مقایسه تحلیلی مدلهای آموزش الکترونیک آنلاین، نیمه¬آنلاین و آفلاین در برابر آموزش حضوری: یک مورد مطالعاتی
محورهای موضوعی : پردازش چند رسانه ای، سیستمهای ارتباطی، سیستمهای هوشمند
1 - استادیار، گروه علوم کامپیوتر، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
کلید واژه: آموزش مجازی, آموزش آنلاین, آموزش سنتی, مدلهای آموزشی, اثربخشی مدلهای آموزشی,
چکیده مقاله :
آموزش مجازی در سالهای اخیر مورد توجه مدارس و دانشگاههای زیادی قرار گرفته و به طور ویژه در اپیدمی کرونا به عنوان یک الزام آموزشی تعریف شده است. آموزش مجازی غالبا به شکلهای آنلاین، نیمه آنلاین و آفلاین پیاده سازی شده و مورد استفاده قرار گرفته است. با اینحال، علیرغم مزایای زیادی که آموزش مجازی به همراه دارد، کارآمدی آن در برابر آموزش حضوری سنتی یکی از سوالات جدی است که پیش روی محققان است. تحقیق حاضر با تمرکز بر این چالش، سعی کرده است به مقایسه کارآمدی مدلهای آموزش مجازی و سنتی بپردازد. این مطالعه در سطح یک دانشگاه دولتی و با حضور اساتید و دانشجویان در دانشکدههای مختلف انجام گردید. نتایج این تحقیق در حالی که اساتید معتقد بودند که مدل حضوری کارآمدتر از مدلهای آنلاین است، دانشجویان نظرات متفاوتی در این مورد داشتند. این مطالعه همچنین نشان داد که دانشجویان و اساتید دانشکدههای مختلف دیدگاههای متفاوتی در مورد اثربخشی مدلهای به کار گرفته شده داشتند. بنابراین، قضاوت کلی در مورد کارایی مدلهای آموزشی دشوار است. با این حال، به طور کلی، این مطالعه نشان میدهد که کارایی مدلهای آنلاین کمتر از مدل حضوری است.
Introduction: In recent years, online education has gained significant attention from schools and universities, particularly during the COVID-19 pandemic. Although online education has been implemented in various forms, such as online, semi-online, or offline models, its effectiveness compared to in-person education remains a key question.
Method: The present study aimed to compare the efficiency of three different online education models with the in-person model. The study employed three different online models and compared them with the in-person model in a public university.
Results: The results showed that while professors believed that the in-person model was more efficient than the online models, students had different opinions on this issue. The study also revealed that students and professors from different faculties had varying views on the effectiveness of the employed models. Therefore, it is difficult to make a general judgment about the efficiency of educational models. However, in general, the study suggests that the efficiency of online models is lower than that of the in-person model.
Discussion: It is important to note that online education offers several benefits, such as flexibility and accessibility. Therefore, it is crucial to continue exploring ways to improve the effectiveness of online education models to ensure that they can provide quality education to students.