and Hassan, S. B. H. (2011). The role of television in the enhancement of farmers' agricultural knowledge. African Journal of Agricultural Research, 6(4): 931-936.
Sultana, N. (2007). The role of media in the development and promotion of English in Pakistan. Ph.D Thesis, National University of Modern Languages Islamabad, Pakistan.
Thiga, E. W. (2018). The use of television to improve farming methods in Kenya: A study of Shamba Shape Up show. Thesis submitted for the Master of Arts in Communication, Daystar University, Nairobi, Kenya.
Thika-Nairobi, M. W. M. and Mberia, H. (2016). Effects of television agricultural shows on small-scale farmers’ information need in Kenya: A case study of Kikuyu Sub-County. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 6(4):102-110.
Yahaya, M. and Badiru, O. (2002). Measuring the impact on farmers of agricultural radio and television programs in Southwest Nigeria. Journal of Applied Communications, 86(3): 1-13.
_||_