فلسفۀ امکان اعجاز از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) در فرهنگ اسلامی
محورهای موضوعی : دو فصلنامه علمی تفسیر متون وحیانی
1 - دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام
کلید واژه: فرهنگ اسلامی, امکان اعجاز, قانون علّیت و علامه طباطبایی,
چکیده مقاله :
پدیده اعجاز یکی از مباحث مطرح در فرهنگ اسلامی است که همواره مورد بحث و بررسی اندیشمندان علوم قرآنی و به ویژه متکلّمان بوده است. واکاوی این موضوع از دیدگاه اندیشمندان اسلامی، خاصّه متفکّری چون علامه طباطبایی(ره) به سرانجام رسانندۀ بسیاری از بحث های تئوریک در زمینه شناخت اعجاز و حل و فصل کنندۀ آن هاست. با بازخوانی تأملات این متفکّر اسلامی بر فلسفۀ اعجاز، درمی یابیم که از نظر علامه اگر چه به لحاظ تاریخی، مقطع پیدایش این بحث مشخص نیست، امّا می دانیم که این بحث اولاً بسیار قدیمی و در حوزه ادیان مطرح شده است و ثانیاً مهم ترین سؤالات در این زمینه، باز به حوزه امکان اعجاز وابسته می باشد. این نکته، بحث مذکور را با قانون علیت نیز در ارتباط است. از دیدگاه علامه طباطبایی امکان اعجاز از نظر عقل، علم و قرآن، به عنوان منابع معرفتی، اثبات شده است، ولی چگونگی آن، همچنان با سؤالات فراوان همراه است. ایشان چگونگی اعجاز را از طریق علل نا شناخته ای برآورد می نمایند که دست عقل و دانش بشری، برای رسیدن به آن همیشه کوتاه است.
Miraculous phenomena is one of the most significant issues that are discussed by Quranic scholars, particularly theologians. Analysis of this issue from the perspective of Islamic scholars, especially thinkers, such as Allameh Tabatabai (May God bless him) is leading in many theoretical discussions in the field of recognition of miracles and resolving them. Reading the reflections of this Islamic thinker on the miracle philosphy leads us to find out that from Allama’s perspective, historically, the emergence of this debate is not clear. But we know that first this discussion is very old and has been in the field of religion, and secondly, the most important questions in this regard is in the field of the possiblity of miracle and this point keeps the prsent debate in connection with causality. From Allameh Tabatabai’s viewpoint, possibility of miracles has been proved in terms of intellect, science, and the Quran, as sources of knowledge, but its howness is still accompanied by many questions. He attributes miracle to the unknown causes that could not be recognized by human wisdom
_||_