سنجش رضایتمندی شغلی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با استفاده از مدل توسعه یافته رضامندی
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیبهمن خسروی پور 1 , مسعود یزدان پناه 2 , آمنه سواری ممبنی 3 , امینه لطفیان 4
1 - استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، اهواز، ایران
2 - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، اهواز، ایران
3 - دانشآموخته دکتری ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، اهواز، ایران
4 - دانشآموخته دکتری ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، اهواز، ایران
کلید واژه: تعهد عاطفی, انگیزه, رضایت شغلی, وجهه سازمان, کیفیت دریافتی,
چکیده مقاله :
رضامندی کارکنان سازمان عامل مهمی در موفقیت سازمان میباشد. لذا، این تحقیق به منظور بررسی رضامندی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و عوامل مؤثر بر آن طراحی و اجرا شد. این تحقیق از مدل رضامندی به عنوان چارچوب نظری تحقیق استفاده نمود. جامعه آماری این تحقیق کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مرکز استان خوزستان (500N=) تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 217 کارشناس انتخاب شد. افراد نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی صوری و محتوایی آن توسط جمعی از استادان و صاحبنظران تأیید گردید. افزون بر این، برای تعیین میزان پایایی، از پیشآزمون با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ استفاده و تائید شد. دادههای گردآوری شده به وسیله نرم افزارهای SPSS24 و Amos24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد، وجهه سازمان و تعهد عاطفی به سازمان بر ارزش دریافتی از سازمان، همچنین انگیزه و ویژگیهای شخصیتی بر رضامندی از شغل مؤثر بوده و قادر به تبیین بخش قابل ملاحظهای از این متغیرها میباشد. در انتها پیشنهاداتی در راستای بهبود وضعیت هر یک از متغیرهای مؤثر در این تحقیق، ارائه شده که نهایتاً منجر به افزایش رضایت از شغل کارشناسان این سازمان خواهد گردید.
Employee’s satisfaction is a pivotal factor in the success of the organization. As such, this study was conducted to investigate Jihad-Keshavarzi Staff’s satisfaction and factors which determine it in Khouzestan Province. This research used satisfaction model as research framework. The statistical population of this research was formed by the experts of the Jihad-Keshavarzi Organization in the center of Khuzestan province (N = 500). 217 experts were selected based on the table of Krejci and Morgan. The sample people were studied using simple random sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, whose formal and content validity was confirmed by a group of professors and experts. In addition, to determine the level of reliability, the pre-test was used and confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient. The collected data were analyzed by SPSS 24 and Amos 24 software. The result reveals that organization image and commitment to organization determine perceived value and motivation and personal characteristics determine staff’s satisfaction. Based on the research findings some applicable recommendations have been presented toward staff's job satisfaction
بخشی علیآبادی، ح. نوروزی، د. و حسینی، ز. (1383). عوامل مؤثر بر ایجاد انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. آموزش در علوم پزشکی، 4(12)، صص 41-33.
حسینی هاشمزاده، د. (1389). بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک صنعت و معدن. مدیریت دولتی، 2(5)، پاییز و زمستان 1389، صص 20-1.
راوری، ع. ونکی، ز. میرزایی، ط. و کاظمنژاد، ا. (1390). رویکردی معنوی به رضایت شغلی پرستاران بالینی: یک مطالعه کیفی.
رحیمی فیضآباد، ف و یزدانپناه، م. (1394). عاملهای مؤثر بر مشارکت پیوسته کشاورزان الشتر در کلاسهای آموزشی-ترویجی، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 31، صص 46-57.
رحیمی فیضآباد، ف و یزدانپناه، م. (1399). بررسی عاملهای مؤثر بر رضامندی کشاورزان شهرستان الشتر از کلاسهای آموزشی ترویجی، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 54، صص 120-136.
رمضانی، ی. باقریه مشهدی، ا. رمضانی چاهک، آ و حسینپور، م .(1396). عملکرد شغلی در دانشگاه: تبیین نقش رضایت شغلی، گرایش کاری و تعهد سازمانی، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال نهم، شماره 18، صص 142-160.
زمانی، غ. کرمی، ع. و یزدانپناه، م. (1387). عوامل مژثر بر رضامندی بیمه گزاران کشاورزی از بیمه محصولات زراعی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 4(2)، صص 65-53.
ساعتچی، م. قاسمی، ن. و نمازی، س. (1387). بررسی رابطهی میان انگیزهی شغلی مدیران، رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان(دبیران) مقطع متوسطهی شهرستان مرودشت. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1(2)، زمستان 1387، صص 168-147.
شفیعآبادی، عبدالله. (1393). راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی (مفاهیم و کاربردها)، تهران: انتشارات سمت، چاپ اول.
شمس، ن. و کاظم پور مقدم، ف. (1389). اندازهگیری انگیزه شاغلین و رضایت شغلی در صنعت و نقش دانشگاه و دولت در بهبود آن. صنعت و دانشگاه، شماره 7، بهار و تابستان 1389، صص 64-57.
فروغی، ف. خرازی، ه. ایرانفر، ش. و رضایی، م. (1386). رضایت شغلی و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. آموزش در علوم پزشکی، 7(2)، پاییز و زمستان1386، صص 342-335.
فرهی بوزنجانی، ب. مهدوی، م. و عباسی، م. 1389. عوامل موثر بر رضایت یا عدم رضایت شغلی کارکنان فاوای نزسا. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین(ع)، 2(4-3)، پاییز و زمستان 1389، صص 120-101.
کلدی، ع. و سماواتیان، ب. (1387). بررسی علل و عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان زن و مرد شعب سازمان تامین اجتماعی تهران. پژوهشنامه علوم اجتماعی، 2(2)، تابستان 1387، صص 89-73.
گلپرور، م. و عریضی، ح. (1385). پیش بینی تعهد سازمانی و مؤلفههای آن براساس متغیرهای هفدهگانه فردی و سازمانی. دانش و پژوهش در روانشناسی، شماره29، صص 68-41.
گلپرور، م. و نادی، م. (1390). تدوین مدلی برای رابطه بین رضایت شغلی، تعهد عاطفی، تبعیض و ترک خدمت معلمان. رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 5(3)، پاییز 1390، صص 135-121.
محمدی مقدم، ی. و زارع، م. (1387). بررسی عوامل مرتبط با رضایت شغلی کارکنان فرماندهی انتظامی استان یزد در سال 1387. فصلنامه مطالعات مدیریت نظامی، 3(4)، زمستان 1387، صص 513-503.
محمدی. (1395). شناسایی مؤلفههای مؤثر بر انگیزش کارکنان در شرکتهای پروژه محور با استفاده از مدل تصمیمگیری چند معیاره، کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت.12 خرداد 1395.
مقیمی، م. (1380). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. تهران: ترمه.
نجارپوراستادی، س. اسمخانی اکبری نژاد، ه. و لیوار جانی، ش. (1389). بررسی رابطخ ویژگیهای شخصیتی و باورهای غیر منطقی با رضایت شغلی در بین کارکنان شرکت سهامی خاص مخابرات استان آذربایجان شرقی. فراسوی مدیریت، 4(13)، تابستان 1389، صص 58-39.
یزدانپناه، م؛ زمانی، غ. و رضایی مقدم، ک. (1388). رضایتمندی کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی: کاربرد تحلیل مسیر. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 17(66)، تابستان 1388.
Bagram, M. M. M., & Khan, S. (2012). Attaining customer loyalty! The role of consumer attitude and consumer behavior. International review of management and business research, 1(1), 1.
Bitmiş, M. G., & Ergeneli, A. (2011). Contingency approach to strategic management: a test of the mediating effect of leader member exchange on the relationship between psychological empowerment and job satisfaction in 21st century workplace. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 24, 1143-1153.
Chimanikire, P. Mutandwa, E. Gadzirayi, C.T. Muzondo, N. & Mutandwa, B. (2007). Factors affecting job satisfaction among academic professionals in tertiary institutions in Zimbabwe. African Journal of Business Management, vol. 1(6): 166-175.
Crisci, A., Sepe, E., & Malafronte, P. (2019). What influences teachers’ job satisfaction and how to improve, develop and reorganize the school activities associated with them. Quality & Quantity, 53(5), 2403-2419.
Giannoulakis, C., Wang, C. H., & Felver, N. (2015). A modeling approach to sport volunteer satisfaction. International Journal of Event and Festival Management.
Grigoroudis, E. & Y. Siskos. (2004). A survey of customer satisfaction barometers: Some results from the transportation communications sector, European Journal of Operational Research, vol. 152: 334–353.
Gülşen, C., Ateş, A., & Bahadir, E. G. (2015). The thoughts of school principals about the effects of educational supervisors on training of teachers in terms of professions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 103-108.
Gültekin, O. (2019). Social Capital's Effect on Physical Education and Teachers' Job Satisfaction. Journal of education and learning, 8(1), 164-171.
Hu, L. & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, vol. 6(1): 1-55.
Hsu, H.S. (2007). Developing an index for online customer satisfaction: Adaptation of American Customer Satisfaction Index. Expert Systems with Applications, vol. 34: 3033–3042.
Iyewa, V. I., & Gberevbie, D. E. (2017). Staff training and organizational goals attainment: a study of Airtel Nigeria Networks. Covenant University Journal of Politics and International Affairs.
Johnson, M., Gustafsson, A., Andteassen, T., Lervik, L., & Cha, J. (2001). The evolution and future of national customer satisfaction index models. Journal of Economic Psychologyvol, 22: 217-245.
Omolase, C. Seidu, M. Omolase, B. & Agborubere, D. (2010). Job satisfaction amongst Nigerian ophthalmologists: an exploratory study. Citation: Libyan Journal of Medicine, 2010.
Sharma, V., & Sharma, J. (2015). Job satisfaction and job performance: Linkages in real world. Journal of Management Engineering and Information Technology, 2(2), 37-44.
Toropova, A., Myrberg, E., & Johansson, S. (2021). Teacher job satisfaction: the importance of school working conditions and teacher characteristics. Educational review, 73(1), 71-97.
Weru, J. W., Iravo, M. A., & Sakwa, M. (2013). The relationship between training and development on performance of state owned corporations. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(9), 57.
_||_