تحلیل وضعیت کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتیفهیمه فرد اصفهانی 1 , زهره میرحسینی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه ازاد اسلامی- واحد تهران شمال
2 - عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران شمال
کلید واژه: استاندارد کتابخانههای دانشگاه, دانشگاه علوم پزشکی تهران, کتابخانههای دانشگاهی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهشتعیین وضعیتکتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تهران و مقایسه آنها با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران به منظور یافتن انطباق یا فاصله با استانداردهاست. روش: جامعه مورد مطالعه کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تهران، شامل یک کتابخانه مرکزی و نه کتابخانه دانشکدهای است. این پژوهش از نوع کاربردی است و به شیوه پیمایشی ارزشیابی انجام شده است. اطلاعات گردآوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و با فرمولهای پیشنهادی استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران مقایسه گردیدند. در تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار SPSS و آزمون مجذور کی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که کتابخانههای مرکزی، دندانپزشکی، داروسازی، پزشکی با بازه 79 تا 83 درصدی مطابقت با کل استانداردها در مجموع وضعیت بهتری نسبت به سایر کتابخانهها داشتند. دانشکدههای مدیریت و روان پزشکی در وضعیت متوسطی بودند. کتابخانه بهداشت تنها با 49 درصداستانداردها مطابقت داشت. نتیجهگیری: در مجموع هیچ کتابخانهای با استانداردها مطابقت کامل نداشت و کتابخانهها عمدتاً در زمینه نیروی انسانی، بودجه و مواد کتابخانهای دچار مشکل بودند.
Purpose: The objective of this research is to investigate on the Tehran University of Medical Sciences libraries with the Iranian university libraries standards. University Libraries are part of the system of higher education provide and disseminate and dissemination the specialized information for the medical community Methodology: The research used evaluative survey method. The study population consisted of a central library and the 9 colleges that are affiliated to the Tehran University of Medical Sciences. Findings: The central library, dental, pharmacy, medicines with (79-83 percent in total compliance with the standard) in general are in better condition than other libraries. School of management and psychiatry with (66-79 percent in total compliance with the standard) are in the next rank and school of Health Affairs with (49% in total compliance with the standard) is not in good condition and for its promotion, serious steps should be taken. Conclusion: On the whole, results showed that no library is conformed completely to the standards. Mainly in the areas of staffing and budgeting, they face problems.
اعظمی سارودی، محمد (1378). بررسی وضعیت کتابخانههای تابعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان و مقایسه آنها با استانداردهای متغیر دانشگاهی، فصلنامه پیام کتابخانه، سال نهم، شماره 3.
امین سعادت، مریم (۱۳۷2). سازمان کتابخانه. نوشته کریشن کومار. تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، گروه انتشارات.
استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی (تهیه شده بوسیله انجمن کتابخانههای تحقیقاتی و انجمن کتابخانههای دانشگاهی و تحقیقاتی). مترجم اصغر دلبری پور. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی( کتابداری سابق)، شماره 9. ص 177-194
بنی اقبال، ناهید (1380). نیروی انسانی متخصص کتابخانههای دانشگاه تهران.مجله کتابداری، دفتر 37 ص 121-137.
ترکمانی، ابراهیم (1382). ارزیابی کتابخانههای دانشگاهی شهر ارومیه. پایاننامهکارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
ترکیان تبار، منصور؛ میرمحمد مکی، ابوالفضل ؛ زندی، بهمن ؛ فولادی وندا، پوران (1386). بررسی وضعیت کتابخانههای منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی.وبلاگ گروهی کتابداران منطقه پنج در
بازیابی از :http://library.blogfa.com/post-5.aspx37
تعاونی، شیرین (1374). استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران. تهران: انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران.
حریری، نجلا (1387). بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران از طریق مدل تحلیل شکاف، مجله کتابداری و اطلاعرسانی، ج. 11 ش. 2 .
زمانی نژاد، فریده (1377). ارزیابی کتابخانههای دانشگاهی شهر زنجان. پایان نامهکارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
سهی راد، فرشته (1375). بررسی وضعیت کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبایی و مقایسه با استانداردها. پایاننامهکارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
فدایی عراقی، غلامرضا (1375). کتاب و کتابخانه، مدیریت و توسعه فرهنگی. تهران: انتشارات سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
کوشکی جهرمی، زیبا (1381). بررسی وضعیت کتابخانههای دانشگاهی واحدهای دانشگاه آزاد فارس و مقایسه با استانداردهای دانشگاهی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات اهواز .
مزینانی، علی (1381).کتابخانه و کتابداری. تهران، انتشارات سمت.
Dptuchovaite, R .&Vilar, P. (2005). Approaches to the evaluation of library services in Lithuania, Slovenia and the united kingdom, New Library World, 106, 1216-1217.
Kumar,k. (1991). Library organization. New Delhi: Vikas Publishing House PVTLTD.
Ogundipe, O.O.( 1983). Subject Specialization in a University Library. African Journal of Academic Librarianship, 1(2): 52–56.
Williams, Edwin,E. (1983) .The Harvard university library: A century of change in Administration Structure. Library Quarterly, 53,(3), 359-370