میزان رضایت دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی از وبلاگهای کتابداری واطلاعرسانی فارسی
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتی
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
کلید واژه: رضایت دانشجویان, کتابداری و اطلاعرسانی, .وبلاگها,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش تعیین نظرات دانشجویان کتابداری درخصوص وبلاگهای کتابداری واطلاعرسانی فارسی است. روش: در یک مطالعه پیمایشی توصیفی 144پرسشنامه از طریق پست الکترونیکی توسط پژوهشگر در میان دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران شمال و واحد علوم تحقیقات تهران) سال های 1387و1388توزیع گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزارspss انجام گرفت. یافتهها: میزان آشنایی دانشجویان با وبلاگ های کتابداری فارسی (70درصد)، میزان هماهنگی بین وبلاگ های کتابداری و نیاز دانشجویان (66درصد) و همینطور نقش این وبلاگ ها در ارتقای دانش تخصصی دانشجویان (79درصد) است که درحد بالایی قرار دارد و انگیزه استفاده دانشجویان از وبلاگ های کتابداری (43درصد)، و نقاط قوت این وبلاگ ها (36درصد) ارزیابی شد. نتیجهگیری: به طورکلی یافته های پژوهش نشان داد که دانشجویان کتابداری در حد متوسطی از وبلاگ های کتابداری و اطلاعرسانی رضایت دارند. درپایان پژوهش نیز پیشنهاداتی ارائه شد که توصیه می شود نقاط قوت وبلاگ ها تقویت شود و در جهت برطرفکردن نقاط ضعف آن ها تلاش شود تا از این طریق کارایی و سودمندی این وبلاگ ها و به تبع آن میزان رضایت دانشجویان کتابداری افزایش یابد.
Purpose: The purpose of this research is to survey the viewpoints of Tehran Islamic Azad University MLIS students about Iranian library and information science weblogs. Method: The method of this research is survey. Gathering information tools is a questionnaire made by the researcher . 144 questionnaire were e-mailed to the students. The analysis of information was done by SPSS software. Findings: According to the achieved result: there is a high level of familiarity between these students with weblogs(70 percent), the correlation between the librarianship weblogs and the student's information needs is (66 percent) and also these weblogs have an increasing effect on the student's specific knowledge(79 percent).The following items were evaluated at low level: The student's motivation for using weblogs is (43 percent), the positive points of weblogs(36 percent). Conclusion: Finally, the knowledge and information science students are satisfied moderately with the Iranian library and information science weblogs .At the end some suggestions for improving the positive points of weblogs are offered
ارهکشان، مائده (1387). بررسی استفاده از وبلاگ برای آموزش و اطلاعرسانی در میان اعضایهیئت علمی رشته کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
اصنافی، امیررضا (1385). «وبلاگ، ارمغان جدید اینترنت به کتابخانهها». فصلنامه کتاب، شماره 61.
بینش، سیده مژگان (1385). «وبلاگها و نقش آنها در توسعه خدمات کتابخانهای». مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات ومدارک علمی ایران، دوره6، شماره 2._صابری، محمدکریم ؛ شجاعی مهر، نرگس (1385). «وبلاگ دردنیای کتابداری: موقعیتها وکاربردها». مجله الکترونیکیپژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، دوره6، شماره3.
کرمی،طاهره (1384). «وبلاگ دریچهای نودردنیای کتابداری واطلاعرسانی»علوم وفناوری اطلاعات، دوره 21، شماره 1.
نیکخواه، زهره (1386). تحلیل محتوای وبلاگهای کتابداری واطلاعرسانی فارسی. پایاننامه کارشناسیارشد کتابداری واطلاعرسانی، دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم وتحقیقات تهران.
Retrieved from: http://www.topicalbrief.com. " Adelaide,Joyce(2003)."Weblogs and Libraries
Barret,C.(2002).Anatomy of a Weblog.In j.Rodzvilla(Ed),How weblogs are changing our culture
(pp.25-27).Cambridge MA:Perseus Publishing.
Block,M.(2001).Communicating off the page.Library Journal,126(15),50-53
Retrieved May5,2004,from http://proquest.umi.com/pqdweb.
Carver,B.(2003,Winter).Is it time to get blogging?Library Journal,30-33.Retrieved from http://ceres.emeraldinsight.com.
Clyde, L. A. (2004). Library Weblogs. Library Management, 25(4/5), 183-189. Retrieved
from http://ceres.emeraldinsight.com.
Geeta Dayal (2005).Retrieved from http://www.villagevoice.com/2005-04-05/art/ph-dotcom.
Gyford,phil(2003). An introduction to weblog terms for weblog readers Retrieved from http://www.gyford.com/phil.
Milne, James M." Weblogs and the technology lifecycle: Context, geek-chic andpersonalcommunity". Ph.D Thesis in Social Science of University Of South Florida, 2004.
Winer,D(2002) "The history of weblogs".Retrieved from http://newhom.weblogs.com/history of weblogs.
Winsh,I.(2004,May11) Weblogs and RSS in information work:How can weblogs be used in a library and information services?.Retrieved from
http://www.cilip.org.uk/publications/updatemagazine/archive/archive2004/may/update0405.htm