بررسی ارتباط بین اندازه بنگاههای صنعتی و رشد اقتصادی در ایران
محورهای موضوعی : اقتصاد کاربردیآرزو مهدیان 1 , آزاده محرابیان 2 , رویا سیفی پور 3
1 - کارشناس ارشد علوم اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
2 - استادیار، دانشکده اقتصاد و حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،
3 - استادیار، دانشکده اقتصاد و حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در چند دهه اخیر توسعه صنعتی و گسترش بنگاه ها در اندازه های مختلف سبب شکل گیری بخش صنعت با تاکید بر صنایع کوچک و متوسط و زودبازده و یا صنایع بزرگ در کشورهای مختلف شده است. بررسی وجود ارتباط میان اندازه بنگاه ها و رشد اقتصادی می تواند بسیاری از سیاست های مرتبط با حمایت از بنگاه ها را تحت تأثیر قرار دهد. در این تحقیق اثر بنگاه های کوچک و متوسط در مقایسه با بنگاه های بزرگ بر رشد اقتصادی ایران طی سال های 1366 تا 1393 بررسی شده است. برای این منظور با توجه به مدل رشد رومر (1990) و لی (2010) رشد اقتصادی تابعی از تعداد شاغلین، انباشت سرمایه فیزیکی، مخارج تحقیق و توسعه و تعداد بنگاه های کوچک و متوسط، و بزرگ در نظر گرفته شده است. برآورد مدل و تحلیل نتایج با استفاده از الگوهای هم انباشتگی و خودرگرسیون برداری حاکی از آن است که تعداد بنگاه های کوچک و متوسط و همچنین تعداد بنگاه های بزرگ اثر مثبت بر رشد اقتصادی ایران در دوره مورد بررسی می گذارند و اثر تعداد بنگاه های کوچک و متوسط بر رشد اقتصادی بیشتر از تعداد بنگاه های بزرگ است. دلیل آن از زود بازده بودن فعالیت ها در بنگاه های کوچک و متوسط و همچنین وجود موانع بسیاری است که در رابطه با رشد بنگاه های بزرگ در اقتصاد ایران وجود دارد.
ادراکی، محمدرضا، (1386)، "بانک توسعه بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط ایران"، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، سال سوم، شماره 12، پاییز، ص88-80.
شوماخر، ای. اف، (1372)، "کوچک زیباست"، مترجم علی رامین، انتشارات سروش.
صدرایی جواهری، احمد، بهزادی، زهرا، (1391)، "بررسی رابطه بین اندازه بنگاهها با رشد تولید در بنگاههای صنایع مواد غذایی و آشامیدنی ایران"، مجله تحقیقات اقتصادی، دوره 47، شماره 4، صفحات 61 تا 78.
Acs, Z. J.& Audretsch, D. B., (1987) ,“Innovation, Market Structure, and Firm Size”,The Review of Economics and Statistics, Vol. 69, No. 4, PP: 567-574.
Beck, T.&Demirguct.& Levin,R., (2004) ,“Finance, Firm Size and Growth”, NBER Working Paper, NO. 10983, December.
Chandler, A. D.,“Strategy and Structure”, Cambridge, MA: MIT Press 1982.
Choo, Kineung,& Lee, &Keun, Ryu, &Keunkwan, Yoon, &Jungmo, (2009) ,“Changing Performance of Business Groups Over Two Decades: Technological Capabilities and Investment Inefficiency in Korean Chaebols”, Economic Development and Cural Change, 57 (2) ,PP: 359–386.
Coase, Ronald, (1937) , “The Nature of the Firm”, Economica, V. 4, PP: 386-405.
Edmiston, K, (2007) , “The Role of Small and Large Businesses iEconomic Development”, Economic Review, Second Quarter, PP: 74- 97.
Jovanovich, B., (1982) , “Selection and the Evolution of Industry”,Econometrica, 50 (3) , PP: 649-670.
Lee, K., &Kim, B.Y. & Park, Y. & Sanidas, E., (2010) , “Big Business and National Economic Growth: Finding a Binding Constraint on Growth by a Country Panel Analysis”.
Maincent, E.& Navarro, L., (2006) ,“A Policy for Industrial Champion: From Picking Winners to Fostering Excellence and the Growth of Firms”,Industrial Policy and Economic Reforms Paper, No 2, Enterprise and Industry Directorate-General, European Commission.
Nelson, R.R. &Winter, S.G., (1982) , “an Evolutionary Theory of Economic Change”, HarvardUniversity Press, Cambridge, MA.
Pagano, P. & Schivardi, F., (2003) , “Firm Size Distribution and Growth”, The Scandinavian Journal of Economics, PP: 255-274.
Penrose, E.T., (1959) , “The Theory of Growth on the Firm”, Basil Blackwell, Oxford. Reprinted, 1995, Oxford University Press, Oxford.
Porter, M., (1985) , “Competitive Advantage”, Harvard Business Press.
Romer, P.M., (1990) ,“Endogenous Technological Change”, Journal of Political Economy, vol. 5, No. 98, Oct., PP: 71-102.
Shaffer, S., (2002) , “Firm size and economic growth”, Economics Letters,V. 76, PP: 195- 203.
Smith, A., (1970) , “The Wealth of Nations”, Edited with an Introduction by Andrew Skinner, (1st d., 1776) , Penguin.
Williamson OE., (1998) , “Transaction Cost Economics: How it Works; where it is going”, De Economist,V. 146, PP: 23–58.